Loopbaan

Carriere

Hoe vind je IT-toptalent via LinkedIn?

3 mei 2013

LinkedIn telde begin dit jaar wereldwijd meer dan 200 miljoen leden. Inmiddels al weer veel meer, want het netwerk groeit gemiddeld met twee leden per seconde. IT’ers zijn sterk vertegenwoordigd op LinkedIn, al gebruikt maar 13 procent van de Nederlandse IT-professionals dit medium om in beeld te komen bij potentiële werkgevers. “De zakelijke netwerksite is een enorme database, waarin het wemelt van de IT-talenten”, licht recruiter en social media-specialist Gordon Lokenberg toe.

Lokenberg is momenteel interim recruiter bij eBuddy en is lid van de People Sourcing Crew, een wereldwijd collectief dat op zoek gaat naar kandidaten voor moeilijk vervulbare vacatures. Daarnaast is hij trainer en spreker op het gebied van mobile- en internetrecruitment. Zelf gebruikt hij LinkedIn sinds augustus 2005. “Ik werkte bij Nedstat en was verantwoordelijk voor de werving en selectie van techneuten in Nederland, waaronder C++-ontwikkelaars, Unix-systeembeheerders en softwaretesters, en van consultants en salesmensen in verschillende Europese landen. Vroeger deed ik dat door allerlei bureaus in te schakelen, sindsdien door zelf kandidaten online op te sporen. Bovendien kan ik eenvoudig mijn ROI op mijn online activiteiten meten.” Inmiddels heeft hij honderden vacatures vervuld met behulp van het sociale medium. Ook veel opdrachten sleept hij binnen via LinkedIn.

Wel merkt hij dat LinkedIn het recruiters de laatste tijd een stuk lastiger maakt. “Zeker als je er niet te veel voor wilt betalen. Als je bijvoorbeeld via Google zoekt naar LinkedIn-profielen, vind je niet langer alle profielen. En dat was juist zo handig, omdat je in LinkedIn maximaal 500 zoekresultaten krijgt te zien uit je eigen netwerk, terwijl er soms wel duizenden zijn. Zelf heeft hij als recruiter bijna 30.000 connecties op LinkedIn, wat ook meteen het toegestane maximum is van het aantal eerstegraads connecties op het zakelijke netwerk. “Dit heeft te maken met de bereikbaarheid van de database en het verdienmodel van LinkedIn. Ik zorg dat ik altijd honderd tot honderdvijftig plaatsen openhoud voor nieuwe waardevolle contacten, dat betekent dat ik mijn contactenlijstje dus regelmatig moet opschonen.”

Een belangrijk voordeel van LinkedIn is dat je ook passieve kandidaten kunt bereiken, terwijl je met vacaturesites alleen actieve banenzoekers treft. 15 procent van het arbeidspotentieel in Nederland is actief werkzoekend. LinkedIn maakt het mogelijk ook de overige 85 procent te bereiken. Recruiters die het online zakelijke netwerk afstruinen, kunnen in geval van een perfecte match ook kandidaten benaderen die niet een, twee, drie op zoek zijn naar een nieuwe baan. “Als zo iemand beschikt over de vereiste vaardigheden en ervaring en past bij de bedrijfscultuur, zou het stom zijn hem of haar niet te benaderen”, zegt Lokenberg.

Een ander voordeel is dat je op LinkedIn heel gericht kunt zoeken: op opleiding, regio, ervaring, functieniveau, specialisme, et cetera. Bovendien kun je via de sociale netwerksite goed zicht krijgen op welke functies er binnen een bedrijf zijn en wie er precies werken – belangrijke informatie voor recruiters en HRM-professionals. Daarnaast kan LinkedIn je op andere ideeën brengen. Lokenberg: “Ik ben zelf erg gecharmeerd van de pagina www.linkedin.com/skills, waar je eenvoudig op andere zoektermen komt door de gerelateerde vaardigheden die er genoemd worden bij een bepaalde zoekterm.”

De afgelopen zeven jaar heeft hij veel recruiters getraind hoe zij LinkedIn kunnen gebruiken voor hun werving- en selectie-activiteiten. Lokenberg weet dus als geen ander hoe je IT-toptalent kunt vinden met behulp van LinkedIn. Hij geeft 10 tips om het medium optimaal in te zetten bij de zoektocht naar nieuw IT-personeel.

1) Wees zichtbaar en wek een goede indruk
Zorg dat je opvalt, dat je uitstraling op de sociale netwerksite overeenkomt met hoe je je als recruiter of bedrijf wilt profileren en zorg voor dynamiek, dus zorg dat er regelmatig updates verschijnen. Communiceer ook intensief met je doelgroep, bijvoorbeeld door discussies te initiëren of speciale groepen op te zetten.

LinkedIn heeft onlangs de pagina’s voor bedrijven gepimpt en de mogelijkheden uitgebreid om in contact te komen met professionals. Met het product LinkedIn Custom Company Profile krijg je een carrièrepagina op LinkedIn onder het bestaande bedrijfsprofiel, waarin je wervende teksten kunt plaatsen voor specifieke doelgroepen, profielen kunt aanmaken voor recruiters en medewerkers en video’s, polls, links en vacatures kunt tonen. Gebruik deze bedrijfspagina’s om jezelf goed te presenteren aan mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn om voor of via jou te werken. Laat zien wat voor bedrijf/persoon je bent, laat zien wat de bedrijfscultuur is en benoem waarom het zo leuk en interessant is om voor je bedrijf te werken of waarom je via jou aan die ene droombaan kunt komen.

2) Gebruik goede trefwoorden
Kies duidelijke trefwoorden voor vaardigheden en ervaring (skills en expertise) waar je naar op zoek bent bij het invullen van vacatures. Kijk welke trefwoorden IT-professionals gebruiken in vergelijkbare functies en wat de meest gebruikte trefwoorden zijn bij een bepaald type functie. Gebruik die woorden bij je zoektocht naar de juiste kandidaat. Andersom zullen kandidaten jouw bedrijf ook beter kunnen vinden met een zoekopdracht als je relevante trefwoorden toevoegt aan je bedrijfspagina.

3) Graaf dieper
Als je iemand hebt gevonden met een interessant profiel, klik dan eens op ‘People Similar To’ in de rechterkolom. Op die manier vind je leden met vergelijkbare profielen. Let op de trefwoorden die deze mensen gebruiken en voer een nieuwe zoekopdracht uit op basis van de nieuwe trefwoorden die je bent tegengekomen.

Kijk daarnaast eens bij ‘People Also Viewed’ als je een kandidaat op het spoor bent, omdat leden normaal gesproken veel netwerken met mensen in vergelijkbare functies. Zo kom je mogelijk andere relevante kandidaten op het spoor.

4) Gebruik de netwerken van eigen medewerkers
Vraag aan je personeel of collega’s of ze iemand kennen uit hun (online) netwerk die geknipt zou zijn voor een bepaalde openstaande vacature. Dit levert doorgaans goede kandidaten op die goed matchen met de organisatie, omdat niemand beter weet hoe het is om voor een bepaald bedrijf te werken dan je eigen medewerkers. Vergeet hierbij ook voormalig medewerkers niet. Als ze met een goed gevoel zijn vertrokken zullen ze eerder geneigd zijn om geschikte kandidaten aan te dragen. LinkedIn heeft het product TalentDirect ontwikkeld dat een boost moet geven aan Employee Referrals. Zo adverteert Vodafone op die manier banen met een referral bonus.

5) Maak gebruik van LinkedIn-groepen
Specifieke groepen bevatten vaak veel geschikte kandidaten en zijn bovendien gratis te raadplegen. Zoek uit bij welke groepen je moet aansluiten en ontdek wie de meest actieve leden zijn en bij wie je dus moet zijn. Kijk naar hun bijdragen aan discussie en ontdek wie er in hun netwerk zitten. Op die manier weet je wat er speelt en wat je doelgroep belangrijk vindt. Overigens mag je lid zijn van niet meer dan 50 groepen. Als je een interessante kandidaat op het spoor bent, kun je wel zoeken in Google van welke LinkedIn-groepen die persoon lid is en zo op zoek gaan naar soortgenoten. Op die manier hoef je niet eerst lid te worden van iedere groep. Bovendien bestaat de kans dat ze je niet toelaten als ze merken dat je geen vakgenoot bent maar een recruiter. Ga sowieso niet lopen spammen met vacatures in het forumgedeelte.

6) Overweeg een betaald account op LinkedIn
Bij LinkedIn heb je alleen toegang tot mensen uit je eigen netwerk of het netwerk van je connecties. Om mensen buiten je netwerk te benaderen moet je betalen. Dat varieert van 19,95 dollar tot 74,95 dollar per maand, afhankelijk van welk pakket je kiest. Er zijn drie pakketten: LinkedIn Business, Business Plus en Pro. Om iemand rechtstreeks via InMail (directe mails via LinkedIn) te bereiken, heb je minimaal het pakket van 40 dollar per maand nodig. Voor deze prijs mag je 10 InMails per maand sturen, voor iets minder dan 75 dollar heb je recht op maximaal 25 InMails per maand.

Daarnaast zijn er speciale logins voor recruiters, waarmee het zoeken en bekijken van volledige profielen eenvoudiger wordt. Ook zijn er meer dynamische zoekmogelijkheden, zoals bijvoorbeeld aantal jaren werkervaring en aantal jaren werkzaam bij huidige bedrijf, waardoor je ‘groentjes’ en jobhoppers uit kunt sluiten. Bovendien heb je als recruiter de mogelijkheid om folders aan te maken van kandidaten en om zoekopdrachten te bewaren en notities te maken bij profielen.

7) Of gebruik workarouds
LinkedIn heeft eind vorig jaar besloten dat gebruikers met een gratis account geen toegang meer hebben tot het volledige profiel van derdegraads relaties. Hierdoor staan veel recruiters voor de keuze: upgraden naar een Premium-account of werken met workarounds? Zo kan er met X-ray search (zoeken met een zoekmachine binnen een domein - in dit geval www.linkedin.com) gezocht worden met het commando site:linkedin.com. Wil je alleen Nederlandse profielen zien van bijvoorbeeld .Net-specialisten, verfijn de opdracht dan tot: site:nl.linkedin.com/in .Net.

8) Maak gebruik van zoekcommando’s en zoekoperatoren
Naast het zoekcommando site: zijn er nog meer voor recruiters belangrijke commando’s, zoals inurl: en intitle:. En als je geen gebruik maakt van booleans, zoals AND, OR en NOT, en strings krijg je vaak niet alle resultaten na het invoeren van een zoekopdracht. OR wordt door recruiters vaak gebruikt om alternatief gespelde woorden te vinden of synoniemen, bijvoorbeeld “Helpdesk” OR “Help Desk” OR “Technical Support”. Of bijvoorbeeld: “VP” OR “Vice President”. Door NOT voor een zoekterm in te vullen kun je bepaalde zoekresultaten uitsluiten, bijvoorbeeld: NOT executive (Google OR Salesforce).

Op die manier sluit je bepaalde functiegroepen uit. Met de volgende samengestelde zoekopdracht vind je zowel softwareontwikkelaars als –architecten: software AND (engineer OR architect). Ook kan het handig zijn de operatoren haakjes ( ) en de dubbele aanhalingstekens “ ” te gebruiken.

9) Gebruik LinkedIn als opstapje
Een tip is om foto’s die bij interessante LinkedIn-profielen staan te gebruiken in zoekopdrachten op Google, om te kijken op welke sociale media en platforms ze nog meer actief zijn. Kennisdelen doen programmeurs bijvoorbeeld eerder via Stackoverflow of Github dan via LinkedIn. “Die platforms zijn een extra mogelijkheid om met ze in contact te treden. Gouden regel is wel dat je ze niet meteen lastig valt met: Pssst, ik heb een baan voor je! Je moet proberen om (inhoudelijk) met ze in discussie te raken en als er dan een klik is kun je ze attenderen op een interessante vacature. Als ze zelf niet in zijn voor de baan, kennen ze misschien wel iemand uit hun netwerk die wel interesse heeft.” Dat geldt overigens ook voor discussies in vakgroepen op LinkedIn. Lokenberg probeert ook altijd uit te vinden of kandidaten een eigen website hebben en benadert ze dan liever via die route dan door een InMail te sturen via LinkedIn. “Op die manier laat je echt zien dat je je verdiept hebt in de kandidaat en dat je serieus geïnteresseerd bent.”

10) Denk na over hoe je passieve kandidaten benadert
Als je iemand benadert die niet actief op zoek is naar een baan moet je dat anders aanpakken dan iemand die op banenjacht is. Bepaalde IT-professionals zijn veel gevraagd en worden praktisch gestalkt door recruiters. Als je ze dan één keer belt of mailt zullen ze niet zo snel geneigd zijn te reageren. Je moet aankomen met een duidelijk verhaal en zorgen dat je opvalt. Lokenberg merkt dat IT’ers zich het afgelopen jaar meer zijn gaan verstoppen op LinkedIn. Zo generaliseren ze hun functiegebied –een iOS-developer die zich softwareontwikkelaar noemt bijvoorbeeld – omdat ze niet permanent lastig willen worden gevallen door recruiters. “Ik ken zelfs IT-professionals die op hun LinkedIn-profiel schrijven dat recruiters wel van hele goede huizen moeten komen om hun interesse te kunnen wekken. Dan weet je dat je ze niet lukraak moet bellen, maar goed na moet denken of en zo ja hoe je ze benadert.” Hij stelt dat er heel veel ‘cowboys’ actief zijn op LinkedIn. “Wat de rotte appels onder de recruiters doen, straalt helaas ook op ons af. Wij kunnen ons hierdoor niet meer zo goed manifesteren. Ik hou me in ieder geval aan de regels van de nettiquette. ­Uitgangspunt hierbij is dat ik mensen net zo behandel als ikzelf behandeld wil worden.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!