Overslaan en naar de inhoud gaan

Mogelijk 366 Okta-klanten slachtoffer van Lapsus$-aanval

De directeur van het Amerikaanse softwarebedrijf Okta zei maandagmiddag (lokale tijd) tegen Bloomberg TV dat er tot wel 366 klanten van het bedrijf slachtoffer geweest kunnen zijn van de Lapsus$-aanval die in maart aan het licht kwam. Het precieze aantal getroffen klanten is nog niet bekend, aldus Todd McKinnon.
ketens en sloten
© Pixabay
Pixabay

Cyberbende Lapsus$ publiceerde in maart via berichtenprogramma Telegram schermafbeeldingen van de interne werkomgeving van Okta. Dat softwarebedrijf liet vervolgens weten dat de computer van een extern ingehuurde medewerker van een klantenhelpdesk in januari werd gehackt.

Dat Okta pas twee maanden later de hack publiek maakte, is "onacceptabel", zei McKinnon. "De communicatie was niet zo duidelijk als we gewild hadden."

Geen zicht op ernst inbraak

Tegelijkertijd zei hij dat in januari nog niet goed bekend was hoe verreikend de digitale inbraak was. "We wisten eigenlijk pas hoe ernstig het was en hoeveel informatie de hackers te pakken hadden gekregen op 22 maart", aldus McKinnon, refererend aan de datum dat de criminelen de schermafbeeldingen op Telegram plaatsten.

De authenticatiesoftware van Okta helpt 15.000 bedrijven bij het veilig toegang verlenen tot hun netwerken. Onder andere pakketbezorger Fedex en kredietbeoordelaar Moody's zijn klant van Okta.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in