Korten

2 maart 2000
Avalix wil af van een deel van zijn personeel
De komende tijd moeten ’enkele tientallen’ medewerkers omzien naar een andere baan. Dat zei bestuursvoorzitter R. Vos bij de toelichting op de jaarcijfers van Avalix. Volgens hem zouden zij niet meer voldoen aan de hoge eisen die het IT-servicebedrijf aan zijn medewerkers stelt. Het bedrijf wil zich meer richten op het hogere segment in de IT-servicemarkt. Anderen zouden onvoldoende met de organisatie zijn meegegroeid.
Eind vorig jaar werkte er bij Avalix 1002 mensen, tegen 896 het jaar daarvoor. Van de medewerkers is 78 procent in vaste dienst. Dat is meer dan in 1998 toen ’slechts’
68 procent van het personeel een vast contract had. Vorig jaar is het verloop onder het personeel gestegen van
7,4 naar 15 procent. Om dit verloop van medewerkers op te vangen en in de geplande groei te voorzien, heeft Avalix het komende jaar 300 à 400 nieuwe mensen nodig.
Over 1999 behaalde Avalix een omzet van 146 miljoen gulden, tegen 120 miljoen in 1998. Van de omzetgroei van 22 procent is 11 procent toe te schrijven aan acquisities die Avalix heeft gedaan. De nettowinst steeg van
9,4 miljoen naar 10,7 miljoen gulden. De brutowinstmarge daalde van 11,8 procent naar 10 procent. Eerder had Avalix al gemeld dat de winstontwikkeling bij het bedrijf tegenviel. Het bedrijf heeft last gehad van uitgestelde nieuwe orders in verband met het millenniumprobleem en krapte op de IT-arbeidsmarkt.
Resultaat UCC
in de lift
ICT-dienstverlener UCC uit Nieuwegein heeft een succesvol jaar afgesloten. De winst over 1999 bereikte een recordhoogte van 11,8 miljoen gulden, een stijging van 66 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De omzet steeg met 48 procent: van
53,5 miljoen in 1998 tot 79,1 miljoen gulden in het afgelopen boekjaar. Het aantal werknemers nam in 1999 eveneens toe met 46 medewerkers tot 388. De winst per aandeel steeg van 0,40 euro in het vorige boekjaar tot 0,64 euro dit jaar.
Op basis van de huidige inzichten
verwacht de raad van bestuur van UCC voor het komende boekjaar opnieuw een sterkere groei te realiseren dan het gemiddelde van de markt.

Omzet Logica stijgt aanzienlijk
Het Britse IT-servicebedrijf Logica heeft over de eerste helft van boekjaar 1999/2000 een omzet behaald van 403,3 miljoen pond (circa 1,4 miljard gulden). In vergelijking met het jaar daarvoor is dit een stijging van 38 procent. De winst voor belastingen steeg met 63 procent tot 42,5 miljoen pond. De brutowinstmarge kwam uit op 10,5 procent. De cijfers lagen boven de verwachting van financiële analisten.
In de toelichting op de cijfers schrijft het bedrijf sterk te hebben geprofiteerd van de toenemende vraag naar IT-diensten vanuit de telecomindustrie. Ook in de energie- en nutssector steeg de omzet van Logica flink.
In Nederland ging het Logica minder voor de wind. Hier stabiliseerde de omzet in de eerste helft van het boekjaar. Hierbij moet wel worden aangetekend dat in de verslagperiode de waarde van het Britse pond ten opzichte van de gulden sterk is toegenomen, waardoor het beeld enigszins wordt vertekend.
Logica is optimistisch over de ontwikkelingen voor de rest van het jaar. Daarbij baseert het bedrijf zich op de orderportefeuille. De omvang daarvan is met 29 procent toegenomen. Daarnaast zitten er een aantal grote contracten in de pijplijn.

KSI haalt eigen doelstelling
IT-servicebedrijf KSI verwacht dat de winst over 1999 met 50 procent is toegenomen. De omzet zal met circa 80 procent stijgen. Met deze voorlopige cijfers voldoet het bedrijf aan de eerder afgegeven eigen prognoses over de ontwikkeling van het resultaat.
’Een groot migratieproject voor KPNTelecom gaf een belangrijke impuls aan de resultaten’, aldus de onderneming in zijn toelichting. Mede hierdoor zijn de effecten van de millenniumproblematiek voor het bedrijf beperkt gebleven. De eerder in gang gezette herstructureringsoperatie bij de Belgische onderdelen van KSI verlopen voortvarend. Het bedrijf meldt dat over het laatste kwartaal een break-even-resultaat is behaald. Eerder moest KSI genoegen nemen met verliezen in België.

Webwinkel Bol gaat naar de beurs
Het Duitse uitgeversconcern Bertelsmann brengt een deel van zijn elektronische warenhuis Bol (Bertelsmann Online) naar de beurs. Het bedrijf krijgt in het tweede kwartaal notering aan de Neuer Markt van
de effectenbeurs in Frankfurt, vergelijkbaar met de Nieuwe Markt van de Amsterdamse beurs AEX.
Het is de bedoeling dat 20 tot 25 procent van de aandelen in Bol in andere handen zullen overgaan. Met de opbrengst wil Bertelsmann uitbreiding van zijn activiteiten op Internet en eventuele acquisities financieren. Volgens schattingen in de Duitse pers zou de initiële beursgang
2,4 miljard gulden kunnen opleveren. De uitgever zelf laat zich niet uit over de mogelijke opbrengst.
Bertelsmann zoekt onder andere expansie in Azië en Latijns-Amerika. De bestaande joint venture met de Amerikaanse boekenverkoper Barnes & Noble blijft gehandhaafd.
Het bedrijf zegt inmiddels naar omvang in Europa de tweede mediawinkel (boeken, CD’s en video’s) op Internet te zijn. Gebruikers kunnen in zes talen terecht bij Bol, dat sinds begin vorig jaar ook een Nederlandstalige website exploiteert. Klanten kunnen kiezen uit 4,5 miljoen boektitels en een half miljoen CD’s.

Nedgraphics stoot aandelen af
Nedgraphics gaat zijn belang van ruim 17 procent in concurrent Sophis Systems van de hand doen. Sophis Systems is leverancier van Cad/Cam-systemen. In 1995 heeft Nedgraphics een aantal aandelen in dit bedrijf opgekocht. Daardoor steeg het aandeel tot een totaal van 17,7 procent. Nedgraphics wil deze aandelen nu te gelde maken en heeft overeenstemming bereikt met de andere aandeelhouders. Zij kunnen de aandelen nu kopen, wat Ned-
graphics een boekwinst van 315.000 euro oplevert.

Automatisering Gids • jsm • 03-03-’00
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!