Overslaan en naar de inhoud gaan

Netbooks raken minder in trek

Dat blijkt uit een analyse van de verkoopcijfers over het tweede kwartaal door marktonderzoeker DisplaySearch. In de categorie ‘mini-note/tablet-pc’s’ als geheel groeide de verkoop van jaar op jaar met 29 procent tot 9,8 miljoen stuks. Daar zitten dus zowel netbooks als tablets in. Maar als de 3,3 miljoen afgeleverde iPads worden weggelaten, blijven (afgerond) 6,6 miljoen stuks over. Dat is 13 procent minder dan in het tweede kwartaal van 2009.
Business
Shutterstock
Shutterstock

DisplaySearch suggereert dat sprake is van een rechtstreeks verband tussen de verminderde vraag naar netbooks en de opkomst van de tabletcomputer. Maar er lijkt ook een negatieve invloed te zijn op de vraag naar ‘ultraportable’ laptops. “Er was duidelijk sprake van een ‘iPad-effect’ op de markt voor draagbare pc’s”, stelt het onderzoeksbureau.

Het ‘iPad-effect’ had volgens Display nog groter kunnen zijn als Apple geen leveringsproblemen had ondervonden. Gedurende het hele tweede kwartaal bedroeg de levertijd van de iPad gemiddeld 7 tot 10 werkdagen. De verkoop in Azië begon pas tegen het eind van het kwartaal en telt nauwelijks mee in de statistieken.

De markt voor draagbare pc’s als geheel vertoonde een krachtige groei. De verkoop nam met 32 procent toe tot 50,4 miljoen exemplaren. Naast de komst van de iPad speelde ook de daling van de gemiddelde verkoopprijs een rol in de aankoopbeslissing, aldus DisplaySearch. Een deel van de consumenten nam een iPad als dun, lichtgewicht apparaat. Anderen zochten juist meer functionaliteit en gaven de voorkeur aan een grotere notebook, die maar iets duurder is dan een netbook of ultraportable.

De gemiddelde prijs tussen een laptop met een scherm van15,6 inch en een ultraportable van 11,6 inch viel in het tweede kwartaal terug tot minder dan 60 dollar. De komst van de relatief dure iPad had een positief effect op de totale omzet in de categorie mini-note/tablet. Van jaar op jaar steeg de omzet met 14 procent tot meer dan 4 miljard dollar.

DisplaySearch verwacht dat de netbooks goed blijven verkopen in opkomende markten waar nog veel mensen wonen die voor het eerst een pc kopen. Maar tablets zoals de iPad zullen marktaandeel blijven afsnoepen van de netbooks en ultraportables in regio’s waar pc’s al diep zijn doorgedrongen.

In het gisteren afgesloten derde kwartaal zijn wereldwijd 8,7 miljoen netbooks verkocht, schat DisplaySearch, en in het vierde kwartaal volgen er nog 11,2 miljoen. Dat zou het totaal voor 2010 op 36 miljoen stuks brengen. Bij de tablets gaat het om 4,2 miljoen en 5 miljoen stuks in respectievelijk het derde en vierde kwartaal, wat leidt tot een jaartotaal van 13,2 miljoen tablets.

In een prognose voor 2011 gaan de onderzoekers uit van een wereldwijde toename van de vraag naar mobiele pc’s met 24 procent tot 272 miljoen exemplaren. De verkoop van netbooks zal naar verwachting met 23 procent stijgen tot 44 miljoen en die van tablets met 88 procent tot bijna 25 miljoen eenheden.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in