Management

Branche
IT-kort

IT-kort: o.a. Apple-leverancier Foxconn legt productie in Shenzhen stil

Kort IT-nieuws van vandaag.

14 maart 2022

Kort IT-nieuws van vandaag.

AG Connect biedt hieronder een overzicht van kort IT-nieuws van vandaag:

 


 

Apple-leverancier Foxconn legt productie in Shenzhen stil

Foxconn productie
© Foxconn

Foxconn, een belangrijke toeleverancier van het Amerikaanse technologieconcern Apple, heeft zijn activiteiten in Shenzhen stilgelegd vanwege de lockdown in de Chinese miljoenenstad. Dat heeft het Taiwanese bedrijf maandag bekendgemaakt.

Foxconn, de merknaam van fabrikant Hon Hai Precision, zet onder meer de iPhones van Apple in elkaar. Het bedrijf, dat ook onderdelen maakt voor Dell, Sony en vele andere grote techbedrijven, liet daarbij weten de productie in Shenzhen te verhuizen naar andere locaties. China, dat een strikt coronabeleid hanteert, legde de 17 miljoen inwoners tellende zakenstad Shenzhen een strenge lockdown op.

China meldde zondag het hoogste aantal nieuwe coronabesmettingen sinds februari 2020, toen het land voor het laatst kampte met een grote golf aan besmettingen. De huidige uitbraak heeft de autoriteiten ertoe bewogen meerdere oostelijk gelegen steden in lockdown te plaatsen. Ook zijn alle scholen in Shanghai, waar ruim 27 miljoen mensen wonen, gesloten. In meer dan tien regio's verspreidt het virus zich momenteel snel. (ANP)

 


 

Brussel onderzoekt advertentiepraktijken Google en Facebook

Vlag EU
© Shutterstock

De Europese Commissie begint een onderzoek naar een overeenkomst tussen Google en Facebook-moeder Meta over de manier waarop advertenties worden verkocht. Met de afspraak over de manier waarop de twee grote partijen op het gebied van onlineadvertenties samenwerken zijn mogelijk andere adverteerders en aanbieders van andere advertentienetwerken benadeeld, aldus eurocommissaris Magrethe Vestager van Mededingingszaken. Daarmee zouden Google en Meta dan mogelijk Europese regels hebben overtreden.

De afspraken uit 2018 bepaalden de manier waarop Google advertentieruimte verkoopt op zijn netwerk. Via dat netwerk plaatst Google op tal van websites wereldwijd advertenties. Google en Facebook maakten afspraken om het zogeheten 'header bidding' te saboteren, een praktijk waarmee adverteerders ruimte konden verkrijgen zonder mee te doen aan Googles reclameveiling. Die veiling wordt door Google gerund en dat bedrijf zou ook invloed op de prijs uitoefenen. Facebook zou volgens de afspraken zelf niet meer aan header bidding doen. In ruil daarvoor zou Google Facebook een vast percentage geven van de advertentieruimte die via de veilingen wordt vergeven.

Google liet eerder al in een reactie weten dat er niets illegaals was afgesproken met Facebook. Volgens het techconcern heeft het met verschillende partners vergelijkbare afspraken. Ook Facebook stelde al eerder dat het normaal was om dergelijke afspraken te maken in de advertentietechnologiesector.

Het diepgaande onderzoek van de Europese Commissie krijgt nu voorrang, meldt de mededingingswaakhond. Eerder openden tien Amerikaanse staten al een onderzoek. Democratische politici in de Verenigde Staten riepen al op om daar een onderzoek vanuit de federale overheid van te maken. (ANP)

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.