Microsofts toekomst is SaaS

2 mei 2014

“Moed in het zicht van de werkelijkheid.” Dat beloofde Satya Nadella financieel analisten in een conference call over de financiële resultaten van Microsoft in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar. Het was voor het eerst in vijf jaar dat een Microsoft-topman naar aanleiding van de kwartaalcijfers vragen van financieel analisten beantwoordde; Nadella’s voorganger Steve Ballmer had daar altijd een broertje dood aan.

Het waren niet zozeer de resultaten die van Microsoft moed vragen. Microsoft rapporteerde weliswaar met 20,4 miljard dollar in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar een iets lagere omzet dan vorig jaar. En de nettowinst nam met 6,5 procent af tot 5,7 miljard dollar. Maar die daling reflecteerde feitelijk alleen veranderingen in de toegepaste boekhoudkundige regels. Wanneer voor de effecten daarvan wordt gecorrigeerd, realiseerde het bedrijf naar eigen zeggen een omzetgroei van zo’n 8 procent en een toename van de nettowinst met 4 procent. Dat was met name te danken was aan een aanhoudend sterke vraag naar clouddiensten, met name Office 365 en Azure.

Nieuwe werkelijkheid

Waar wel moed voor nodig is, is het omgaan met de nieuwe werkelijkheid; en dat is volgens Nadella een werkelijkheid waarin Microsoft zijn marktdominantie heeft verloren aan Apple en Google. Dat vraagt om aanpassingen in de manier waarop Microsoft zijn omzet maakt en producten in de markt zet. De kern van dat nieuwe bedrijfsmodel vatte Nadella al eerder samen in de zinsnede mobile first, cloud first. “Die strategie bepaalt de focus van iedere productlancering, van iedere dienst die we lanceren”, herhaalde hij tijdens de conference call. Microsofts doel is volgens hem “een cloud voor iedereen, op elk apparaat” te leveren. Dat levert Microsoft nieuwe kansen op, denkt Nadella. Hij nam daarbij zelfs het woord ‘goudkoorts’ in de mond.

Die insteek heeft ook gevolgen voor de ‘gewone’ gebruikers van bijvoorbeeld Windows en Office. Nadella: “Die gebruikers zullen een ander betaalmodel krijgen. We hebben lange tijd in de pc-markt geopereerd en we betreden nu een markt die vele malen groter is. Mobiele systemen, the Internet of Things, devices waar nu nog niemand van gehoord heeft. In die arena willen we de vrijheid hebben om per product een ander prijsmodel in te voeren.” Het oude systeem, waarbij iemand een product (Windows of Office) kocht en daar tot in lengte van jaren gebruik van kon maken, zal volgens hem verdwijnen.

Windows-as-a-Service

Nadella ging niet in op vragen om specifieker te worden. Maar één van de projecten waar Microsoft aan werkt is een variant van Windows die als clouddienst kan worden afgenomen op basis van een abonnement, blijkt uit een personeelsadvertentie op Microsofts career-site. Daaruit wordt ook duidelijk dat Microsoft het Windows-as-a-Service-aanbod wil verrijken met diensten van Microsoft zelf en van partners waarbij een ‘geïntegreerde’ Microsoft-lidmaatschapervaring moet ontstaan.

De ontwikkeling van Windows-as-a-service past uitstekend bij de woorden die Nadella wel aan het besturingssysteem wijdde. “In een wereld waar je overal waar je wilt kunt computeren, moet Windows alomtegenwoordig zijn. Dat zal niet met één prijs, één exploitatiemodel zijn. Het is feitelijk een kans om de markt te vergroten.” Nadella ziet Windows in de toekomst ook niet als verschillende producten voor verschillende productvormen. Een “universeel Windows-applicatiemodel”, waren zijn woorden.

Wat dat betekent voor de manier waarop Microosft Windows in de markt zet, is nog onduidelijk. Maar de recente beslissing om Windows 8 gratis te maken voor producenten van draagbare apparaten met een scherm van minder dan 9 inch suggereert, dat Nadella Windows niet puur als melkkoe ziet, maar ook als vehikel om met andere diensten inkomsten voor Microsoft te genereren.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!