Management

Branche
IT-kort

IT-kort: o.a. Nederlanders kochten nog nooit zoveel bij Europese webwinkels

Kort IT-nieuws van vandaag.

Kort IT-nieuws van vandaag.

AG Connect biedt hieronder een overzicht van kort IT-nieuws van vandaag:

 


 

Twitter verstuurt per abuis e-mail om account te verifiëren

Twitter
© Twitter

Twitter heeft vannacht (Nederlandse tijd) per abuis e-mails verstuurd naar gebruikers, waarin zij gevraagd werden om hun account te verifiëren. De e-mails leken veel op phishing-mails, waardoor er veel ophef over ontstond. Twitter zegt nu dat de mails per ongeluk zijn verstuurd en biedt zijn excuses aan.

De e-mails werden afgelopen nacht onder meer naar een redacteur van The Verge verstuurd, schrijft het Amerikaanse techmedium. In de e-mail staat een bericht dat als laatste stap het e-mailadres geverifieerd moet worden, om het account af te ronden. Daaronder staat een knop om te verifiëren. Diverse gebruikers dachten vanwege de inhoud dat het om een phishing-mail ging. 

Twitter meldt op zijn eigen platform dat gebruikers de mails als niet verzonden kunnen beschouwen. "Je hoeft je account niet te verifiëren", aldus het bedrijf. Wat de oorzaak is van de fout, is onbekend. 

 


 

'Nederlanders kochten in 2020 voor 2,6 miljard online in Europa'

Een pakketje van Amazon op de stoep
© Shutterstock

Niet eerder kochten Nederlanders op jaarbasis zoveel online bij Europese webwinkels buiten Nederland sinds het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) begon met meten van deze aankopen in 2014. Dat meldt het CBS op basis van voorlopige cijfers. In zeven jaar tijd is het bedrag van 700 miljoen euro bijna verviervoudigd naar 2,6 miljard euro in 2020.

In het coronajaar, toen veel winkels door lockdowns gedwongen moesten sluiten, kochten Nederlandse consumenten bij buitenlandse webwinkels in Europa met ruim 600 miljoen euro bijna een derde meer dan in 2019. Met name vanaf de start van de coronacrisis in maart tot het einde van het jaar groeiden de aankopen sterk in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor. Het gaat om stijgingen van 30 tot 38 procent.

Ook de omzet van Nederlandse webwinkels nam sinds het begin van de coronacrisis fors toe, nog veel harder dan enkele jaren geleden. Dit geldt voor zowel verkopen aan Nederlandse als aan buitenlandse consumenten. In het coronajaar nam de omzet op jaarbasis met 40 procent toe. Dat is een veel hogere piek dan in 2015, toen de omzet op jaarbasis met ruim een vijfde toenam.

Deze omzetstijging kwam vooral door winkels die zowel fysiek als online spullen verkochten. Deze zogeheten multichannelers halen hun omzet normaal gesproken uit de fysieke winkels, maar door lockdowns moesten winkels gedwongen gesloten blijven en verkochten zij ook online. In deze categorie nam de onlineomzet in 2020 ten opzichte van het jaar ervoor met meer dan de helft toe.

Met name de laatste drie maanden van het jaar, waarin de feestdagen vielen, deden het goed. In die periode behaalden de webwinkels zelfs bijna driekwart meer omzet dan een jaar eerder. Winkels alleen actief online hadden een forse omzetstijging van 36 procent. In eerdere jaren was de grootste omzettoename 23 procent.

Het CBS zegt verder dat de aankopen bij buitenlandse webwinkels maar een klein deel uitmaakten van alle uitgaven die Nederlanders deden. In het coronajaar was de totaalomzet van de Nederlandse detailhandel maar 6 procent hoger dan het jaar ervoor. Daarnaast is het volgens het CBS ook lastig voor consumenten om te achterhalen of ze bij een buitenlandse webwinkel hebben gekocht, omdat deze ook Nederlandse versies kunnen hebben of in meerdere talen beschikbaar zijn. (ANP)

 


 

Chipmaker Intel positiever over omzet, maar schaarste drukt groei

Intel
© Intel

Chipfabrikant Intel heeft de verwachtingen over de eigen omzet voor heel 2021 verhoogd. De vraag naar halfgeleiders is wereldwijd enorm gestegen doordat de coronapandemie meer mensen thuis aan het werk zette, waarvoor meer elektronica nodig is. Diezelfde explosieve vraag zet ook druk op de toevoer van materialen en apparatuur voor het concern. Dat beperkt de groei van Intel vooralsnog, zei topman Pat Gelsinger in een interview met persbureau Bloomberg.

Voor dit jaar rekent Intel, een van 's werelds grootste chipfabrikanten, op een omzet van 77 miljard dollar. Dat is zo'n half miljard meer dan waar het bedrijf eerder vanuit ging. Dat het bedrijf dit jaar niet harder groeit, heeft te maken met toeleveringsproblemen. Die zorgen mogelijk ook voor hogere inkoopkosten, waardoor de winstgevendheid daalt.

In het eerste kwartaal van dit jaar boekte het bedrijf een omzet van 19,7 miljard dollar, 1 procent minder dan een jaar eerder. De vraag naar chips voor computers, en dan vooral laptops, bleef uitzonderlijk hoog. Ook in voorgaande kwartalen profiteerde Intel hier al van alle mensen die voor hun thuiswerk nieuwe apparatuur moesten aanschaffen. De verkoop van halfgeleiders voor datacenters, waar Intel meer winst op maakt, zakte juist met 20 procent in ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar.

De winst daalde met 41 procent tot 3,4 miljard dollar. Dat lagere resultaat heeft onder meer te maken met een kostbare rechtszaak die Intel voert. Een rechtbank in Texas veroordeelde het concern in maart tot het betalen van 2,2 miljard dollar schadevergoeding wegens het schenden van patenten die in handen zijn van het obscure bedrijf VLSI.

Intel kondigde onlangs aan de wereldwijde schaarste aan chips, die vooral de auto-industrie parten speelt, te willen bestrijden met investeringen van 20 miljard dollar in nieuwe fabrieken. Het plan komt van de in februari aangetreden topman Gelsinger. (ANP)

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.