Management

Branche
IT-kort

IT-kort: o.a. Dropbox profiteert van thuiswerken

Kort IT-nieuws van vandaag.

19 februari 2021

Kort IT-nieuws van vandaag.

AG Connect biedt hieronder een overzicht van kort IT-nieuws van vandaag:

 

 


 

Franse president investeert miljard in cybersecurity

Emmanuel Macron
© CC BY SA 4.0 - Creativecommons.org

De Franse president Emmanuel Macron heeft aangekondigd 1 miljard euro te investeren om het Franse cybersecurity-onderzoek en de economische strategie te versnellen. Hij deed die belofte na aanleiding van recente cyberaanvallen op twee Franse ziekenhuizen.

Twee Franse ziekenhuizen werden onlangs het slachtoffer van ransomware-aanvallen. Tijdens een persconferentie daarover kondigde Macron aan dat hij de cybersecurity van Frankrijk wil verbeteren, schrijft Bloomberg. De regering werkt volgens de president al sinds 2017 aan het verbeteren aan de digitale veiligheid van het land, maar wil die inzet nu versnellen. Op Twitter meldt Macron dat hij daar in totaal 1 miljard euro in investeert.

Ongeveer 500 miljoen euro wordt ingezet om bedrijven en overheden te helpen bij het verbeteren van hun digitale verdediging. Dit bedrag is daarnaast bestemd voor onderzoek en ontwikkeling. Later in 2021 komt er bovendien een nieuw cybersecuritycentrum in het financiële district van Parijs. De ruimte van 20.000 vierkante meter wordt dan gebruikt door 1.500 wetenschappers en mensen die werken voor private bedrijven of de overheid. 

Macron heeft tot slot als doel om de jaarlijkse verkopen van Franse cybersecuritybedrijven te verdriedubbelen naar 25 miljard euro in 2025. Het aantal banen in de sector moet in 2025 verdubbeld zijn. (EME)

 

 


 

Nederlands chipbedrijf vaart wel bij chiptekort auto-industie

auto in printplaatstijl
© Shutterstock - Iryna_Khomenko

Chipbedrijf BE Semiconductor (Besi) ziet dat de vraag naar chips aantrekt en dan vooral uit de auto-industrie, waar sprake is van grote tekorten. De aan de Amsterdamse beurs genoteerde onderneming zag het orderboek in het slotkwartaal van vorig jaar met bijna twee derde aandikken. Naast de autosector willen ook makers van mobiele apparaten meer chips hebben.

Topman Richard Blickman van Besi merkte dat het herstel in de tweede helft van het afgelopen jaar versnelde, ondanks tegenwind en organisatorische uitdagingen als gevolg van de coronapandemie. Zo waren er de toegenomen handelsspanningen tussen China en de Verenigde Staten, verminderde leveringen aan de autosector die eerder op een lager pitje draaide en een daling van de waarde van de dollar ten opzichte van de euro.

Naast een aantrekkende vraag uit de auto-industrie er ook een grotere vraag voor chips die in mobiele apparaten zitten en die geschikt zijn voor het snelle 5G-netwerk. Door de sterkere vraag is er een chiptekort ontstaan in onder andere de autosector. Verschillende automakers zien productielijnen stilvallen vanwege tekorten aan chips.

Besi sleepte in de laatste maanden van 2020 dik 157 miljoen euro aan orders binnen. Op jaarbasis ging het om 472 miljoen euro aan nieuwe bestellingen.

Besi sloot 2020 af met een omzet van 433,6 miljoen euro, 21,7 procent meer dan een jaar eerder geholpen door een hoger aantal leveringen. Met name door Chinese klanten wordt meer geïnvesteerd. De winst steeg met 62,7 procent tot 132,3 miljoen euro, geholpen door margeverbeteringen. (ANP)

 


 

Australië overlegt met Facebook na nieuwsblokkade

Josh Frydenberg
Josh Frydenberg © CC BY-SA 2.0 - Flickr.com - julian meehan

Facebook-topman Mark Zuckerberg heeft vrijdag overlegd met de Australische regering. Die heeft laten weten niet te willen terugkomen op het wetsvoorstel dat heeft geleid tot een nieuwsblokkade op Facebook voor Australiërs. Er wordt komend weekend verder gepraat, schreef minister van Financiën Josh Frydenberg op Twitter.

Het conflict met Facebook heeft in Australië geleid tot grote verontwaardiging. De circa 17 miljoen Australische gebruikers kunnen sinds donderdag geen links naar nieuwsartikelen meer delen. Ze kunnen ook geen nieuws bekijken. Facebook reageerde op die manier op een wetsvoorstel dat het bedrijf en Google zou verplichten om voortaan te betalen voor het delen van nieuwscontent.

Minister Frydenberg had al aangekondigd dat hij zijn ongenoegen duidelijk zou maken in het gesprek met Zuckerberg. "We hebben gesproken over de openstaande kwesties en spraken af dat onze teams daar meteen aan gaan werken", schreef de Australiër later op berichtensite Twitter.

Het Australische wetsvoorstel moet nog worden goedgekeurd door het parlement. Dat gebeurt naar verwachting volgende week. In het voorstel staat dat de techbedrijven een vergoeding moeten afspreken met mediabedrijven. Als het niet lukt om het eens te worden over prijsafspraken voor het delen van nieuws, kan een arbitragecommissie van de overheid de knoop doorhakken.

"De ogen van de wereld zijn op ons gericht", zei Frydenberg op televisie. "Want anderen hebben gefaald waar wij nu proberen te slagen." Facebook benadrukte zelf met tegenzin te hebben ingegrepen. Het zou "onterecht worden gestraft" met die nieuwe wetgeving. Het bedrijf betoogt dat de huidige relatie al heel gunstig uitpakt voor media.

"Uitgevers plaatsen vrijwillig nieuws op Facebook. Zo kunnen ze meer abonnementen verkopen, een groter publiek bereiken en meer advertentie-inkomsten genereren", meldde het bedrijf eerder. Dat is volgens Facebook niet te vergelijken met de manier waarop nieuws wordt verspreid via Google.

Ook op andere plaatsen in de wereld wordt gewerkt aan vergelijkbare wetgeving. In Canada zei verantwoordelijk minister Steven Guilbeault dat zijn land overweegt het Australische model over te nemen. "Ik vermoed dat er straks vijf, tien of vijftien landen zijn die vergelijkbare regels aannemen", zei hij. "Gaat Facebook de relatie verbreken met Duitsland? Met Frankrijk?" (ANP)

 


 

Facebook in actie tegen veelvoorkomende klimaatmythen

Kruiend ijs
© Pixabay licence - Taken

Facebook heeft nu ook een Nederlands informatiecentrum over klimaatverandering. Het sociale medium wil daarmee wetenschappelijke kennis over het klimaat toegankelijker maken en veelvoorkomende mythen ontkrachten.

"Denk hierbij aan dat een toename van koolstofdioxide in de atmosfeer het plantenleven op aarde goed zou doen of dat de ijsberenpopulaties niet te lijden zou hebben onder de opwarming van de aarde", licht het bedrijf toe.

Facebook gaat Nederlandse gebruikers op het informatiecentrum wijzen als ze zoektermen invoeren die verband houden met het klimaat. Belangrijke bronnen voor het centrum zijn het internationale panel van klimaatwetenschappers IPCC, het VN-Milieuprogramma en de Wereld Meteorologische Organisatie. Voor de selectie van feiten werkt Facebook samen met deskundigen van de Amerikaanse universiteiten Yale en George Mason en de Britse Universiteit van Cambridge.

"Zonder de juiste kennis die beschikbaar is voor ons allemaal, kunnen we de strijd tegen klimaatverandering niet winnen", legt Facebook uit. Het sociale medium is vaak bekritiseerd omdat het volop wordt gebruikt om nepnieuws en complottheorieën te verspreiden. Als tegenwicht kwam Facebook eerder al met informatiepagina's over het coronavirus en de Amerikaanse verkiezingen. Daarnaast werkt het sociale medium samen met factcheckers.

In de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk werd het informatiecentrum over klimaatverandering eind vorig jaar al geïntroduceerd. Naast algemene informatie over het klimaat gaat Facebook op de Nederlandse pagina feiten verzamelen die specifiek over ons land gaan. Het bedrijf gaat in twaalf andere landen hetzelfde doen. (ANP)

 


 

'Techbedrijven willen van belasting op online reclame af'

recht wet justitie
© Pixabay Licence - herbinisaac

Lobbygroepen waar grote techbedrijven als Amazon, Facebook en Google lid van zijn, willen dat een belasting op online reclame in de Amerikaanse staat Maryland wordt geschrapt. Ze zijn een rechtszaak gestart tegen die belasting, schrijft de Amerikaanse krant The Washington Post.

De lobbyclub en bedrijvenvereniging Chamber of Commerce stellen dat de wetgeving oneerlijk is, maar ook ongrondwettelijk en in strijd met federale wetten om te voorkomen dat er speciale heffingen op onlinediensten komen.

Maryland nam de belasting op de omzet die bedrijven behalen met advertenties op het internet vorige week aan. De staat wil daarmee jaarlijks 250 miljoen dollar ophalen die besteed moet worden aan hervorming van het onderwijs. Met de stemming werd een eerder veto door de Republikeinse gouverneur Larry Hogan tenietgedaan.

De zaak in Maryland is voor de techbedrijven van groot belang. De staat is de eerste die zich op online reclame richt, maar ook in staten als New York, Indiana, Montana en Washington zijn er plannen voor belastingen waarmee techreuzen worden aangeslagen voor de reclames die ze verkopen, de gegevens die ze verzamelen of de diensten die ze aanbieden. (ANP

 


 

Cloudopslagdienst Dropbox profiteert van thuiswerken

Drew Houston
Drew Houston © CC BY 2.0 - Flickr - Websummit

Cloudopslagdienst Dropbox heeft afgelopen jaar in coronatijd de vruchten geplukt van het vele thuiswerk en -onderwijs. De omzet steeg met 15 procent tot ruim 1,9 miljard dollar. Het aantal betalende gebruikers nam niet alleen toe, maar Dropbox verdiende bovendien meer per klant.

Dropbox, dat het mogelijk maakt om bestanden te delen tussen verschillende computers en mobiele apparaten, is een concurrent van Googles Drive-functie. De onderneming zag ondanks de fors hogere omzet het verlies flink oplopen. Na een verlies van 52,7 miljoen dollar in 2019 steeg het tekort vorig jaar tot 256,3 miljoen dollar.

Dat werd echter veroorzaakt door een afschrijving op vastgoed van bijna 400 miljoen dollar. Zonder die eenmalige post had Dropbox ruimschoots winst geboekt.

Topman Drew Houston noemde 2020 een "jaar waarin Dropbox is veranderd". Hij wil dat zijn bedrijf zich dit jaar aan zijn strategie houdt en "essentiële producten blijft bouwen" voor werk op afstand. Financiële verwachtingen voor het lopende jaar heeft Dropbox nog niet gegeven.(ANP)

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.