IP-telefonie heeft nieuw uitgangspunt nodig

20 januari 2000

Beperkte geesten vertroebelen vaak de ontwikkeling van mooie innovaties. Ze willen direct oude functionaliteit koppelen aan innovatie. Deze holle vaten krijgen de meeste aandacht, bijvoorbeeld wanneer ze roepen dat winkelen, TV-kijken en telefoneren zo naar Internet kan. Dat levert gedrochten op als platte e-commerce, web-TV en IP-telefonie. Ook dat laatste redt het niet zonder een nieuw uitgangspunt. Er is meerwaarde nodig alvorens Internet-telefonie een succes wordt.

KPN heeft een interessante positie met IP-telefonie, het bellen via Internet-verbindingen, bij voorkeur met de PC. Wat betreft inkomsten is KPN nog voor 80 procent afhankelijk van vaste telefonie, maar het is niet eens meer een strategische activiteit voor ontwikkeling: gewone telefonie wordt mobiel en vaste telefonie verschuift met toegevoegde waarde naar Internet. KPN probeert uiteraard de winsten uit vaste telefonie te beschermen, maar omdat Opta bepaald heeft dat de winst 12 procent mag zijn, is er weinig eer te behalen. KPN oefent in stilte met IP-telefonie. „De kwaliteit van Internet-telefonie is nog wel minder dan gewone telefonie, maar het aantal diensten is groter en sneller te realiseren”, vat Lucas van Rijen samen. Hij doet bij KPN de Internet-telefonie, nadat zijn voorganger Doke Pelleboer directeur van XS4All werd.
„Consumenten kunnen met Internet-telefonie goedkoper bellen, surfen en video-telefoneren. IP-telefonie geeft bedrijven een kostenbesparing op het faxen en bellen, zowel in verbindingen als in hardware, en maakt nieuwe toepassingen mogelijk met belcentra”, stelt Van Rijen bondig.
KPN Telecom heeft in transport de kaarten gezet op IP en het bedrijf probeert ook spraakverkeer over IP-netten te leiden. Logisch vervolg is ook het laatste stukje IP te maken, technisch gezien althans. Van Rijen: „Met Internet-telefonie kan KPN zijn bestaande Internet-verbindingen beter benutten. Maar je kunt met Internet-technologie ook nieuwe diensten sneller en goedkoper ontwikkelen. Bovendien is investeren nodig om voorop te blijven lopen. Ook is IP-telefonie een imagokwestie, tegenwoordig niet onbelangrijk.”

Verschillende proeven
KPN is verschillende proeven begonnen of voltooide die al.

1 • Familie Belkaart
Thuis het centrale ingangsnummer bellen met de landenkaart betekent direct en ongemerkt met een IP-verbinding bellen naar het buitenland. Voor bijvoorbeeld een gesprek naar Suriname scheelt dat flink: 1,47 gulden per minuut in plaats van 1,95 of 2,25 gulden. KPN heeft 1500 landenkaarten van 25 gulden verspreid via postkantoren in Rotterdam. Deze proef is een succes. Van Rijen: „De proef is geslaagd, maar door dalende tarieven is de dienst vooralsnog niet interessant.”

2 • Netmeeting
KPN begon al in 1997 een officiële proef met Netmeeting van Microsoft om het bellen van PC naar PC te ondersteunen. Ook die proef slaagde, maar voorziet niet in een grote behoefte. Inmiddels biedt ook KPN-dochter Planet Internet zijn abonnees gratis het gebruik van Netmeeting aan. Het voordeel: de videoverbinding – als die werkt.

3 • Netbellen PC-telefoon
KPN beproeft het bellen vanaf de PC naar een gewone telefoon met behulp van de ’Netbelassistent’, toetst het nummer in en belt via Internet de gewenste persoon op zijn normale telefoon. Dit is niet alleen gemakkelijker, maar ook goedkoper met een korting van 25 procent op de KPN-tarieven. Dat is overigens ook een mogelijkheid voor KPN om in de pas te blijven met concurrenten die vaak veel goedkoper zijn met tarieven voor gewone internationale telefonie. Deze proef liep van 6 februari tot 30 mei dit jaar met 600 gebruikers. De proef is geslaagd, maar de dienst bleek niet interessant, onder meer omdat het gebruiksmak niet beter was dan met de gewone telefoon.

4 • *21 Netbellen
Tijdens het surfen op een enkele telefoonlijn krijgen bellers naar de Internetter de in-gesprek-toon. Vooral ’s avonds kan dat irritant zijn, voor zowel de beller als de surfer. Met de proef ’*21 netbellen’ start de surfer ook de ’Netbelassistent’. Deze schakelt binnenkomende telefoontjes door naar het Internet-netwerk. Het gesprek kan gewoon via de telefoon worden afgehandeld: dus ma surft, en pa kan gewoon de telefoontjes ontvangen, of andersom. Van de aangeslotenen van Het Net kon 30 procent hieraan deelnemen. Ze betaalden per minuut voor de ontvangst 40 cent, dus prijstechnisch was dit vooral voor urgente telefoontjes interessant. Ook deze proef liep van 6 februari tot 30 mei, slaagde en is bovendien geschikt om op de markt te worden gezet. Ook deze proef moet KPN nog wat minder omslachtig maken in het gebruik.

5 • Netbellen voor belcentra
Bekend zijn op Internet de ’call-me buttons’ van diverse pluimage: je klikt erop en wordt gebeld. Dat is lastig als je niet met ISDN of via de TV-kabel surft, want dan krijgt het belcentrum een in-gesprek-toon, tenzij de beller direct na het aanklikken van de call-me knop de verbinding verbreekt. Om die reden testte KPN de ’Direct connect button’, waarmee tijdens het surfen een gespreksverbinding tot stand komt met het belcentrum met behulp van Netmeeting-software. KLM en Het Net testten dit, evenals afgelopen voorjaar. Onder de naam ’Direct connect’ is dit op de markt gezet. De animo is zeker aanwezig, maar bedrijven peinzen nog over de geschikte inbedding in hun e-commerce-aanbod. KPN zelf past het toe op de Primafoon-site.

6 • Spraak over intra- en extranetten
KPN testte ook uitgebreid spraak over intra- en extranetten: met een insteekkaart in bedrijfscentrales of in routers kan het TCP/IP-net ook worden gebruikt voor telefonie. Het bedrijf hoeft maar één netwerk te beheren en het bestaande netwerk wordt beter benut. Het bedrijf kan op deze manier fors kosten besparen. Deze proef loopt nog, en KPN wil er niet meer over zeggen dan dat die ’interessant’ is.

7 • Netbellen telefoon-telefoon
KPN biedt, net als met de Belkaart, 30 tot 50 procent goedkoper bellen aan, interlokaal, mobiel of internationaal, tegen een iets lagere kwaliteit, met een verbinding via IP-netten. Dit bood KPN aan 40.000 klanten in de regio Utrecht aan, wat 1750 klanten opleverde.
Vooral dat laatste was een hele interessante
proef, door de afdeling Internet-telefonie van
KPN Telecommerce gemakshalve B-merk-telefonie genoemd. Er is een uitgebreid onderzoek naar gedaan met verschillende testgroepen met elk een eigen kwaliteitsniveau. Ook was er een referentiegroep die stiekem een gewone lijn kreeg, de zogenaamde placebo-groep. Wat bleek: het gebruik in alle kwaliteitsklassen liep snel terug, behalve bij de placebo-groep. Conclusie: de beller pikt de lagere kwaliteit niet: 30 tot 50 procent minder betalen weegt niet op tegen echo’s, ruis en stiltes. ’Poor men-telefonie’ doet het niet in Nederland.
IP-telefonie via de TV-kabel lijkt een zeer interessante dienst om de waarde van een Internet-verbinding via de TV-kabel te vergroten. Die mening zijn ook Deltakabel in Gouda en Cai Westland toegedaan. Zo’n vijftig abonnees van Cai Westland zijn voorzien van een Demos 38-decoder om spraakverkeer tegen een optimale kwaliteit over Internet-verbindingen te leiden. Cai Westland wil er niet veel over kwijt: „Het is vooralsnog een technische proef. Op details moet de kwaliteit nog worden uitgekristalliseerd. Ook met nummering is er nog een hobbeltje te nemen.”
Toch denkt Cai Westland er al over om het spraakverkeer van Internet ook via de PABX van het bedrijf te gaan schakelen, voor verbindingen met gewone telefoons. De commerciële mogelijkheid? „Die is nog niet helder. Het is niet duidelijk op welke manier we de kosten in rekening kunnen brengen met een vast bedrag of per gesprek”, aldus een woordvoerder.

Toekomst
Met de nieuwste versies software van partijen als Net2Phone, Vocaltec, Call4All en GXC is het goed mogelijk om tussen gewone telefoons en PC’s te bellen. De kwaliteit verbetert sterk, maar populair is netbellen allerminst. Dat komt door de snelle prijsdaling van het gewone bellen. Het prijsverschil tussen netbellen en gewoon bellen is te gering om de moeite met software en het risico van kwaliteitsverlies te dragen.
Dat is ook precies de reden dat UUnet, onderdeel van IP-transportgigant MCI Worldcom, twee
jaar geleden is begonnen en de vorig jaar afgebroken proeven met IP-telefonie nog steeds niet heeft hervat. Worldcom roept hard dat in 2010 de helft van het telefoonverkeer via IP zal verlopen, en is daarmee na Cisco de hardst roepende pleitbezorger van IP-telefonie. Maar de praktijk is weerbarstig.

Marcel Parson, manager productontwikkeling bij UUnet in Amsterdam, geeft IP-telefonie momenteel ’geen prioriteit’. „Abonnees kunnen het proberen met programma’s als Netmeeting en Vocaltec, maar we propageren het niet actief. Technisch was de proef destijds geslaagd, maar een aantal van de deelnemende partners in de mondiale proef kon in de lokale aansluitingen te weinig kwaliteit garanderen.”
Ook Parson meent dat er meer toegevoegde waarde moet komen: „Je kunt dan denken aan een goede koppeling van Local Area Networks (Lan’s) en het openbare telefoonnet, en toevoeging van goede videokwaliteit. Bedrijven als Nortel, Lucent en Cisco zijn technologisch nu ver gevorderd, dus over toevoeging van waarde moeten we nog maar eens goed gaan nadenken.”

Automatisering Gids • poh • 21-01-’00
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!