Management

Branche
IT-kort

IT-kort: o.a. Apple stelt privacywijziging advertenties uit

Kort nieuws van vandaag.

4 september 2020

Kort nieuws van vandaag.

AG Connect biedt hieronder een overzicht van korte IT-nieuwtjes van vandaag:

 

 


China-ban leidt tot meer en ernstiger bosbranden in VS

bosbrand
© CC0 - Flickr.com - Josh O'Connor

Het verbod in de VS op het gebruik van drones waar Chinese onderdelen in zijn verwerkt, zorgt er voor dat bosbranden minder goed bestreden kunnen worden.

Dat is de conclusie die het Office of Aviation Services van het Amerikaanse ministerie van binnenlandse zaken trekt in een intern memo, waar Ars Technica uit citeert. Dit jaar kampen de Verenigde Staten met een ongekende hoeveelheid bosbranden. De oorzaken daarvan liggen in erg warm en droog weer en een tekort aan brandweerlieden. Het gebrek aan drones om de situatie in kaart te brengen, helpt daarbij niet. Het agentschap waarschuwt in een memo dat eerder deze zomer werd uitgegeven dat een uitbreiding van de dronesvloot essentieel is.

De dienst heeft zo'n 810 drones die niet meer gebruikt mochten worden na het afkondigen van het moratorium op Chinese technologie daarin. Uiteindelijk kreeg de dienst een ontheffing om ze toch in te zetten bij het in de gaten houden van gecontroleerde bosbranden, bedoeld om grote uitbraken te voorkomen. Maar er is nu een tekort aan drones en het moratorium verbiedt de aankoop van nieuwe drones, die eigenlijk allemaal wel Chinese onderdelen bevatten. Het gevolg is dat dienst maar een kwart van de gecontroleerde branden kan uitvoeren, met als gevolg meer schade door ongecontroleerde branden. (TDO)

 

 


Apple stelt privacywijziging advertenties uit

man met smartphone
© CC BY-SA 2.0 - Flickr.com - Matthew G

Apple stelt een privacywijziging uit die voor adverteerders tot flink lagere inkomsten had kunnen leiden. Dat heeft de techreus bekendgemaakt. Apple zegt ontwikkelaars meer tijd te willen geven om aan de verplichting te voldoen.

In de nieuwste versie van Apples mobiele besturingssyssteem, dat de naam iOS 14 draagt, moeten apps met advertenties erin om toestemming vragen om gegevens van gebruikers te mogen vastleggen. Die zogenoemde trackers dreigen daardoor nutteloos te worden.

De wijziging was door Apple in juni aangekondigd en zou deze maand met het verschijnen van iOS 14 van kracht moeten worden. Apple heeft nu gezegd dat die datum naar "begin volgend jaar" gaat.

Bedrijven die zich met digitale advertenties bezighouden, waaronder Facebook, waarschuwden al dat de wijziging flinke gevolgen kan hebben voor hun omzet. Ze verwachten dat Apple-gebruikers standaard nee zullen zeggen, ondanks dat ze de mogelijkheid krijgen om uit te leggen waarom ze bepaalde informatie willen verzamelen.

Apple stelt al enkele jaren dat de privacy van zijn gebruikers zeer belangrijk is. Met iedere versie van iOS krijgen gebruikers van Apple-toestellen dan ook meer mogelijkheden om zelf te beslissen hoeveel toegang tot hun informatie ze apps geven.(ANP)

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.