Innovatie & Strategie

Apps
IT-kort: o.a. groei gebruik Snapchat

IT-kort: o.a. groei gebruik Snapchat valt tegen

Kort IT-nieuws van woensdag 22 juli 2020

Kort IT-nieuws van woensdag 22 juli 2020

AG Connect biedt hieronder een overzicht van korte IT-nieuwtjes van vandaag: 

 

 


Italiaanse marktwaakhond richt pijlen op Amazon en Apple

De Italiaanse marktwaakhond opent een onderzoek naar Apple en Amazon wegens mogelijke concurrentievervalsing. Afspraken tussen de twee Amerikaanse technologieconcerns zouden het winkeliers onmogelijk hebben gemaakt producten van Apple te verkopen als ze niet deelnamen aan het officiële verkoopprogramma van de iPhone-fabrikant.

Een dergelijk verbod is volgens toezichthouder AGCM niet legitiem, want de getroffen onlinewinkeliers kochten de producten van Apple legaal van groothandels. De Italiaanse toezichthouder wijst er verder op dat de beperkende afspraken vooral kleine en middelgrote verkopers van elektronica raken. Zij zijn voor de onlineverkoop namelijk voor een groot deel afhankelijk van grote platforms als Amazon. De AGCM doorzocht in het kader van de onderzoeken al vestigingen van Amazon en Apple in Italië. (ANP)

 

 


Fiat Chrysler en Waymo werken samen aan zelfrijdende auto's

Waymo

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) heeft een exclusieve deal gesloten met Waymo van Google-moeder Alphabet om samen te werken aan zelfrijdende technologie. Het doel van de samenwerking is om uiteindelijk autonome bezorgwagens te bouwen.

De twee bedrijven richten zich in eerste instantie op de integratie van de technologie van Waymo in de bestelwagen Ram ProMaster. Volgens topman Mike Manley van Fiat Chrysler wordt het partnerschap de eerste die zelfrijdende auto's in de echte wereld op de openbare weg laat rijden. De deal van FCA en Waymo duurt vier jaar.

Google begon in 2009 met de ontwikkeling van technologie op het gebied van zelfrijdende auto's. Eind 2016 zette het die inspanning voort binnen een apart bedrijf dat de naam Waymo kreeg.

 

 


Twitter pakt samenzweringsbeweging QAnon aan

Twitter

Twitter heeft duizenden accounts verwijderd die materiaal verspreiden van de QAnon-beweging. Aanhangers van die groep denken dat leden van de Amerikaanse elite betrokken zijn bij een complot tegen president Donald Trump. Ze hebben ook politieke tegenstanders van Trump lastiggevallen via sociale media.

Twitter zegt te willen optreden tegen gedrag dat uiteindelijk ook offline schadelijke gevolgen kan hebben. De berichtendienst maakte bekend dat de afgelopen weken al 7000 accounts zijn verwijderd. Ook worden links in de ban gedaan naar websites die in verband worden gebracht met QAnon.

Aanhangers van QAnon zijn niet alleen actief op Twitter, maar ook op platformen als TikTok, YouTube en Facebook. Ze denken dat "Q" of "QAnon" een persoon of groep is met toegang tot geheime overheidsinformatie. Die zou worden gedeeld via websites.

Facebook

Ook Facebook zou zich opmaken om op treden tegen de beweging. Twee bronnen binnen het bedrijf zeggen tegen The New York Times dat het de bedoeling is daar volgende maand meer over bekend te maken. Facebook zou over de maatregelen hebben overlegd met Twitter en andere socialmediabedrijven.

Experts maken zich zorgen over de verspreiding van onbewezen theorieën via sociale media. Die hebben in het verleden geleid tot geweld. Zo drong in 2016 een gewapende man een pizzeria binnen in Washington nadat hij online nepnieuws had gelezen. In die berichten stond dat de Democratische politica Hillary Clinton betrokken was bij een crimineel netwerk dat minderjarige seksslaven had verstopt in het restaurant. (ANP)

 

 


Groei gebruik Snapchat valt tegen

Het gebruik van chatapp Snapchat is afgelopen kwartaal opnieuw toegenomen, mede doordat veel mensen thuis zaten tijdens de coronacrisis. Maar de toename van het aantal gebruikers was wel minder sterk dan moederbedrijf Snap zelf had voorzien. Dat laatste is een tegenvaller volgens kenners. In de nabeurshandel aan de beurs in New York ging het aandeel Snap stevig omlaag.

Snap maakte bekend dat er gemiddeld 238 miljoen mensen gebruik maakten van de app. Dat zijn er 9 miljoen meer dan in de voorgaande drie maanden. Snap had eerder evenwel de verwachting uitgesproken dat er 239 miljoen dagelijks actieve gebruikers zouden zijn.

De opbrengsten stegen afgelopen kwartaal wel sterk, met 17 procent op jaarbasis tot ruim 454 miljoen dollar. Snap profiteerde er onder meer van dat veel bedrijven Snapchat tijdens de coronalockdown gebruikten om eigen producten aan te prijzen. Maar er ging ook een groter verlies in de boeken, onder meer doordat het bedrijf nog steeds veel geld kwijt is aan investeringen. Het kwartaaltekort liep tot bijna 326 miljoen dollar, van dik 255 miljoen dollar in het tweede kwartaal vorig jaar.(ANP)

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.