Management

Branche
IT-kort

IT-kort: o.a. Google en Facebook verplichten vaccinatie voor personeel

Kort IT-nieuws van vandaag.

Kort IT-nieuws van vandaag.

AG Connect biedt hieronder een overzicht van kort IT-nieuws van vandaag:

 


 

Google en Facebook verplichten vaccinatie voor personeel

Vaccinatie
© Shutterstock - Dragana Gordic

Google eist van al zijn werknemers dat ze gevaccineerd zijn tegen het coronavirus voordat ze kantoren van het techbedrijf betreden. Tegelijkertijd verschuift het Amerikaanse concern de datum waarop personeel weer geregeld op het werk moet verschijnen. Ook Facebook kondigde aan dat werknemers in de Verenigde Staten moeten zijn gevaccineerd om op kantoor te mogen komen.

De vaccinatieverplichting van Google gaat de komende weken al in bij Amerikaanse vestigingen van het bedrijf. In de daaropvolgende maanden eist het concern achter de gelijknamige zoekmachine ook elders in de wereld dat personeel is ingeënt tegen het longvirus.

Topman Sundar Pichai schrijft in een blog aan personeel dat het "geweldig was" om de voorbije maanden weer werknemers samen te zien brainstormen. Om die reden wilde het bedrijf dan ook dat werknemers zeker 60 procent van hun werktijd doorbrengen op de plekken waar ze ook voor de uitbraak van corona werkten.

Maar waar die terugkeer naar kantoor aanvankelijk deze zomer was voorzien, mogen Google-werknemers nu tot 18 oktober volledig thuiswerken als ze dat willen. Die verschuiving is ingegeven door de opleving van de zeer besmettelijke Delta-variant van het coronavirus, schrijft Pichai.

Facebook laat weten dat de vaccinatieverplichting vooralsnog alleen in de VS geldt. Maar het bedrijf kijkt na verloop van tijd ook of dezelfde regels in andere landen moeten gelden, laat een woordvoerster weten.

Het socialmediabedrijf verwacht dat zijn kantoren in september voor de helft gevuld zijn. In oktober moeten ze volledig heropend zijn. Anders dan Google geeft Facebook werknemers die het willen de mogelijkheid om al hun werk vanuit huis te doen. (ANP)

 


 

Facebook verdubbelt winst dankzij duurdere advertenties

Dave Wehner
Dave Wehner © CC BY 2.0 - Flickr.com - Christopher Michel

Facebook heeft in het tweede kwartaal de omzet met ruim de helft weten op te voeren ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De winst verdubbelde in dezelfde periode. Het socialmediabedrijf kon veel hogere prijzen in rekening brengen bij adverteerders die via het platform reclame maken.

Advertenties, veruit de grootste inkomstenbron voor Facebook, leverden in totaal 28,6 miljard dollar aan omzet op. Dat is een stijging van 56 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De nettowinst steeg tot 10,4 miljard dollar, tegenover 5,2 miljard dollar een jaar eerder.

De omzet steeg veel harder dan het aantal gebruikers. Wereldwijd zijn 2,9 miljard mensen maandelijks actief op Facebook. Als ook wordt gekeken naar Facebook-diensten als WhatsApp en Instagram, komt het totaal uit op 3,5 miljard mensen. Dat is 12 procent meer dan een jaar eerder.

Facebook waarschuwde bij zijn kwartaalcijfers wel dat het de komende tijd gedaan is met de sterke groeicijfers. Deels komt dat doordat de zaken in het derde kwartaal van 2020 weer veel beter liepen dan vlak na de uitbraak van de coronapandemie, wat gevolgen heeft voor de vergelijking op jaarbasis

Maar Facebook weet ook al dat het moeilijker wordt om het surfgedrag van zijn gebruikers binnen het besturingssysteem iOS van Apple tot in detail te volgen. Binnen een nieuwe versie van iOS moeten apps die zulke informatie verzamelen daar namelijk expliciet toestemming voor vragen. Als Facebook-gebruikers hier niet mee instemmen, vergaart het bedrijf veel minder informatie van iPhone-gebruikers, waardoor het mogelijk moeilijker wordt om zeer gericht advertenties aan te bieden.

David Wehner, financieel topman van Facebook, wijst ook op andere gevaren voor het verdienmodel van het socialmediabedrijf. Zo oordeelde het Europees Hof van Justitie vorig jaar dat een verdrag tussen de EU en de Verenigde Staten over de uitwisseling van persoonsgegevens ongeldig is, wat het voor Facebook moeilijker kan maken om Europese gebruikers te volgen. (ANP)

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.