Innovatie & Strategie

Branche
IT-branche-update

IT-branche-update: grootste Facebook-koop sinds WhatsApp

Belangrijke ontwikkelingen in de IT-branche van woensdag 22 april 2020.

Belangrijke ontwikkelingen in de IT-branche van woensdag 22 april 2020.

Belangrijke ontwikkelingen van 22 april 2020:

  • Uber weigert Google miljoenen, vanwege fraude Otto
  • IFA Berlijn gaat niet helemaal door
  • Grootste overname Facebook sinds WhatsApp
  • Snapchat en AR populairder tijdens lockdown
  • Forse aanwas nieuwe abonnees voor Netflix

Lees hieronder het IT-branchenieuws van woensdag 22 april 2020.

Uber weigert Google miljoenen, vanwege fraude Otto

zelfrijdende Toyota Prius

Uber weigert om Google de 179 miljoen dollar te betalen die is opgelegd door de rechter. Het gaat om schadevergoeding voor diefstal van intellectueel eigendom voor de technologie in zelfrijdende auto's. Spil in deze zaak is Anthony Levandowski die bij Google was vertrokken om een eigen start-up voor autonome auto's op te zetten. Dat bedrijf, Otto, is vervolgens opgekocht door Uber.

Google en Uber hebben dit juridische geschil weliswaar geschikt, waarbij Levandowski in 2017 is ontslagen. Maar Google heeft ook de man zelf nog 'vervolgd', en is in arbitrage uitgekomen op toekenning van een miljoenenbedrag. Die 179 miljoen dollar komt volgens Levandowski echter op rekening van Uber te staan, omdat hij bij de overname van Otto in 2016 een vrijwaringsdeal had gesloten met Uber.

Uber is het hier niet mee eens, schrijft Ars Technica op basis van uit juridische documenten die Uber indient in deze zaak. De vrijwaring is volgens het bedrijf niet van toepassing omdat Levandowski met zijn Otto fraude heeft gepleegd. De deal voor juridische vrijwaring zou dus gebaseerd zijn op die misleiding, en daarmee komt de gepeperde rekening weer terug bij de gevallen pionier voor zelfrijdende auto's.


Elektronicabeurs Berlijn gaat niet helemaal door

IFA-beurs Berlijn

De grote elektronicabeurs IFA die gepland staat voor begin september is ook geraakt door de wereldwijde coronapandemie. De organisatie schrapt de beurs niet, ondanks een overheidsban op grote bijeenkomsten tot 24 oktober, maar laat het ook niet gewoon doorgaan. Er wordt gewag gemaakt van "een innovatief nieuw concept".

De Berlijnse beurs trok vorig jaar ruim 238.000 bezoekers van over de hele wereld. Daarbij telde de bijeenkomst bijna 2.000 exposanten, vonden er meer dan 1,5 miljoen ontmoetingen plaats en is er voor 4,7 miljard euro aan handel bedreven, zo meldt IFA op zijn website. Dergelijke aantallen waren indrukwekkend vóór de coronacrisis, maar zijn door die internationale pandemie meer schrikwekkend nu.

In een reeks tweets laat IFA Berlijn weten dat de 2020-editie, van 4 tot 9 september, wel doorgaat, maar dan anders. De Berlijnse overheid heeft een verbod ingesteld op bijeenkomsten met meer dan 5.000 deelnemers, wat geldt tot 24 oktober. De organisatoren van IFA zijn al enkele weken bezig om alternatieve concepten te bespreken, meldt Cnet. Het is nog niet bekend wat en hoe de Berlijnse beurs voor consumentenelektronica gaat doen voor de aankomende editie.


Facebook doet grootste koop sinds WhatsApp

Facebook dollars

Techreus Facebook heeft een belang van 10 procent genomen in het Indiase Jio Platforms. Daarvoor betaalt het Amerikaanse bedrijf 5,7 miljard dollar. Het is de grootste investering van Facebook sinds het in 2014 WhatsApp overnam. Voor die instant messaging app heeft CEO Mark Zuckerberg toen 19 miljard dollar betaald.

Jio Platforms omvat verschillende apps zoals JioMart, waar Indiërs online hun boodschappen kunnen doen en thuis kunnen laten bezorgen. Facebook liet al weten mogelijkheden te zien om de onlinewinkel te koppelen aan WhatsApp. Ook het mobiele netwerk Reliance Jio valt onder Jio Platforms.

Facebook ziet India als een belangrijke markt. Het bedrijf heeft er 250 miljoen gebruikers van zijn sociale netwerk. Chatapp WhatsApp heeft er 400 miljoen gebruikers. Een nieuwe betaalfunctie in WhatsApp wordt in India als eerste getest. (ANP)


Snapchat en AR populairder tijdens lockdown

Snapchat zonnebril

Het gebruik van chatapp Snapchat is fors toegenomen nu veel mensen thuis zitten tijdens de coronacrisis. Moederbedrijf Snap maakte bekend dat er in de eerste drie maanden van het jaar gemiddeld 229 miljoen mensen gebruik maakten van de app. Bovendien brachten die meer tijd met de app door om zo contact te houden met vrienden en familie.

Gebruikers van Snapchat, dat bekendstaat om de verdwijnende filmpjes, benutten ook veel de augmented reality-opties van de app. Daarmee verandert de app hun gezicht in dat van bijvoorbeeld een kat of een pratende rol wc-papier. Driekwart van de gebruikers maakt iedere dag gebruik van die optie.

Het is nog niet duidelijk of de gebruikersgroei zich ook vertaalt in een blijvende omzetgroei voor Snap. Adverteerders snijden tijdens de crisis namelijk in hun budgetten voor reclame om zo kosten te besparen. In het eerste kwartaal bedroeg de omzet 462,5 miljoen dollar, een toename 44 procent op jaarbasis. Ook in het lopende kwartaal groeit de omzet nog wel, maar dat gaat minder hard. Het verlies van Snap viel iets lager uit dan in de eerste drie maanden van vorig jaar en bedroeg 305,9 miljoen dollar.

Volgens topman Evan Spiegel heeft Snap voldoende geld om nieuwe mensen te blijven aannemen. Ook kan het bedrijf nog altijd investeren in onderzoek en ontwikkeling. Dat is volgens Spiegel het gevolg van een eerdere reorganisatie. "De vele moeilijke veranderingen die we hebben gemaakt de afgelopen paar jaar hebben ervoor gezorgd dat we de huidige uitdagingen goed aankunnen." (ANP)


Forse aanwas nieuwe abonnees voor Netflix

Netflix N-icon

Videostreamingdienst Netflix trok in het eerste kwartaal 15,8 miljoen nieuwe abonnees. Het totaal aantal betalende klanten van het Amerikaanse bedrijf steeg daardoor met 9,4 procent in de eerste drie maanden naar een kleine 183 miljoen. Netflix zag het aantal gebruikers nog nooit zo hard groeien als tijdens de coronacrisis waarin veel mensen verplicht thuis zijn. De omzet en de winst van het bedrijf stegen ook.

Netflix trok op de thuismarkt de Verenigde Staten en Canada 2,3 miljoen nieuwe klanten. Dat waren er meer dan de afgelopen drie kwartalen bij elkaar. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika kwamen er van januari tot en met maart bijna 7 miljoen abonnees bij. Ook in Latijns-Amerika (2,9 miljoen) en Azië en Oceanië (3,6 miljoen) wist het bedrijf nieuwe klanten te binden. Ook keken abonnees gemiddeld meer uren naar de dienst. Netflix verwacht dat de ledenaanwas en de kijkduur afnemen als de coronamaatregelen in verschillende landen worden versoepeld, maar vindt het moeilijk te voorspellen wanneer dat is.

Het bedrijf scoorde goed met series als Tiger King, waar 64 miljoen abonnees naar keken, en het nieuwe seizoen van de serie Ozark (30 miljoen kijkers). Voor volgend kwartaal verwacht Netflix veel van het nieuwe seizoen van onder meer de Spaanse serie La Casa de Papel en de Michael Jordan-documentaire The Last Dance.

Last van de coronamaatregelen heeft Netflix ook. De opnames van veel producties liggen stil, wat later in het jaar voor minder nieuwe series en films kan zorgen. Ook moest het bedrijf door de groter dan verwachte klantengroei het aantal medewerkers van de klantenservice flink uitbreiden.

Omdat de dollar relatief duur was stegen de omzet en winst minder hard dan het aantal abonnees. De omzet kwam uit op een kleine 5,8 miljard dollar, tegen 4,5 miljard dollar in het eerste kwartaal van vorig jaar. Onder de streep bleef daar 709 miljoen dollar van over. Dat was een jaar eerder nog 344 miljoen dollar. (ANP)

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.