Overslaan en naar de inhoud gaan

Internetcompetenties schieten tekort

Telkens blijkt uit onderzoek dat de functionaliteit die via websites wordt aangeboden, achterblijft bij de wensen van bezoekers. Aan de Vrije Universiteit Amsterdam wordt al sinds 1996 onderzoek gedaan naar websitefunctionaliteit en de uitkomsten vallen steeds tegen: bezoekers van websites krijgen minder functionaliteit aangeboden dan zij zouden willen gebruiken.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Natuurlijk is de vraag naar functionaliteit afhankelijk van het soort website: een webwinkel heeft een ander doel dan bijvoorbeeld een gemeentesite. De ‘taken’ van de bezoekers zijn heel verschillend en de vraag naar functionaliteit dus ook. Maar ook als we met die verschillen rekening houden, blijkt de geboden functionaliteit – gemeten in features – zelden boven de 50 procent (van de vraag) uit te komen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in