Overslaan en naar de inhoud gaan

IT-performance wordt nauwelijks gemanaged

Vooral de verhouding tussen IT en zakelijke staf baart zorgen. De helft van de ondervraagden meent dat tussen IT en business onvoldoende consensus bestaat over prioriteiten. IT-medewerkers zouden meer in zakelijke termen moeten leren spreken en andersom zouden lijnfunctionarissen meer kunnen worden betrokken bij IT-initiatieven. Ook zouden ze hun informatiebehoeften helderder moeten aangeven.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Meer dan een derde van de ondervraagden vindt dat kennis en begrip van de IT-processen in de eigen organisatie tekortschiet. IT holt vaak achter de zaken aan en is in veel organisaties een ‘black box’. Twee derde van de respondenten in het onderzoek van ITpreneurs onderschrijft voluit de stelling dat IT-projecten en -systemen zo ingewikkeld zijn dat maar weinig CIO’s de organisatorische en financiële consequenties [van changes] kunnen overzien. Terwijl de te managen technologie heterogeen en veranderlijk is en uitbesteding en cloudcomputing de aansturing compliceren, worstelen IT-managers met de invoering van richtlijnen als COBIT en ITIL. In een onlangs door ITpreneurs uitgevoerd onderzoek plaatst een meerderheid van de respondenten de eigen IT-organisatie op volwassenheidniveau 2 of 3 van een vijfpuntsschaal. Dat houdt in dat wel hier en daar wordt gemeten, maar dat nog niet structureel consequenties worden verbonden aan de bevindingen. Van de diverse zaken die onder de verantwoordelijkheid van IT vallen, wordt de zorg voor de beveiliging van IT-omgevingen nog het scherpst gemanaged. De rijpheid van het performancemanagement op dat gebied wordt gemiddeld op 3.3 geschat. Ook operations en infrastructuur worden volgens de respondenten gemiddeld ruimschoots conform niveau 3 aangestuurd. IT-strategie blijkt het minst grijpbaar en wordt gemiddeld op niveau 2.7 aangestuurd. Projecten en applicatieontwikkeling nemen een tussenpositie in. Naast het volgen van raamwerken als ITIL en COBIT wordt het vergelijken van prestaties met die van anderen door meer dan drie kwart van de ondervraagden gezien als een hulpmiddel om greep te krijgen op IT-performance. Toch weet slechts een derde van de ondervraagden serieus handen en voeten te geven aan benchmarking ten opzichte van externe industriegemiddelden of geselecteerde ‘peers’. Metrieken voor benchmarking zijn meestal afgeleid van de gevestigde raamwerken (COBIT, ITIL, etc.), maar worden meestal aangevuld door eigen bedenksels en zaken die uit literatuur zijn opgedoken of door consultants zijn ingebracht.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in