Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren negeren regels IT-beveiliging

Accenture deed onderzoek naar het gedrag van medewerkers en studenten van de ‘millennial’-generatie (14 tot 27 jaar oud). Het ondervroeg 5000 studenten en jonge medewerkers over de gehele wereld, waarvan 370 in Nederland. Weinig ‘millennials’ gehoorzamen aan het IT-beleid van het bedrijf waar ze werken: wereldwijd houdt tweederde van deze jongeren zich niet aan het bedrijfsbeleid.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Daarnaast weet 29 procent niet of hun bedrijf een IT-beleid heeft, geeft 17 procent aan dat hun werkgever zo’n beleid niet heeft bekendgemaakt en stelt 11 procent dat het gevoerde beleid te complex is om goed te begrijpen.

Veel jongeren gaan verder dan het uiten van hun teleurstelling over de technologie die ze van werkgevers krijgen. Zo zegt 39 procent mobiele telefoons te gebruiken die niet door hun werkgever ondersteund worden. Andere veel voorkomende activiteiten, ongeacht of dit is toegestaan of niet, zijn het gebruik van instant messaging (33 procent) en sociale netwerksites (43 procent). Daarnaast geeft 41 procent van de Nederlandse jongeren van 18 tot 22 jaar die voor hun werk online-applicaties gebruiken aan dat deze niet door hun werkgever worden ondersteund.

Een ander opvallende resultaat uit het onderzoek is dat 37 procent van de respondenten zegt dat de beschikbaarheid van geavanceerde technologie een belangrijk argument is om een werkgever te kiezen. In India is dit maar liefst 72 procent,in de VS 52 procent en in China 45 procent. In Nederland, België en Frankrijk vinden vooral 18- tot 22-jarigen het minder noodzakelijk om op het werk hun eigen, nieuwste technologieën te gebruiken. In Noord- en Zuid-Amerika en Azië heeft de meerderheid wel een duidelijke voorkeur voor het gebruik van eigen technologie.

In Nederland verwacht 41 procent van de millennials dat zij op hun werk zelf hun computer mogen uitkiezen. 32 procent verwacht dat zij hun lievelingsapplicaties wel kunnen gaan gebruiken als ze eenmaal een tijdje aan de slag zijn. De meerderheid van de Nederlandse respondenten heeft echter geen mening of gebruikt gewoon de technologie die een bedrijf aanbiedt. Tegelijkertijd geeft een vijfde van de respondenten aan dat de technologie die werkgevers aanbieden niet aan hun verwachtingen voldoet.

Marc Schuuring, Executive Partner van Accenture: “Bedrijven dienen rekening te houden met het gedrag van deze millennial-generatie. Anders lopen ze het risico dat ze geen nieuwe medewerkers kunnen werven en behouden. Bovendien zal hun concurrentiepositie verzwakken door een gebrek aan innovatie op het gebied van informatietechnologie.” Volgens Schuuring is het lastig voor bedrijven om met de dynamiek van de veranderende demografie om te gaan.” Aan de ene kant moeten ze millennials tegemoet komen met nieuwe technologieën zoals online chat, instant messaging en RSS feeds. Anderzijds moeten ze ook rekening houden met de wensen van oudere werknemers en zaken als databeveiliging en privacy in het oog houden.”

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in