Overslaan en naar de inhoud gaan

Microsoft: ouders moeten dochters stimuleren voor IT

De interesse van meisjes in STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics) neemt in vrijwel alle Europese landen toen in groep 7 en 8 van de basisschool toen. Drie, vier jaar later, ebt die interesse vaak weer weg.
Girlsday meisjes en techniek
© CC0 - Public domain
CC0 - Public domain

Dat blijkt uit onderzoek van Microsoft dat deze week is gepubliceerd. Het bedrijf ondervroeg maar liefst 11.500 Europese meisjes en jonge vrouwen in 12 verschillende landen – waaronder Nederland - naar hun interesse in IT en andere exacte vakken. Uit het onderzoek (‘Why Europe's girls aren't studying STEM’ geheten) blijkt dat er dus een kansrijke periode of ‘window of opportunity’ van vier jaar is waarin het extra belangrijk is om meisjes te enthousiasmeren voor IT. Microsoft ziet hierbij een belangrijke rol weggelegd voor ouders.

Verder werd in het onderzoek gekeken naar de factoren die invloed hebben op het ontwikkelen van interesse voor IT en andere technische vakken bij meisjes. Dit zijn de belangrijkste vijf factoren:

  1. Rolmodellen waar meisjes zich mee kunnen identificeren De ondervraagde meisjes noemden vaak een gebrek aan rolmodellen als belangrijke reden om geen IT-carrière te vervolgen. Met name in Nederland hebben weinig meisjes het gevoel dat er rolmodellen zijn met wie ze zich kunnen identificeren.
  2. Praktische ervaring en creatieve opdrachten Hoe meer praktische, ‘hands-on’ ervaringen meisjes hadden opgedaan met IT, hoe hoger hun interesse. Ook worden meisjes vooral enthousiast van opdrachten waar ze creatief in kunnen zijn en waar ze zelf invulling aan kunnen geven.
  3. Aanmoediging van mentoren/leerkrachten Meisjes die op school door leerkrachten en mentoren actief aangemoedigd worden op het gebied van STEM voelen zich later meer aangetrokken tot een carrière in STEM.
  4. Duidelijke toepassing en maatschappelijk nut Meisjes raken meer geïnteresseerd in IT wanneer het duidelijk is wat ze met IT kunnen doen, hoe het toegepast kan worden in de praktijk, en op welke manier het relevant kan zijn voor hun eigen toekomst. Slechts een kwart van de Nederlandse meisjes gaf aan te weten hoe IT bij kan dragen aan hun eigen leven en toekomst (ten opzichte van bijvoorbeeld 62 procent in Finland).
  5. Vertrouwen in gelijkheid op de werkvloer Jonge vrouwen die het vertrouwen hebben dat mannen en vrouwen in IT gelijk behandeld worden geven vaker aan een carrière in de IT te overwegen dan vrouwen die dit vertrouwen niet hebben.  

Reactie VHTO

Deze bevindingen sluiten aan bij de ‘10 Inzichten’ die VHTO, het landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en beta/techniek eerder publiceerde. Dit zijn 10 factoren die bijdragen aan de gender-onbalans in het hoger onderwijs. Cocky Booij, directeur van VHTO, laat in een reactie weten: “Het bevestigt dat we in Nederland nog een weg te gaan hebben. Terecht vraagt Microsoft ook aandacht voor het veel meer betrekken van ouders bij het van jongs af aan positief stimuleren van hun dochters.” Zij wijst erop dat vandaag de film ‘Hidden Figures’ in première gaat. “Misschien een leuk idee om daar met je dochter naar te kijken?”, oppert Booij.

Kijk hier voor het volledige Microsoft onderzoek.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in