Management

Branche
IT-kort

IT-kort: o.a. Opmerkelijke fusie in Nederlandse IT-sector

Kort IT-nieuws van vandaag.

2 februari 2021

Kort IT-nieuws van vandaag.

AG Connect biedt hieronder een overzicht van kort IT-nieuws van vandaag:

 

 


 

Onderzoek: Bewijs ontbreekt voor anti-conservatieve bias sociale media

Een uitgebreid onderzoek van de New York University heeft geen enkele bewijs opgeleverd dat sociale media systematisch conservatieve meningen zouden wegdrukken. De onderzoekers vinden eerder het omgekeerde en bestempelen de aanhoudende berichten over het bestaan van zo'n bias als onderdeel van een brede rechtse desinformatiecampagne.

De resultaten van het analytisch onderzoek van de NYU laten zien dat juist berichten met conservatieve meningen domineren op sociale media. De onderzoeksleider Paul Barrett zegt tegen The Verge dat het niet moeilijk is aan te wijzen hoe de claims met betrekking tot een anti-conservatieve bias zijn ontstaan en vast onderdeel zijn geworden van een politiek instrument. Het is een middel dat door iedereen wordt ingezet sinds Trump daarmee begon. "Maar er is geen bewijs om die claims te ondersteunen." Rechtszaken aangespannen tegen sociale media zijn allemaal geseponeerd omdat de aanklagers er niet in slaagden substantieel bewijs aan te voeren voor ideologische voorkeuren.

Dat betekent overigens niet dat er nooit fouten zijn gemaakt, benadrukt Barrett. Twitter, Facebook, YouTube en anderen hebben de neiging op crises te reageren en dan hun beleid gelijk aan te passen. Dat leidt tot een ad hoc toepassen van beleidsregels. De onderzoekers adviseren de sociale media transparanter te zijn over hun besluiten tot moderatie zodat het grote publiek meer begrip krijgt voor het verwijderen van bijdragen of hele accounts. Ook raden ze de sociale media aan meer menselijke moderators zelf in dienst te nemen, niet als inhuurkrachten. Het is een erg stressvolle functie, beaamt Barrett, maar het maakt het wel mogelijk voor Facebook en andere platformen om een verantwoorde moderatie te voeren op inhoud die de grootste uitdagingen oplevert. (TDO)

 

 


 

Bas Telgenkamp nieuwe directeur Microsoft Nederland

Bas Telgenkamp
Bas Telgenkamp © Microsoft

Bas Telgenkamp wordt per 1 maart de nieuwe directeur van Microsoft Nederland. Hij neemt die rol over van Ernst-Jan Stigter, die in oktober vorig jaar aankondigde te vertrekken. 

Telgenkamp werkte hiervoor 28 jaar als partner bij Accenture, waar hij in meerdere sectoren in de technologische dienstverlening actief was. Nu neemt hij dus de toppositie in bij Microsoft Nederland. 

In een aankondiging zegt Telgenkamp "ongelofelijk trots en vereerd" te zijn dat hij bij Microsoft Nederland gaat werken. "Ik kijk ernaar uit om mijn ervaring van de afgelopen bijna drie decennia in te zetten om voor onze klanten duurzame groei te stimuleren, hun digitale capaciteiten uit te bouwen en hen te helpen om échte verandering teweeg te brengen.”

Telgenkamp vervangt Ernst-Jan Stigter, die sinds 1 januari bij Land Life Company werkt. Stigter werkte sinds 1999 bij Microsoft en was sinds 2016 directeur van Microsoft Nederland. Ook is hij sinds 2018 voorzitter van NLdigital. (EME)

 


 

ACM: consument dupe van betaalde plek tussen zoekresultaten

Beslist.nl

Consumenten dreigen er de dupe van te worden als sites tegen extra betaling bedrijven hoger tussen de zoekresultaten zetten. Bedrijven betalen vaak aanzienlijke bedragen om prominenter in beeld te komen op bijvoorbeeld bol.com, Beslist.nl, Thuisbezorgd of Booking.com, stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Als dit op voorhand niet duidelijk is, werkt dit volgens de toezichthouder misleiding in de hand.

Volgens de ACM betalen bedrijven sites zo'n 15 procent tot 40 procent meer om hoger in de resultatenlijsten te komen. Dit kan ertoe leiden dat klanten niet als eerste de meest relevante resultaten voor hun zoekopdracht te zien krijgen, maar vooral de best betalende bedrijven. Daardoor lopen ze mogelijk ook de beste aanbiedingen mis wat betreft prijs en kwaliteit. Op die manier dreigen zogeheten betaalde 'rankings' ook concurrenten dwars te zitten, schrijft de toezichthouder in een nieuw rapport.

De ACM wijst erop dat er voor sommige consumenten ook voordelen kunnen zitten aan de betaalde plekken bij de zoekresultaten. Het is bijvoorbeeld mogelijk om zo nieuwe producten te introduceren bij klanten, maar in haar rapport schrijft de ACM dat hier ook goede alternatieven voor zijn. Bovendien zouden bedrijven en sites transparanter moeten zijn over welke resultaten tegen extra betaling hoger zijn gezet. Nu ontbreekt zo'n waarschuwing nog vaak. Als die er wel is, gaat het volgens de ACM vaak om een erg onduidelijke melding. De toezichthouder eist dan ook dat het voor klanten meteen duidelijk wordt wanneer er is betaald voor een hogere plek in de zoekresultaten. (ANP)

 


 

Opmerkelijke fusie in Nederlandse IT-sector

handen schudden
© Pixabay License

Gisteren kondigden maar liefst zes Nederlandse IT-bedrijven aan verder te gaan onder de naam Interstellar. Het gaat  niet om een volledige integratie van de zes. Ze blijven grotendeels zelfstandig maar gaan in een holding-constructie wel intensief samenwerken.

Interstellar bestaat uit de IT-dienstverleners Solimas, Exite ICT en CSN Groep, de IT-beveiligers DataExpert en Pinewood en cloudspecialist Fundaments. Maar daar blijft het niet bij, volgens ceo Maarten van Montfoort. De volgende overname zit al in de pen en kan naar alle waarschijnlijkheid in maart officieel worden aangekondigd.

Het huidige Interstellar is goed voor een omzet van 100 miljoen euro en heeft ongeveer 400 mensen in dienst in 10 vestigingen. Het contact tussen de bedrijven kwam tot stand via investeringsmaatschappij Quadrum Capital waar ze allemaal een relatie mee hebben. Aan de nieuwe bedrijfsvorming is twee jaar voorbereiding vooraf gegaan. Van Montfoort: "De digitale reis van klanten vraagt om constante kwaliteit, beveiliging, innovatie en adoptie. Vanuit Interstellar hebben wij alles in huis om klanten in iedere fase op het allerhoogste niveau te ondersteunen.”

Het is de bedoeling multidisciplinaire inzet te bieden of juist gebonden aan één thema, zoals cloud en security. Door de verschillende onderdelen relatief zelfstandig door te laten werken, verwacht Interstellar wel de de unieke identiteit en het ondernemerschap van de aangesloten ondernemingen te behouden. (TDO)

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.