Overslaan en naar de inhoud gaan

KLM worstelt met natuurlijke taal

Luchtreizigers kunnen vragen stellen over onderwerpen die met het reizen door de lucht te maken hebben. Door een vrij formaat mogelijk te maken hoopt KLM de drempel te verlagen. Hoe meer mensen via geautomatiseerde middelen worden bediend, des te minder zal er beroep worden gedaan op de mensen van het inlichtingencentrum.
KLM



De meeste vragen zijn eenvoudig en snel te beantwoorden, bijvoorbeeld wanneer iemand vraagt wanneer de vlucht KL079 vertrekt of wil weten of er sprake is van vetraging. Maar er zijn ook 'exoten', zoals de vraag van iemand die wilde weten hoeveel het kost om een sjoelbak mee te nemen op een vlucht naar de VS. Of iemand die wil weten of hij wellicht last heeft van vliegangst.

De software achter de vraagmodule werkt met semantische regels. "En daardoor zijn we in staat om dit type vragen toch op hun waarde te schatten en degene die hem stelt van informatie te voorzien", zegt Marcel E. Smit, algemeen directeur van Q-go.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in