Management

Branche
IT-kort

IT-kort: o.a. 'Chinese hackers achter roof van gegevens klanten easyJet'

Kort IT-nieuws van woensdag 20 mei 2020.

Kort IT-nieuws van woensdag 20 mei 2020.

AG Connect biedt hieronder een overzicht van korte IT-nieuwtjes van 20 mei 2020:

 

 


WeTransfer wint Webby Award, voor andere dienst

erepodium

WeTransfer krijgt prijs voor beste webdienst: zijn online-tool om samen presentaties te maken.

Het Amsterdamse techbedrijf WeTransfer heeft een Webby Award gewonnen, een 'Oscar van het internet'. Zijn dienst Paste, waarmee collega's samen een presentatie kunnen opzetten, werd uitgeroepen tot beste webdienst in de wereld. Het in 2009 opgerichte WeTransfer is voornamelijk bekend als gratis dienst om online grote bestanden uit te wisselen.

Het ook genomineerde Google Nederland greep naast de prijzen. De Nederlandse vestiging van de Amerikaanse internetreus dingde mee naar een Webby Award met zijn 1 aprilgrap van vorig jaar. Google maakte mensen toen wijs een app te hebben gemaakt waarmee ze konden praten met hun planten en waarmee planten bijvoorbeeld om water konden vragen. Google had de dienst, Google Tulip, zogenaamd ontwikkeld in samenwerking met de universiteit in Wageningen.

Verder heeft Digital agency Dept twee awards gewonnen, waarvan één voor een CMS-project (customer management system) bij Bugaboo. De twee partijen hebben samengewerkt aan de implementatie van het nieuwe CMS, de ontwikkeling van een nieuw ontwerp met Page Designer en een platform-migratie naar Salesforce Commerce Cloud. Andere Webby-prijzen zijn uitgedeeld voor een ad-campagne en een multimediafestival.

 


 

AI-tool van Facebook voor futuristisch shoppen

Facebook-CEO Zuckerberg

Facebook lanceert een 'universeel productherkenningsmodel' dat AI gebruikt om goederen te identificeren, van meubels tot auto's.

Facebook-CEO Mark Zuckerberg heeft dinsdag aangekondigd dat zijn bedrijf de e-commerce-praktijken naar een hoger niveau tilt. De techreus lanceert een spiksplinternieuwe winkelervaring die wordt aangedreven door kunstmatige intelligentie. Facebook lanceert een 'universeel productherkenningsmodel' dat met behulp van AI consumptiegoederen identificeert: van meubels tot mode en snelle auto's.

Gebruikers kunnen straks op alle Facebook-platforms met een snap and shop-functie items kopen, verkopen en ontdekken. Een autotagging-functie in Marketplace (binnenkort beschikbaar op Facebook) vult automatisch productbeschrijvingen in bij het uploaden, waardoor het gemakkelijker wordt om in de zoekresultaten te rangschikken en in verschillende talen te communiceren.

Facebook heeft dinsdag bovendien Facebook Shops geïntroduceerd. De nieuwe functie werkt als een soort marktplaats waar producten kunnen worden verkocht en contact kan worden gelegd met de klant - en vice versa - en is bedoeld om bedrijven te ondersteunen. 'Net als in een fysieke winkel kunnen gebruikers via Facebook Shops direct contact met het bedrijf opnemen, of ze nu een vraag hebben over een product, ondersteuning nodig hebben of willen weten waar hun pakketje blijft', laat een woordvoerder van Facebook Benelux weten. Facebook Shops komt eerst in de VS op de markt en wordt daarna wereldwijd uitgerold.

 

 


'Chinese hackers achter roof van gegevens klanten easyJet'

EasyJet
© CC-BY-SA 2.0 - Flickr.com / Luca Mascaro

De grote dataroof bij vliegtuigmaatschappij easyJet was mogelijk het werk van Chinese hackers. De 'wapens' die ze hebben gebruikt om binnen te komen, doen denken aan andere recente cyberaanvallen op luchtvaartbedrijven, zeggen twee bronnen rond het onderzoek tegen persbureau Reuters.

EasyJet bracht dinsdag naar buiten dat kwaadwillenden toegang hebben gekregen tot de gegevens van 9 miljoen klanten. Het gaat onder meer om hun mailadressen en reisplannen. Bij 2208 klanten maakten de daders ook creditcardgegevens buit. Paspoortgegevens zouden niet zijn gestolen. EasyJet sprak van "een aanval van een zeer geavanceerde bron".

Volgens de maatschappij zijn er geen aanwijzingen dat persoonlijke informatie is misbruikt. Informatie over reisplannen kan wel worden gebruikt voor phishing, waarbij mensen schadelijke maar echt ogende links toegestuurd krijgen.

EasyJet zegt dat het al contact heeft opgenomen met de mensen van wie de creditcarddata waren buitgemaakt, en dat het in de komende dagen de anderen informeert. "Als we geen contact met je opnemen, is er geen toegang geweest tot je informatie", laat easyJet weten. Het bedrijf zegt het cybersecuritycentrum van de Britse overheid en de Britse privacywaakhond op de hoogte te hebben gebracht. (ANP)

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.