Innovatie & Strategie

Privacy
Scroogled

Microsoft voert anti-Google-campagne op

Google-kritiek van Microsoft gaat tandje hoger.

© Microsoft
5 maart 2013

Google-kritiek van Microsoft gaat tandje hoger.

Microsoft is allerminst van plan zijn 'Don't get Scroogled'-campagne af te bouwen. Het bedrijf zou zelfs een nieuwe verrassing voor Google in petto te hebben. "We weten dat Google het niet leuk gaat vinden als de feiten duidelijk worden", voorspelde een woordvoerder van Microsoft tegenover nieuwssite CNet.

Microsoft startte zijn anti-Google-campagne in de zomer van vorig jaar. Doel is om gebruikers erop te wijzen dat zij met hun privacy betalen voor de 'gratis' diensten van Google. Aanvankelijk mikpunt was Gmail, dat mails scant om gebruikers vervolgens te trakteren op advertenties die aansluiten op uit hun communicatie af te leiden belangstellingen.

Natuurlijk benut Microsoft zijn analyse van deze misstand graag als een mooie gelegenheid om ook even aandacht te vragen voor zijn eigen online mailoplossing Outlook.com. In het najaar pakte Microsoft op Scroogled.com ook Google's Shopping Search erbij, waarbij het kritiekpunt is dat online retailers betalen om te worden opgenomen in de zoekresultaten.

Op Scroogled.com biedt Microsoft bezoekers behalve informatie over het privacybeleid van Google ook de gelegenheid om een petitie te tekenen. Inmiddels zouden zo'n 3,5 miljoen mensen de site hebben bezocht, waarvan ongeveer 115.000 bezoekers de petitie tekenden.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.