Overslaan en naar de inhoud gaan

Mediaconflict techbedrijven escaleert in Australië

Een ontmoeting tussen Facebookbaas Mark Zuckerberg en de Australische minister Josh Frydenberg van Financiën in de afgelopen week heeft niet geholpen de ruzie op te lossen tussen de socialmediagigant en het land over voorgestelde aanpassingen van mediawetten.
Josh Frydenberg
© CC BY-SA 2.0 - Flickr.com
CC BY-SA 2.0 - Flickr.com

"Mark Zuckerberg overtuigde me niet bakzeil te halen, als dat is wat je vraagt", zei Frydenberg tijdens een interview op de Australische tv-zender ABC. De miljardair "stak zijn hand uit om te praten over de code en de impact daarvan op Facebook" in wat de minister "een zeer constructieve discussie" noemde. Techgiganten van Facebook tot Google vechten tegen Australische wetgevers over nieuwe wetgeving die hen verplicht te betalen voor het gebruik van media-inhoud. De nieuwe wetten zijn bedoeld om de lokale media-industrie te ondersteunen.

Digitale dreigementen

Facebook heeft gedreigd Australiërs te beletten nieuws op zijn platform te delen als de wet wordt doorgevoerd, terwijl Google stelde dat het zijn zoekmachine volledig van de Australische markt zou kunnen verwijderen. Frydenberg zei zondag dat hoewel hij de dreigementen van Google niet afwijst, hij er ook niet door "geïntimideerd" is.

Australië stelt dat Google uiteindelijk moet betalen voor nieuws. "We voeren gedetailleerde discussies met Google, met Facebook, met de andere spelers in de branche, omdat dit geen kort gesprek is geweest dat we met deze bedrijven hebben gevoerd", zei Frydenberg.

Betalen voor content

Premier Scott Morrison heeft ook gesproken met CEO Satya Nadella van Microsoft over de voorgestelde wijzigingen, zei Frydenberg. "Bij elke stap zijn deze bedrijven geraadpleegd", zei de minister. "Wat ik wel weet, is dat mediabedrijven moeten worden betaald voor inhoud."

Google laat in een reactie weten niet tegen het betalen van media te zijn, omdat het bedrijf dat in andere landen ook doet. Wel wil de zoekreus de directe koppeling tussen het tonen van een link naar nieuws en het betalen daarvoor uit de wet hebben. Dat punt is volgens Google 'onwerkbaar' en ondermijnt hoe het open internet werkt. Ook iedere wijziging in de zoekalgoritmes doorgeven aan uitgevers kan volgens Google niet, omdat dat er jaarlijks duizenden zouden zijn. Het bedrijf wil louter de relevante wijzigingen doorgeven.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in