Management

Branche
IT-kort

IT-kort: o.a. 'Datacentra bedreigen waterlevering Noord-Holland'

Kort IT-nieuws van vandaag.

19 maart 2021

Kort IT-nieuws van vandaag.

AG Connect biedt hieronder een overzicht van kort IT-nieuws van vandaag:

 


 

'Datacentra bedreigen waterlevering Noord-Holland'

Nimble datacentrum Google in Middenmeer
Het Nimble datacentrum van Google in Hollands Kroon © AG Connect

Het aantal datacentra in de kop van Noord-Holland zet met hun enorme behoefte aan koelwater de levering van drinkwater aan huishoudens en bedrijven in de hele provincie onder druk. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport dat voor intern gebruik was bedoeld.

De datacentra van Google en Microsoft trekken naar schatting per uur 525 kuub water uit het leidingnet, een volume iets groter dan een 25-meter zwembad. Per jaar gaat het om 4,6 miljoen kuub water, berekenen onderzoekers in hun rapport waar De Telegraaf en het Noord-Hollands Dagblad over schrijven.

Nu gaat dat nog goed, maar wanneer de gemeente nog eens toestemming wil geven voor vijf nieuwe datacentra, gaat het verbruik naar zo'n 10 miljoen kubieke meter water per jaar. Volgens de onderzoekers kunnen de waterbedrijven in de provincie dat niet aan. (TDO)

 


 

VS overwegen juridische stappen vanwege cookieblokkade Google

instellingen
© Google

Het Amerikaanse ministerie van Justitie maakt zich zorgen over het voornemen van Google om 'tracking cookies' te blokkeren omdat het bedrijf daarmee rivalen op de advertentiemarkt zou kunnen hinderen. Onderzoekers van het ministerie praten met leidinggevenden in de reclamebranche, maar het is nog niet duidelijk of er juridische stappen zullen volgen. Dat meldt persbureau Reuters op basis van ingewijden.

Google maakte al een tijd geleden bekend dat het een 'privacy sandbox' gaat inbouwen in Chrome, de meest gebruikte browser wereldwijd. Daardoor zouden cookies van andere bedrijven niet meer goed werken. Door middel van tracking cookies worden internetgebruikers soms op detailniveau gevolgd. Daarmee kunnen adverteerders hen dan zeer specifieke reclames aanbieden.

Technologiebedrijven zoals Google worden al jarenlang bekritiseerd vanwege het gebruik van de cookies. De Amerikaanse onderneming maakte begin maart bekend zelf geen advertenties meer te gaan verkopen op basis van het specifieke browsergedrag van individuele gebruikers.

"Om het internet voor iedereen open en toegankelijk te houden, moeten we allemaal meer doen om de privacy te beschermen", schreef Google in een blogpost. "Dat betekent een einde maken aan cookies van derden, maar ook aan elke technologie die wordt gebruikt om individuele mensen te volgen terwijl ze op internet surfen." Apple maakte het gebruik van de cookies in zijn Safari-browser al eerder onmogelijk. Ook Firefox richt zich nadrukkelijk op privacy. (ANP)

 


 

Meer omzet uit breedband door toename abonnees en prijsstijgingen

Smart tv
© CC BY 2.0 - Flickr.com - Sinchen.Lin

De omzet uit breedbandinternet in Nederland is in het coronajaar 2020 flink gestegen. Dat kwam onder meer door een toename van abonnees. Door thuiswerken en thuisscholing hadden bijvoorbeeld meer mensen een breedbandverbinding nodig. Ook stegen de prijzen bij aanbieders fors. Daardoor werd er 2,3 miljard euro verdiend in 2020, 9 procent meer dan het jaar ervoor, meldt marktonderzoeker Telecompaper.

In 2020 waren er in totaal 7,75 miljoen mensen met een abonnement op breedbandinternet, 1,6 procent meer dan het jaar ervoor. Hier zijn geen zakelijke aansluitingen in meegerekend. Eind 2020 had 96 procent van de Nederlandse huishoudens een breedbandaansluiting, iets meer dan het jaar ervoor.

Volgens Kamiel Albrecht, senior analist bij Telecompaper, groeit de breedbandmarkt in zijn geheel, maar zat de stijging in abonnees juist bij andere aanbieders, zoals T-Mobile. "Die zijn in verhouding klein maar groeien het meest."

De omzet steeg het meest door de prijsstijgingen. Hoe groot deze zijn, verschilt per aanbieder. De prijsstijgingen zijn normaal volgens Telecompaper, omdat aanbieders moeten investeren om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen. Wel verwacht Telecompaper dat de prijsstijgingen niet blijvend zijn, onder meer vanwege de impact van de coronacrisis op de economie. Daardoor zal de groei van de omzet waarschijnlijk "aanzienlijk vertragen".

Tot 2025 voorspelt Telecompaper een jaarlijkse groei van 2,7 procent voor de omzet uit breedband in Nederland. De marktonderzoeker denkt dat vanaf 2022 de groei zal vertragen en dat er meer druk op de prijzen komt te staan. Dat komt onder meer doordat mobiel breedband een vlucht zal nemen als vervanging voor vast breedband en mogelijk door nieuwe Europese concurrentieregels voor het openstellen van het breedbandnetwerk voor andere aanbieders. (ANP)

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.