Management

Cloud
wereld

Infrastructuur: cloud normaal, maar niet onproblematisch

De wil om technologie in te zetten is vaak nog niet aanwezig.

© Pixabay
19 oktober 2015

Cloud gemeengoed

Nog maar één op de vijf bedrijven gebruikt anno 2015 helemaal geen cloudgebaseerde oplossing. Mail is hierbij duidelijk een breekijzer geweest; uitbesteden van de complexe mailomgeving aan een cloudprovider was al relatief populair in 2011 en werd de afgelopen jaren snel populairder. Ook bij bedrijfskritische toepassingen zijn organisaties die daarvoor cloudoplossingen inzetten, inmiddels geen witte raven meer.

ag18-cloud-1

 

Terughoudend

In weerwil van de snelle groei in de inzet van clouddiensten, blijft de grond van organisaties eentje van ‘langzaam aan, dan breekt het lijntje niet’. Een jaar terug had nog maar net iets meer dan een kwart van de organisaties een duidelijke voorkeur voor cloudoplossingen. Driekwart had een voorkeur voor ‘in eigen huis’.

ag18-cloud-3

 

Met cloud innovatiever

Niet onverwacht blijkt dat organisaties met een meer positieve grondhouding ten aanzien van cloud meer openstaan voor technologische innovaties in bredere zin. De wil of wens om technologie in te zetten als middel om sneller vooruit te komen, is dus bij een groot deel van de Nederlandse organisaties nog niet of relatief zelden aanwezig. Alhoewel het gebruik van cloud zich snel heeft verspreid is de adoptie ervan in de kern van de ICT-omgeving maar traag op gang gekomen. Dat heeft alles te maken met onduidelijkheid, complexiteit en het gevoel ‘zaken los te moeten laten’. Kortom vaak een meer gevoelsmatige dan rationele benadering van zaken.

ag18-cloud-2

 

Uitdagingen bij de integratie van clouddiensten

De ontwikkelingen gaan ontegenzeggelijk snel als het gaat om cloudalternatieven voor bedrijfsprocessen. Daarmee zal ook de transformatie van de kern ICT-omgeving de komende jaren richting meer hybride infra­structuren en oplossingen (mix van cloud-hosted en on premise) doorzetten. Daarmee is niet gezegd dat dat een makkelijke weg is. Voor succesvolle inzet van ICT zullen organisaties nog een aantal problemen moeten oplossen.

  • De generatiekloof tussen beheerder en gebruiker en tussen gebruikers onderling
    Jongere medewerkers vinden clouddiensten heel normaal
  • De mentale stap van het loslaten
    Veel beheerders denken meer controle te hebben doordat ze zaken kunnen zien of aanraken
  • Contract-, leveranciers- en servicemanagement worden nog belangrijker
    Afhankelijkheid van externe partijen vergt solide afspraken en service
  • Integratie
    Informatie verkrijgen uit een samenstel van lokale en centrale systemen
    Lokale en centrale systemen samen laten werken
    Technische en functionele koppeling
  • Regie terugkrijgen
    Zeker op afdelingsniveau ontstaat wildgroei in gebruikte systemen en diensten Beheer wordt een issue.
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!