Overslaan en naar de inhoud gaan

MKB, ‘here we co me’

Na Google/Capgemini, KPN/Getronics en tal van kleine aanbieders doet nu ook Atos Origin een serieuze greep naar de markt voor online toepassingen voor het midden- en kleinbedrijf. Onder de naam ‘Atos in a box’ biedt de dienstverlener een modulair samengesteld pakket van applicaties aan die in een standaardconfiguratie volgens het principe one-size-fits-all worden aangeboden bij bedrijven met 25 tot 500 werkplekken.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Geheel in ‘outsourcing-stijl’ is Atos Origin bereid om hardware- en softwarelicenties over te nemen van klanten die het in-a-box-concept omarmen. Atos Origin gaat ervan uit in oktober ten minste driehonderd klanten te hebben gewonnen voor ‘Atos in a box’. Het concept werd door Atos Origin Nederland ontwikkeld en wordt in eerste instantie alleen hier te lande aangeboden, maar zal bij gebleken succes ook in andere Europese landen worden uitgerold.
‘Atos in a box’ behelst een keuzepakket van via Internet Explorer of Firefox te benaderen toepassingen, zoals e-mail, Microsoft Office (desgewenst met MS Project, Visio en Acrobat), SharePoint, back-up en ondersteuning voor mobiele informatieapparaten zoals BlackBerries of op Windows CE-gebaseerde pda’s en smartphones. Het is de bedoeling de portfolio van gestandaardiseerde onlinetoepassingen snel uit te breiden. Zo zal nog deze zomer het klantrelatiebeheerpakket Dynamics CRM worden aangeboden en is het de bedoeling om omstreeks diezelfde tijd ook een nog te selecteren boekhoudapplicatie aan de In-a-box-portfolio toe te voegen. Ook zijn er plannen om IP-Telefonie in het In-a-box-portfolio op te nemen. Naast online software, opslagruimte en support omvat Atos-in-a-box ook hardwarelevering (via Dell) en on-site support in geval van storingen aan computers of randapparatuur. Voor dit laatste wordt samengewerkt met een netwerk van lokale partijen. Betaling voor in-a-box-diensten vindt plaats op basis van een vast tarief per werkplek per maand. Volgens Atos Origins VP Managed Operations, Jos Blejie, heeft Atos in de aanloop naar de officiële introductie al tien bestaande afnemers van werkplekdiensten kunnen omturnen van het SaaS-model en nog eens tien nieuwe klanten kunnen winnen, zodat ‘Atos in a box’ met duizend seats een vliegende start maakt.
Tot dusverre richtte Atos Origin zich primair op top 200-ondernemingen met veelal meer dat 100.000 werkplekken, die dan op basis van een mix van maatwerk en semistandaardisatie werden beheerd. Veelal in combinatie met rekencentrumtaken of andere IT-diensten. Die klantcategorie blijft onbetwist de kurk waarop Atos Origin drijft, maar de deze week geannonceerde greep naar het middensegment laat zien dat nu ook de gevestigde IT-dienstverleningsorde ‘application service providing’ (ASP) ‘software as a service’ (SaaS) ziet als een serieus te nemen constructie om ook kleinere bedrijven kostenefficiënt te bedienen.
Eerder al wierpen bedrijven als KPN, AppCare, Multrix en iCloud zich op SaaS- of ASP-werkplekken voor het MKB. KPN begon al in 2005 op bescheiden schaal door onder de naam ‘Software Online’ enkele losse applicaties, waaronder Exact online, voor klanten per webbrowser toegankelijk te maken. Begin vorig jaar werd dit model rigoureus uitgebreid en ondertimmerd door – op basis van een samenwerking met (en participatie in) ApplicationNet – behalve applicaties ook een volwaardige ‘Online Workspace’ aan te bieden. Deze Werkplek Online neemt grotendeels de rol van het besturingssysteem over en biedt klanten de mogelijkheid om te werken met zogeheten thin clients of minimaal toegeruste pc’s. Veder bevat de Werkplek Online de basale kantoorfunctionaliteit in de vorm van toegangsbeheer, Microsoft Office Online, Exchange Online en een Van Dale-woordenboek. De oplossing is bedoeld voor bedrijven met 50 tot 1500 te ondersteunen werkplekken. Inmiddels heeft KPN naar schatting zo’n 20 tot 30 klanten van wisselende omvang voor het concept weten te winnen, met in totaal zo’n 5000 te beheren werkplekken. Nog niet heel veel, maar volgens KPN’s manager Strategie en Innovatie, Paul Smits, groeit het aantal seats voor Werkplek Online met meer dan honderd procent op jaarbasis. Typische klanten zijn bedrijven met een paarhonderd werkplekken. Volgens Smits kunnen dergelijke bedrijven, na invoering van Online Workspace, hun personele inzet voor IT-beheer doorgaans met meer dan de helft beknotten.
Multrix was in 2000 waarschijnlijk de eerste aanbieder van SaaS-werkplekken in Nederland. Inmiddels bedient het bedrijf met dit concept omstreeks vijftig klanten die met elkaar goed zijn voor zo’n 4500 SaaS-werkplekken.
Microsoftpartner Info Support introduceerde anderhalf jaar geleden onder de naam ‘Hosted Office Suite’ een SaaS-aanbod voor werkplekken, met onder meer Office, Exchange en Dynamics CRM. Inmiddels bedient het bedrijf ‘enkele duizenden’ eindgebruikers.
Slechts een deel van deze klanten zal zich ervan bewust zijn dat hun werkplek-IT wordt verzorgd door InfoSupport. Het bedrijf levert zijn SaaS-aanbieding namelijk voor een belangrijk deel als ‘white label’-dienst aan partners. Een van de grotere wederverkopers van InfoSupport is Kender Thijssen, dat de SaaS-werkplekken vermarkt onder de naam ‘ICT as a Service’.
/r.zaal@sdu.nl

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in