Overslaan en naar de inhoud gaan

IT neemt privacyobstakel Duitse trajectcontrole weg

De Duitse deelstaat neemt Nederland als modelvoorbeeld. Nedersaksen had het Nederlandse model eerder willen kopiëren, maar in Duitsland mag de overheid niet 'zomaar' privégegevens van burgers opslaan die niets hebben misdaan. Juridisch is het een probleem dat de staat aan het begin van het traject nog niet weet of de burger te hard gaat rijden, terwijl er wel een foto wordt gemaakt en opgeslagen.
Duitsland
© Pixabay
Pixabay

Dit is opgelost door programmatuur die de foto vergrendelt totdat vaststaat dat de automobilist te hard heeft gereden. Dan pas krijgen agenten toegang tot het computerbestand; anders worden de foto's automatisch gewist.

Vooral provinciale wegen

De 18 maanden durende test begint in het voorjaar van 2015 op een weg waar veel ongelukken plaatshebben, heeft deelstaatminister van Verkeer Boris Pistorius bekendgemaakt.Trajectcontrole is volgens Pistorius vooral bedoeld voor wegen waar zich verspreid over meerdere plekken veel ongevallen voordoen. Het gaat daarbij vooral om provinciale wegen.

Systeem veel meer geaccepteerd

Pistorius voert Nederland en Oostenrijk op als modelvoorbeelden. De verkeersstroom verloopt daar vloeiender, de veiligheid verbetert en het systeem word veel meer geaccepteerd door de automobilist dan mobiele flitsinstallaties.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in