Innovatie & Strategie

Analytics

MicroStrategy maakt Facebook een marketinggoudmijn

3 november 2011

 “Dat netwerk zien we als een van de betere, met de grootste overlevingskansen”, zegt Christian Pereira, senior verkoop­directeur van MicroStrategy. Pereira heeft als hoofdonderwerp Social Media.

Op het Facebook-project zijn inmiddels zo’n tweehonderd ontwikkelaars gezet, die steeds bezig zijn om de toepassing te verfijnen. Via de software worden gegevens van Facebook-gebruikers verzameld en in een soort datawarehouse gezet. “Van daaruit kunnen we allerlei verbanden leggen en die gegevens dienen als richtlijn voor marketingcampagnes. Bedrijven kunnen zo gericht op bepaalde groepen hun boodschap loslaten, wat de hoogste kans op succes biedt.”

Profilering met toestemming

Uit de gegevens die mensen aan Facebook toevertrouwen is een relatief nauwkeurig profiel samen te stellen. Pereira: “Uiteraard doen we dat alleen bij mensen die hun toestemming hebben gegeven voor het gebruik van de gegevens, anders zou er een privacyprobleem ontstaan. Het systeem werkt op basis van een opt-in. Mocht een gebruiker besluiten dat niet langer mee wil doen met ons systeem, dan kan hij of zij dat melden en worden de gegevens verwijderd.”

Inmiddels hebben in de VS ruim 2 miljoen mensen zo’n opt-in verklaring ingediend. Hun gegevens worden opgenomen in het datawarehouse en ze dienen als basis voor het dataverkeer tussen een aanbieder en een gebruiker. “Wij noemen dat de Brand2Fan-stroom, de gegevens die lopen van de aanbieder (brand) naar de gebruiker (fan). Door onze analyse kunnen we ervoor zorgen dat de aanbieder zijn boodschappen alleen stuurt naar mensen die daar gevoelig voor zijn”, zegt Pereira.

De gebruikers van Facebook betalen hier niets voor, ze kunnen gratis een app downloaden waarmee ze hun voorkeuren duidelijk kunnen maken. De app biedt ze tevens de mogelijkheid om orde te scheppen in hun Facebook-account. Pereira: “We halen onze inkomsten bij de grote bedrijven. Die betalen ons 1 euro per fan per jaar. Uit onderzoeken is gebleken dat fans per jaar tientallen euro’s meer aan bepaalde producten besteden dan gebruikers die geen fan zijn.”

Volgens MicroStrategy is Facebook de grootste en beste CRM-database ter wereld. “Mensen zetten heel veel persoonlijke gegevens in zo’n sociaal netwerk en dat is smullen voor de CRM-managers. Wij zorgen ervoor dat die gegevens niet blijven liggen binnen het netwerk, maar dat ze eruit gehaald worden.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!