Overslaan en naar de inhoud gaan

Luchtvaartmaatschappijen investeren in Internet of Things

Maar liefst 86 procent van de top-200 luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld verwacht dat IoT de komende drie jaar veel voordelen gaat bieden, blijkt uit het Airline IT Trends-onderzoek van SITA. Meer dan een derde (37%) heeft al budget voor IoT gereserveerd.
Vliegtuig interieur Virgin Atlantic
© CC-BY-2.0 Flickr - cropped from original
CC-BY-2.0 Flickr - cropped from orig

Daarnaast is meer dan de helft van de luchtvaartmaatschappijen van plan om de komende drie jaar te investeren in IoT. 16% van de respondenten is zelfs van plan om grootschalige IoT-programma’s te lanceren in de komende drie jaar. De luchthavens spelen hiermee in op het grote aantal vliegtuigpassagiers dat reist met een smartphone. Op dit moment is dat al 83% van de passagiers.

BI, datacenters en R&D hoog op agenda

94 Procent van de ondervraagde luchtvaartmaatschappijen investeert al in Business Intelligence (BI) en 74% is van plan om voor 2018 grote investeringsprogramma’s op te zetten op dit vlak. Tevens heeft 68% plannen om de komende drie jaar te investeren in data centers en gaat 14% investeren in R&D of een pilot-programma.

Beacons krijgen prioriteit

Het inzetten van beacons, sensoren waarmee locatie en andere informatie aan elkaar gekoppeld kan worden, heeft prioriteit voor luchtvaartmaatschappijen. Momenteel gebruikt nog maar 9% van de luchtvaartmaatschappijen beacons, maar dit zal naar verwachting stijgen naar 44% in 2018. SITA verwacht dat beacons met name ingezet zullen worden bij bagageafhandeling: 44% van de luchtvaartmaatschappijen is van plan om ze te gebruiken bij het inchecken van bagage en 43% bij het ophalen van bagage.

Een ander aspect dat hoog op de agenda staat bij luchtvaartmaatschappijen is het aanbieden van interactieve diensten via mobiele apparaten. Hierbij kan gedacht worden aan diensten voor het oplossen van problemen met bagage-afhandeling, of het versturen van boardingtijden, zelfs als passagiers zich nog niet in de luchthaven bevinden.

Speciale apps

Momenteel biedt 60% van de luchtvaartmaatschappijen passagiers actuele vluchtinformatie aan via een smartphone app. In 2018 zal dit naar verwachting stijgen naar 96%. Ook bij deze diensten worden voornamelijk beacons ingezet. Tenslotte gaat 57% in de komende drie jaar beacons gebruiken voor apps die passagiers helpen de weg te vinden in een luchthaven.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in