Loopbaan

Carriere
Innovatie

Incentro stimuleert ondernemerschap 
bij medewerkers

Ondernemende werknemers hoeven niet langer extern om hun ambities waar te maken. Incentro koestert en helpt ze intern.

© Pixabay CC0 Public Domain
19 september 2014

Vroeger moesten werknemers van Incentro die ondernemersplannen hadden afscheid nemen. Tegenwoordig kunnen ze aan boord blijven en helpt de ITC-dienstverlener hen hun droom te realiseren. Zo zijn er al ondernemingen opgericht in Spanje, Turkije en zijn er plannen voor een vestiging in Scandinavië.

Ondernemen heeft altijd in het DNA gezeten van Incentro, vertelt Stef Lagomatis, managing director en een van de oprichters van de ICT-dienstverlener. Zeventien jaar geleden werd het bedrijf geboren en de organisatie werd ingericht volgens het cellenmodel van Eckart Wintzen, waarbij een bedrijf is opgedeeld in vele kleine, volledig zelfstandige eenheden (cellen). “Telkens als er een nieuwe cel wordt afgesplitst, starten we eigenlijk een nieuwe onderneming binnen Incentro. We nemen nieuwe mensen aan, bedienen nieuwe klanten, betrekken een nieuw kantoor, et cetera”, zegt Lagomatis. Hij vergelijkt ondernemen vaak met reizen: je gaat op pad, ontmoet nieuwe mensen, nieuwe landen en culturen. “Geen dag is hetzelfde. En terwijl je rondreist, leer je ongemerkt heel veel: hoe andere mensen naar de wereld kijken, wat hen bezighoudt en hoe zij de toekomst willen vormgeven.” Lagomatis vindt het dan ook niet toevallig dat veel van zijn medewerkers in hun vrije tijd vaak reizigers zijn. “Als jij je goed voelt bij het onbekende, het spannende en bij beweging en dynamiek, dan uit zich dat natuurlijk niet alleen in je privéleven of alleen in je werkend bestaan.”

Daarom draagt ondernemen volgens hem bij aan de cultuur van Incentro, die gebaseerd is op drie waardes: geluk, ambitie en specialisme. “Werknemers die de ruimte en het vertrouwen krijgen om hun plannen te verwezenlijken zijn per definitie gelukkiger, ambitieuzer en gaan zich verder specialiseren. Dat heeft ook een positieve invloed op ons bedrijfsresultaat. Bovendien kunnen wij mensen zo langer aan ons blijven binden. Al is dat geen doel op zich, maar een gunstig bijeffect”, licht Lagomatis toe.

Ondernemerschap uit zich binnen Incentro ten eerste in de mogelijkheid om te participeren binnen de organisatie. Iedere medewerker kan aandelen kopen, waardoor hij of zij ook eigenaar van Incentro wordt. “Dit heeft een enorm positieve invloed op de betrokkenheid en motivatie van onze medewerkers”, vertelt Lagomatis. Daarnaast is er sinds kort de mogelijkheid om een eigen cel op te zetten. Wanneer een medewerker een goed businessplan heeft dat wordt goedgekeurd door de directie kan hij of zij een eigen bedrijf opzetten binnen Incentro. Er wordt een aparte bv opgericht, de ondernemer koopt aandelen en Incentro financiert mee. Tot nu toe is elke keer het bedrijf de belangrijkste aandeelhouder, maar dat ligt niet in beton gegoten. Het kan dus ook zijn dat de medewerker die gaat ondernemen de meeste aandelen in zijn bezit krijgt.

Belangrijke voorwaarde is wel dat het op te richten bedrijf bij de aandachtsgebieden van de ICT-dienstverlener past. Het moet dus aansluiten bij de dienstverlening van Incentro op de volgende vier gebieden: online, ECM, Search en BI. Lagomatis sluit niet uit dat het bedrijf in de toekomst ook buiten die aandachtsgebieden gaan ondernemen, of misschien zelfs wel buiten de IT. “Een grote inspirator is voor ons Richard Branson, die met zijn Virgin-label ook outside the box durft te denken. Dus wie weet gaan we ooit bier brouwen”, zegt de Incentro-directeur gekscherend.

Daarnaast moeten de businessplannen aansluiten bij de cultuur van Incentro. “Dat is ons bindmiddel, dus wij zorgen ervoor dat onze kernwaarden ook het uitgangspunt worden in iedere nieuwe cel”, licht Lagomatis toe. Hij geeft toe dat het mes aan twee kanten snijdt en dat er voor Incentro ook belangrijke voordelen zitten aan het stimuleren van het ondernemerschap onder de medewerkers. Zo wil de ICT-dienstverlener die momenteel zo’n 200 medewerkers telt verder uitbreiden, zowel qua dienstverlening als global presence.

Inmiddels zijn er twee ondernemingen opgericht, in Spanje en Turkije. Lagomatis vertelt dat de directie zich met opzet zo min mogelijk bemoeit met het opzetten van het bedrijf. “Ondernemers zijn per definitie heel eigenwijze mensen. Dus we proberen ze zoveel mogelijk dingen zelf uit te laten zoeken en dat vinden ze nog leuk ook. Wij geven eigenlijk alleen onze cultuur mee en ons merk. Voor de rest krijgen ze alle ruimte. Wij hebben gemerkt dat het het best werkt als je ze zoveel mogelijk vertrouwen en vrijheid geeft.”

Op dit moment wordt de mogelijkheid onderzocht om een Scandinavische vestiging te openen. “Onze cultuur past daar goed, we bedienen een grote Noorse klant, en we hebben het economische tij mee. Bovendien hebben al enkele medewerkers aangegeven dat ze bereid zijn morgen hun koffer te pakken voor dit avontuur.”

Bang dat de ondernemende medewerkers er uiteindelijk voor kiezen om hun activiteiten voort te zetten zonder de paraplu van Incentro is Lagomatis niet. “Die kans bestaat natuurlijk altijd. Maar als je daarop gaat anticiperen, reageer je vanuit angst en dat is meestal onverstandig. Vandaar dat wij dat juridisch niet hebben dichtgetimmerd. Als onze ondernemers de win-win er niet meer van inzien, gaan we uit elkaar.”

‘We konden ons direct focussen op de business’

Zes jaar geleden startten Adnan Bor en Hakki Cabuk na hun studie bij Incentro.Geboren en getogen in Nederland, maar van Turkse komaf, volgden zij de ontwikkelingen in hun vaderland met veel belangstelling. “Toen Incentro een paar jaar geleden internationale plannen ontvouwde, hebben wij meteen de optie om in Turkije te gaan ondernemen op tafel gelegd. En iedereen maar denken dat wij een grapje maakten”, vertelt Cabuk.

Dat werd anders toen de twee hun leidinggevende vorig jaar vertelden dat zij hun baan wilden opzeggen om met hun gezinnen in Turkije te gaan ondernemen. Dat was net op het moment dat in de directie van Incentro werd gebrainstormd over hoe ondernemerschap binnen de organisatie te faciliteren. “Dit kwam wat vroeg, maar het was wel een goede katalysator om het gedachtegoed ook in praktijk te brengen. Turkije is interessant omdat het de laatste tien jaar in opkomst is en wij konden hen helpen met onze expertise, klantervaring en internationale track record”, vertelt Stef Lagomatis, managing director en een van de oprichters van Incentro.

Al snel werd besloten om het avontuur samen aan te gaan. “We zijn plannen gaan maken, hebben een fieldtrip naar Istanbul gemaakt, en toen ons businessplan met Incentro afgestemd. Nog geen drie maanden later woonden en werkten we in Istanbul en waren we nog steeds Incentronauten”, vertelt Bor. In november vorig jaar vertrokken zij met hun gezin uit Nederland. Hun organisatie richt zich met name op enterprise content management (ECM).

Bor en Cabuk zijn blij met de manier waarop ze het opzetten van hun onderneming hebben aangepakt. “Door de gezamenlijke investering hebben we een goed gefinancierde start kunnen maken. Menig start-up is veel tijd kwijt aan cashflowmanagement. Wij konden ons direct focussen op het neerzetten van ons Incentro-merk en het ontwikkelen van de business”, vertelt Cabuk. En dat werpt inmiddels zijn vruchten af. In driekwart jaar tijd hebben de twee de organisatie uitgebouwd naar negen mensen. Op dit moment doorlopen zes Turkse IT-consultants de Young Professional Academie van Incentro.

Niet alleen het personeelsbestand dijt snel uit, ook qua klanten en inkomsten liggen Bor en Cabuk al maanden voor op hun businessplan. Bor: “Inmiddels kunnen we op eigen benen staan. De potentie van deze markt is enorm. Het is onze ambitie om Incentro tot een leidende speler in onze specialismen uit te bouwen. En dat gaat ons lukken ook.”

‘Mijn drive en de slagkracht van Incentro’

 

Nadat hij trouwde met zijn Spaanse vrouw Carmen, is Niek Witte zijn droom om samen een toekomst in Spanje op te bouwen verder handen en voeten gaan geven. Hij werkte op dat moment als zzp’er en was ingehuurd door Incentro voor een klus bij een grote klant van hen. “Omdat bij Incentro werk en privé met elkaar verbonden zijn, duurde het niet lang voordat ik met collega’s in gesprek raakte over mijn droom. En zoals ze zo mooi zeggen: de rest is geschiedenis”, vertelt Witte.

Zijn droom bleek namelijk samen te vallen met de strategische wens van Incentro om een nearshore-vestiging op te zetten. “En toen ging het snel, heel snel. Mijn drive en enthousiasme gingen goed samen met de slagkracht van Incentro. Ook het werken op basis van wederzijds vertrouwen maakte dat wij vaart konden maken”, blikt Witte terug.

Hij vond het prettig dat hij niet aan hoefde te komen zetten met dikke plannen en dat enkele slides en een paar spreadsheets met financiële projecties voldoende waren. Er werd een vestiging in Santander geopend die inmiddels meer dan dertig medewerkers telt. Er worden nu nog hoofdzakelijk werkzaamheden uitgevoerd voor Nederlandse klanten, maar het ligt in lijn der verwachting dat er op termijn ook werkzaamheden voor andere landen zullen plaatsvinden in de Spaanse vestiging.

“Zoals bekend liggen de banen in Spanje zeker niet voor het oprapen. De jeugdwerkeloosheid is er ook enorm hoog. De werkgelegenheid die wij hier hebben gecreëerd, is meerdere keren in de lokale media geroemd. Ik ben enorm trots op wat wij hier hebben bereikt”, vertelt Witte.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!