Management

Zakelijke software
Amsterdam

ICT-project Amsterdam loopt opnieuw uit de rails

'Runaway project' dat de Amsterdamse besluitvorming had moeten verbeteren, loopt totaal uit de planning en uit budget

© CC BY-SA 3.0,  Swimmerguy269
11 april 2017

'Runaway project' dat de Amsterdamse besluitvorming had moeten verbeteren, loopt totaal uit de planning en uit budget

Het ICT-project had eerst in 2014, en toen in 2015 af moeten zijn. Inmiddels is de eerste fase nog niet afgerond, en moet er geld bij. Veel geld. Welkom bij de vervanging van het Amsterdamse Andreas-systeem.

1,6 miljoen euro had het zullen kosten, de vervanging van het systeem dat de ambtenaren van de gemeente Amsterdam gebruiken om beleidsdocumenten te verwerken. Het oude systeem, Andreas geheten, voldeed niet meer, concludeerde de gemeente in 2013. Een eerste vervangingsproject liep vast, in 2014. Daarop volgde een herstart, met de belofte dat het nieuwe systeem eind 2015 klaar zou zijn. Maar dat is het nog niet, nog lang niet. De gemeente heeft daarom nu een onderzoek laten uitvoeren door bureau Andersson, Elffers en Felix.

Klassieke faalfactoren

De conclusies zijn niet echt verrassend, maar ook weinig hoopgevend. De organisatie was niet op orde, de verantwoordelijkheden waren niet helder belegd en de complexiteit is onderschat, concludeerden de onderzoekers volgens Het Parool. De ­gemeente heeft bovendien onvoldoende voorzorgsmaatregelen genomen en niet op tijd ingegrepen om het project weer in het juiste spoor te krijgen.

Gevolg daarvan is, dat meer dan een jaar na de beoogde opleverdatum zelfs de eerste fase niet is afgerond. De 1,6 miljoen euro die was uitgetrokken voor het project, is inmiddels op. Voor de afronding is nog zeker 2,7 miljoen euro nodig.

Het is nog onduidelijk welke conclusie de gemeente verbindt aan het onderzoeksrapport. Duidelijk is wel dat de betrokken ambtenaren voorlopig door zullen moeten werken met een - in de woorden van Andersson, Elffers en Felix - 'oud systeem, dat bromt in de krochten van de Stopera'. Hoe lang dat nog verantwoord is, en welke extra kosten dat uitlokt voor beheer is nog onduidelijk.

 

Lees meer over Management OP AG Intelligence
8
Reacties
Anoniem 13 april 2017 13:31
Anoniem 11 april 2017 21:16

Er was eens een project 'Open Amsterdam'. Zorgvuldig door grote machten achter de schermen om zeep geholpen. Want stel je eens voor: ICT inrichten met open standaarden en open source. Zodat je zomaar zelf volledige invloed kan doen gelden, zelf het werk doen, of zelf inhuren wie je nodig hebt, dus slecht presterende partijen gewoon vervangen door anderen en wel doorwerken aan hetzelfde project. En je ontwikkeling vrij delen met andere partijen, of profiteren van hun werk en uitgaven. Zou toch véél te gek zijn..

Anoniem 11 april 2017 13:18

Het zou wellicht wel eens nuttig kunnen zijn een inventarisatie en overzichtje te maken van de bedrijven die voor die immer falende overheids-megaprojecten ingehuurd werden. Ik vermoed dat dat een hoop duidelijk zou kunnen maken.

Anoniem 11 april 2017 13:14

Helaas gaat dat bijna altijd zo met grote systemen (veel gebruikers, grote bestanden, oude software, veel patches, achterlopende documentatie, niemand weet meer hoe het zit,....).
Het is HET grote probleem van de IT, en we doen er niets aan, want oude systemen dat is niet spannend. Misschien moeten we maar de slimste meisjes en jongetjes op systeem-onderhoud en systeembeheer zetten in plaats van de luilebolletjes. Maar dan moet je ze wel de miljoenen in het vooruitzicht stellen (flink betalen dus, en waarderen: de volhouders en de boekhouders, dat zijn de echte helden van 'de krochten van de Stopera'), die we nu ALTIJD achteraf aan die legacy-systemen kwijt zijn.
En dat past weer niet in ons jaar-op-jaar budgetsysteem (want wees nou eerlijk: wie heeft er ooit een meerjarenplanning gezien waarvan jaar 2 en verder meer waard was dan het papier waarop het geschreven is?).

Anoniem 11 april 2017 13:11

2,7 miljoen waarop gebaseerd? Wat hier ontbreekt is inzicht in de materie, stakeholders die geen wensen hebben opgesteld, componenten die niet op elkaar afgestemd zijn en uiteindelijk een digitale noord zuid lijn worden

Anoniem 11 april 2017 12:45

Tijd om de erfpacht weer te verhogen. Blij dat ik elders woon...

Anoniem 11 april 2017 12:32

Zolang als overheden de inkoop en de governance van ICT projecten niet professionaliseren zullen er ICT bedrijven zijn die daarvan misbruik blijven maken. En dat werkt zo: spotgoedkoop inschrijven op een aanbesteding, een shady offerte opstellen en gaandeweg essentiële zaken buiten scope verklaren. Om vervolgens het 'meerwerkspel' spelen. Het is moreel verwerpelijk en uiterst onprofessioneel, maar zeer lucratief. Duzzzz: het probleem bestaat al 25 jaar en het zal ook nog wel even blijven bestaan.

Anoniem 11 april 2017 12:20

Wat maakt het uit... Het is toch maar gemeenschapsgeld...

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.