Innovatie & Strategie

Branche
IT-kort

IT-kort: o.a. Gevolgen chiptekort nemen nog toe

Kort IT-nieuws van vandaag.

Kort IT-nieuws van vandaag.

AG Connect biedt hieronder een overzicht van kort IT-nieuws van vandaag:

 


 

Oproep: regeringen moeten voorraden zeldzame metalen aanleggen

lege accu
© Apple

Westerse regeringen moeten overwegen om voorraden aan te leggen van belangrijke metalen zoals kobalt en lithium, die bijvoorbeeld gebruikt worden in accu's en batterijen. Die oproep doet het Internationaal Energieagentschap (IEA). De organisatie waarschuwt voor de geopolitieke risico's die gepaard gaan met de overgang naar groene energie, waarbij steeds meer gebruik gemaakt wordt van onder andere accu's.

Sommige beleidsmakers vrezen dat de verschuiving weg van fossiele brandstoffen naar duurzamere alternatieven nieuwe problemen met zich zal meebrengen. In tegenstelling tot olie, een relatief op veel plekken aanwezige grondstof, is de productie en verwerking van mineralen zoals lithium, kobalt en sommige zeldzame aardmetalen sterk geconcentreerd. De drie grootste producenten zijn goed voor meer dan driekwart van het wereldwijde aanbod.

In een rapport wijst het IEA erop dat landen gericht voorraden aan zouden moeten leggen. Die vormen volgens het agentschap een waardevolle buffer. Zeker omdat vooraanstaande industrielanden streven naar een betrouwbare aanvoer van metalen en mineralen die een cruciale rol zullen spelen in een koolstofarme wereld, aldus de energiewaakhond.

China en Japan hebben strategische voorraden van cruciale metalen, maar westerse landen hebben dergelijke voorraden niet op grote schaal. China is ook sterk vertegenwoordigd in de verwerking van dergelijke metalen en produceert ongeveer 60 procent van 's werelds zeldzame aardmetalen. De VS houden een voorraadprogramma aan via het Defense Logistics Agency, maar er zijn weinig grootschalige aankopen geweest sinds de Koude Oorlog. Destijds werden metalen als kobalt voor het eerst van strategisch belang voor het gebruik in straalmotoren.

Nu speelt kobalt een cruciale rol in lithium-ionbatterijen met hoge capaciteit. Dit type wordt onder andere door autoproducent Tesla gebruikt. De door armoede en conflicten geteisterde Democratische Republiek Congo is goed voor meer dan 70 procent van de wereldvoorraad.

 


 

Trump krijgt accounts op Facebook en Instagram nog niet terug

Donald Trump Facebook
© Shutterstock

De Amerikaanse oud-president Donald Trump keert nog niet terug op Facebook en Instagram. De beide platforms hadden Trump in januari geblokkeerd nadat zijn aanhangers het Capitool hadden bestormd, en dat was op zich terecht, bepaalde het Oversight Board woensdag. Het Board is een soort 'gerechtshof' van Facebook en dochter Instagram en moet controleren of de beide platforms zich goed aan hun eigen regels houden.

Facebook kreeg wel een vingerwijzing. Trump werd "voor onbepaalde tijd" geblokkeerd, en de Oversight Board wil dat Facebook daar binnen zes maanden opnieuw naar kijkt. Die straf is voor het 'Facebook-hof' namelijk te willekeurig en vaag.

Tijdens de bestorming van het Capitool plaatste Trump een video op zijn officiële accounts op Facebook en Instagram. Daarin zei hij tegen de relschoppers: "Ik ken jullie pijn. Ik weet van jullie leed. De verkiezingen zijn van ons gestolen." Vervolgens riep hij de menigte op naar huis te gaan, maar hij sprak nog wel van een "frauduleuze verkiezing" en noemde zijn aanhangers "heel bijzonder". Facebook verwijderde het filmpje na twintig minuten. Ongeveer een half uur later, terwijl de politie probeerde de orde te herstellen, schreef Trump op Facebook: "Dit gebeurt er wanneer een heilige monsterscore bij verkiezingen zo gemeen wordt afgenomen van geweldige patriotten die zo lang slecht zijn behandeld." Die boodschap werd een paar minuten later ook verwijderd. De accounts van Trump op Facebook en Instagram werden 24 uur geschorst.

Een dag na de rellen besloot Facebook om Trump voor onbepaalde tijd te schorsen, en in elk geval voor de twee weken die nog resteerden tot het vertrek van Trump als president en de machtsoverdracht aan de huidige president Joe Biden.

Na de machtswisseling besloot Facebook de schorsing van Trump voor te leggen aan zijn eigen controleurs, maar het Oversight Board is het daar helemaal niet mee eens. "Het is de taak van Facebook om noodzakelijke en gepaste straffen op te leggen voor ernstige overtredingen van zijn beleid. De taak van het Board is om te controleren of de regels van Facebook passen bij zijn beleid, waarden en bij mensenrechten. Door een vage straf op te leggen en daarna het Board te vragen het op te lossen, ontwijkt Facebook zijn verantwoordelijkheden. Het Board wil dat Facebook een duidelijke straf toepast en onderbouwt."

Gezien de ernst van de rellen en het gevaar van geweld vindt het Oversight Board het op zich terecht dat de accounts van Trump werden geschorst. Maar dat die schorsing "voor onbepaalde tijd" is, is volgens het Board niet in orde. Die straf staat namelijk niet in de regels van Facebook. "De normale straffen van Facebook zijn verwijdering van berichten, opleggen van een tijdelijke schorsing of permanente uitschakeling van een account", aldus het 'gerechtshof'.

De oordelen van het Oversight Board zijn bindend. Facebook zegt in een reactie dat de schorsing van Trump "noodzakelijk en juist" was. Over de onbepaalde duur van de straf meldt Facebook: "We nemen het besluit van het Board in overweging en zullen een duidelijke en gepaste actie bepalen. In de tussentijd blijven de accounts van Trump geschorst." (ANP)

 


 

Moederbedrijf Peugeot en Fiat: gevolgen chiptekort nemen nog toe

autostuur
© Fiat

Autoconcern Stellantis, het bedrijf achter automerken als Peugeot, Opel, Fiat en Jeep, denkt dat de productieproblemen door het wereldwijde chiptekort dit huidige tweede kwartaal groter zullen zijn dan in de eerste drie maanden van het jaar. Toen produceerden de verschillende merken van Stellantis 190.000 auto's minder dan gepland. In de huidige periode zal de productie nog verder achterlopen.

Door chiptekorten hebben verschillende automerken al meerdere keren fabrieken stil moeten leggen. Dat gebeurde bij de meeste Amerikaanse en Europese autofabrikanten al in de afgelopen maanden. Autofabrikanten schroefden aan het begin van de coronacrisis hun productie en hun bestellingen terug. Tegelijkertijd nam de vraag naar computers en mobiele telefoons voor thuiswerken en zaken als spelcomputers ter vertier tijdens de lockdowns toe, waardoor de autobedrijven met nieuwe bestellingen achteraan de rij kwamen te staan.

Stellantis maakte verder bekend wel meer omzet te hebben behaald in het eerste kwartaal dan in de eerste drie maanden van coronajaar 2020. De inkomsten stegen met 14 procent tot 37 miljard euro. Stellantis leverde 1,6 miljoen auto's af, wat een toename van 12 procent was.

Verder rekent Stellantis erop zoveel meer schone auto's te verkopen dat het bedrijf dit jaar aan de uitstooteisen van de Europese Unie voldoet. Volgens die regels moet het gemiddelde van alle verkochte auto's van een autobouwer in Europa onder een maximale uitstoot van CO2 uitkomen. Omdat dit eerder niet lukte, had Fiat Chrysler een afspraak met Tesla om vloten samen te tellen. Dat kostte 1,8 miljard euro voor drie jaar. Daarmee voorkwam het Italiaans-Amerikaanse bedrijf (dat is opgegaan in Stellantis) boetes.

Als Stellantis de afspraak opzegt, bespaart het bedrijf geld, maar verliest Tesla een belangrijke inkomstenbron. De producent van elektrische auto's leed de afgelopen jaren nog verlies op de bouw en verkoop van zijn eigen voertuigen, maar schreef zwarte cijfers door de inkomsten uit de overeenkomsten met andere autofabrikanten. (ANP)

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.