Management

Branche
it-kort

IT-kort: o.a. T-Mobile breidt klantenbestand flink uit

Kort IT-nieuws van vandaag.

26 februari 2021

Kort IT-nieuws van vandaag.

AG Connect biedt hieronder een overzicht van kort IT-nieuws van vandaag:


'Huawei wil eigen elektrische auto op de markt zetten'

Huawei

Het Chinese technologie- en telecomconcern Huawei werkt aan een eigen elektrische auto. De eerste modellen verschijnen mogelijk dit jaar al op de markt, meldt persbureau Reuters op basis van anonieme ingewijden. Het bedrijf zelf, dat kampt met Amerikaanse sancties, ontkent de plannen voor een stekkerauto.

Volgens de ingewijden is Huawei intern begonnen met het ontwerp van elektrische voertuigen. Daarnaast zou het bedrijf gesprekken voeren met Chinese autofabrikanten om hun fabrieken te gebruiken voor de autoproductie. Huawei laat de elektrische auto's dan mogelijk in elkaar zetten door een dochteronderneming van het industriële staatsconcern BAIC.

Als Huawei inderdaad de stap naar elektrische auto's zet, is dat een grote verschuiving van de activiteiten van het bedrijf. Nu verdient de onderneming vooral geld met de verkoop van smartphones en apparatuur voor telecomnetwerken.

Dit wordt steeds moeilijker doordat de Verenigde Staten sancties hebben ingesteld tegen Huawei, wegens de vermeende nauwe banden met het Chinese leger en mogelijke risico's op spionage. Daardoor kunnen Amerikaanse leveranciers zonder speciale vergunning hun waren niet aan het bedrijf verkopen. Ook de verkoop van producten waarin Amerikaanse technologie is verwerkt, zoals chips, is aan banden gelegd.

Een uitbreiding naar elektrische auto's kan uitkomst bieden voor Huawei. Thuisland China is op dit moment de grootste markt voor deze voertuigen. De Chinese regering stimuleert de overstap naar elektrisch rijden fors, om zo de zware luchtvervuiling in het land tegen te gaan. Volgens schattingen zijn elektrische auto's in 2025 goed voor een vijfde van alle verkochte auto's in het Aziatische land.


Twitter voegt dit jaar betaalde abonnementen toe voor accounts

Twitter

Twitter heeft een aantal nieuwe functies aangekondigd waarmee het bedrijf hoopt meer geld te gaan verdienen in de toekomst. Zo wordt er een 'super follow'-optie toegevoegd voor bepaalde accounts, wat in feite betaalde abonnementen zijn.

De 'super follow'-functie zorgt ervoor dat gebruikers geld kunnen vragen aan volgers om toegang te krijgen tot exclusieve content, schrijft Reuters. De optie moet later dit jaar beschikbaar worden. Daarnaast moet er een functie komen om fooi te geven aan gebruikers. Verder overweegt Twitter om gemeenschappen op te zetten voor een aantal specifieke interesses.

Het sociale medium hoopt op deze manier flink meer geld te verdienen. De bedoeling is dat de jaarlijkse omzet in 2023 uitkomt op 7,5 miljard dollar, ongeveer het dubbele van de omzet nu. (EME)

 


 

T-Mobile breidt klantenbestand flink uit dankzij overname Simpel

T-Mobile

T-Mobile Nederland heeft afgelopen jaar zijn mobiele-klantenbestand, mede dankzij de overname van prijsvechter Simpel, met meer dan een vijfde uitgebreid. Naar eigen zeggen is het telecombedrijf hierdoor de grootste mobiele aanbieder van Nederland geworden.

Ook lukte het om de resultaten te verbeteren, ondanks dat de onderneming vanwege de coronacrisis inkomsten uit roaming misliep.

Inmiddels nemen zo'n 6,8 miljoen mensen mobiele telefonie af bij T-Mobile. Het bedrijf dankt de stevige aanwas aan mobiele klanten vooral aan het inlijven van de kleinere branchegenoot Simpel, dat als zelfstandig merk blijft voortbestaan. Die deal in december leverde circa 1 miljoen klanten op.

Ook het aantal vaste aansluitingen voor internet zat in de lift. De inkomsten uit internationale roaming stonden daarentegen onder druk, omdat er vanwege de coronacrisis nauwelijks nog zakelijke reizen buiten Europa werden ondernomen. Toch eindigde de totale jaaromzet bijna 2 procent hoger dan in 2019 op meer dan 1,9 miljard euro, waarbij de invloed van de overname van Simpel erg beperkt was. De bedrijfswinst, gecorrigeerd voor onder meer belastingen en bepaalde afschrijvingen, steeg met ruim 10 procent tot 554 miljoen euro.

 

Intussen werkt de provider verder aan het uitbreiden van zijn glasvezelnetwerk. Dat gebeurt momenteel voor meer dan 100.000 huishoudens in Den Haag, Rotterdam en Eindhoven. "We zullen dit jaar nieuwe glasvezelprojecten aankondigen", laat topman Søren Abildgaard alvast weten. "We gaan samenwerken met investeringsmaatschappijen om substantieel op te schalen."

Abildgaard legt daarbij uit dat deze investeerders feitelijk de eigenaar zullen zijn van de glasvezelverbindingen, maar dat T-Mobile als belangrijkste 'huurder' van die kabels optreedt om klanten voor de snellere internetverbinding aan te trekken.

Volgens de Deense topman hebben veel huishoudens in Nederland baat bij deze glasvezelverbindingen. "Er is een gigantische honger naar data door het coronavirus. Kijk bijvoorbeeld naar mijn huishouden, met drie kinderen die gamen en waar ik tegelijkertijd moet werken", zegt Abildgaard. "Maar gek genoeg zijn we in dit land achtergesteld als het gaat om snel internet. Slechts 35 procent van de aansluitingen in Nederland is glasvezel. Dat is minder dan in bijvoorbeeld Scandinavië, waar ik zelf vandaan kom." (ANP)

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.