Hevige strijd op markt spraak/datatechnologie te verwachten

20 januari 2000
De markt voor producten voor spraak/datanetwerken wordt gedomineerd door producenten van aloude bedrijfscentrales en kleine jonge bedrijven met een technologische voorsprong. De komende drie jaar zal een hevige concurrentiestrijd ontstaan met scherpe prijsdalingen en acquisities van grote bedrijven om de nieuwste technologie binnen de bedrijfsmuren te halen.

Thijs Doorenbosch

Veel grote bedrijven hebben al lang geleden geconcludeerd dat veel te besparen valt op de telefoonkosten door spraakverkeer via het eigen ’wide area’ bedrijfsnetwerk (Wan) af te handelen. Volgens verschillende deskundigen moeten besparingen van 30 tot 300 procent mogelijk zijn.
Zo heeft het Amerikaanse analistenbureau Renaissance Worldwide in opdracht van Cisco Systems een financieel rekenmodel opgesteld voor twee organisaties met respectievelijk 100 en 1000 werknemers. Het bureau becijferde dat de investering in spraak over datanetwerken over een periode van drie jaar een rendement oplevert van respectievelijk 169 en 136 procent. Zo’n 67 procent van de besparingen kan volgens de analisten worden bereikt via een reductie van beheer en de personele inspanning. Het omzeilen van de kostenteller van de telecomaanbieder droeg voor 20 procent bij aan de kostenvermindering.
Een kritische grens die veelal wordt gehanteerd bij de beslissing spraak en data samen te voegen over een ’wide area’-verbinding, is een maandelijkse telecomrekening die hoger is dan 25.000 gulden.

Lokaal netwerk
Telefonie via het lokale netwerk is nog een lastige aangelegenheid. Het belangrijkste probleem was tot voor kort dat er geen systemen waren die voldoende met een organisatie kunnen meegroeien. Ook bestaat er grote onzekerheid over de betrouwbaarheid van apparatuur die de spraak over het IP-netwerk moet gaan verzorgen.
Maar er is verbetering waarneembaar. Voor toepassingen van spraak/ data-integratie zijn niet zo zeer
de kostenbesparingen de drijvende kracht als wel de betere mogelijkheden om spraak te combineren
met softwaretoepassingen. Een voorbeeld van zo’n toepassing presenteerde Lucent onlangs met de Multimedia Communications Exchange Server. Gebruikers kunnen via de grafische interface op hun systeem gemakkelijk virtuele vergaderingen opzetten, met maximaal zes deelnemers. Die worden op het scherm vertegenwoordigd door een afbeelding waaraan allerhande hulpmiddelen kunnen worden ontleend, zoals het gebruik van een whiteboard, presentatie- en ande-
re Windows-gebaseerde applicaties. Het maakt daarbij niet uit of de deelnemers aan de vergadering verspreid over een gebouw zitten, of aan de andere kant van de wereld.

Addertje
Voordat aan het toepassen van spraak over het lokale of ’wide area’- netwerk wordt begonnen, is het raadzaam een grondige analyse te maken van het huidige bedrijfsnetwerk om de uitgangssituatie goed in kaart te brengen.
Zo moet een duidelijk beeld worden gevormd uit welke componenten het netwerk is opgebouwd. In de loop van de afgelopen jaren werd veel apparatuur immers al geschikt gemaakt voor enige vormen van spraak/data-integratie. De totale investering bij de integratie van spraak en data valt wellicht minder hoog uit, doordat de huidige apparatuur kan worden opgewaardeerd. Er schuilt wel een addertje onder het gras. Het digitaliseren van spraak vergt al snel veel meer rekenkracht van het systeem en geheugen.
Daarom moet vooraf ook de belasting van het huidige netwerk worden gemeten en het gedrag van
het netwerkverkeer tegen de tijd worden uitgezet. Bovendien moet een analyse worden gemaakt van de hoeveelheid spraakverkeer die in het bedrijf rondgaat en welk deel daarvan in aanmerking komt om over het datanetwerk te transporteren. Het doen van goede simulatie-experimenten met piekbelastingen is essentieel om later problemen te voorkomen. In ieder geval moet
de telecombeheerafdeling worden samengevoegd met de afdeling datanetwerkbeheer, als dat al niet is gebeurd.

Bandbreedtebeheer
Om in een Wan spraak over data te leiden, moet een IP Quality of Service (IPQoS)- of een ander bandbreedtebeheerprogramma worden gebruikt om te voorkomen dat pieken in het dataverkeer het spraakverkeer verstoren. De meest gebruikte oplossing tot nu toe is RSVP (Resource Reservation Protocol), dat veelal in moderne router-apparatuur aanwezig is.
Dit protocol werkt goed om de
benodigde ruimte te reserveren op een netwerk dat volledig door
eigen apparatuur wordt gecontroleerd. RSVP biedt ook mogelijkheden om die reserveringsinformatie door te spelen aan anderen. Dat kan handig zijn als de dienstverlener kwaliteitsgaranties in zijn netwerk aanbiedt. RSVP heeft de naam onvoldoende te presteren om ’spraak over het Internet-protocol’ (VOIP) te ondersteunen. Die conclusie gaat zeker op voor telefoonmaatschappijen en andere dienstverleners. Voor het verkeer van kleine tot zelfs tamelijk grote organisaties werkt het protocol naar behoren.

Injecteren
Het probleem bij spraak/data-integratie op het lokale netwerk is dat voor elk apparaat en elke applicatie moet worden vastgelegd hoe het verkeer dat over het netwerk wordt gestuurd, zich mag gedragen. Er zijn echter oneindig veel applicatieontwikkelaars die vaak
geen idee hebben van dit probleem. Het duurt dus nog wel even voordat alle applicaties daaraan zijn aangepast.
Dit probleem kan worden opgelost door het besturingssysteem van de computer te laten bepalen hoeveel gegevens de computer maximaal in het netwerk mag injecteren. Microsoft ontwikkelt hiervoor ADSI (Active Directory Service Interface).
Op dit moment is een dergelijke regulatie alleen mogelijk met de Ethernet-standaard IEEE802.1q in combinatie met IEEE802.1p. Die oplossing werkt, maar dan moeten wel alle netwerkkaarten en schakeleenheden volgens dezelfde standaard overweg kunnen, en dat vergt in veel gevallen het gelijktijdig vervangen van alle netwerkkaarten- en adapters.
De voordelen van de invoering van spraak/data-integratie op een lokaal netwerk bestaan dus vooral als er beslissingen worden gemaakt over de aanschaf van nieuwe telecomapparatuur of een nieuw gebouw moet worden voorzien van bekabeling.

Melkkoeien
De fabrikanten op deze markt hebben vaak uiteenlopende oplossingen voor hetzelfde probleem. Het is daarom belangrijk het aanbod van verschillende leveranciers te testen in grondige simulatie-experimenten.
Het aanbod van de leveranciers is grofweg in te delen in twee categorieën. De traditionele leveranciers van PBX-en, zoals Ericsson, Lucent, Mitel, Nec, Nortel en Siemens, maken hun huidige apparatuur geschikt voor gebruik met de nieuwe generatie netwerken, zodat hun melkkoeien nog een flink aantal jaren mee kunnen.
Dan zijn er de leveranciers van de PBX-vervangers, waarin Cisco, Lucent en Nortel de grootste partijen zijn, maar een hele serie kleinere gespecialiseerde bedrijven, zoals Altigen Communications, Artisoft, Netphone NBX en Shoreline Teleworks, de technologisch meest geavanceerde apparatuur bieden.

Strategie
Cisco heeft onlangs de uitvoering van zijn vijf-fasenstrategie voor de bouw van een ’voice video data-architectuur’ (Avvid) afgerond. De eerste fase van deze plannen was al eind 1997 klaar. Cisco was daarmee de eerste van de grote netwerkleveranciers die zo duidelijk een strategie presenteerde waarin de convergentie van spraak- en datanetwerken centraal staat. Door deze aanpak is nu alle Cisco-apparatuur voor Frame Relay, ATM en IP op een eenduidige manier te configureren en te beheren via het Cisco-besturingssysteem IOS. Daarnaast is er Cisco Voice Manager om het configureren en beheren te vereenvoudigen.
In veel gevallen zijn voor de verschillen-
de platformen de insteekkaarten uitwisselbaar, waardoor de overschakeling op zwaardere apparatuur of de overschakeling van spraak over Frame Relay naar spraak over IP makkelijker kan worden uitgevoerd. Cisco nam onlangs nog Selsius Systems over, een leverancier van IP-telefoons die direct op het Ethernet kunnen worden aangesloten. Cisco is zo in staat een volledig IP-telefoniesysteem te leveren.

Opruiming
Lucent Technologies presenteerde begin dit jaar zijn VOIP-strategie. Met negen productgroepen brengt het bedrijf alle spraak- en data-apparatuur voor grote bedrijven onder een architectuur. Lucent verzekert dat producten waarop de architectuur is gebaseerd, kunnen worden vervangen door producten van andere leveranciers, mits zij voldoen aan de IEEE802.1p/q industrienormen.
Lucent heeft echter wel een uitbreiding gemaakt op de IEEE802.1p-standaard, die alleen werkt met Lucents eigen apparatuur. De aanpassing zorgt dat gegevenspakketjes worden weggegooid die weliswaar door de wachtrijen komen, maar
door te late aankomst de kwaliteit van de spraakverbinding verstoren. De toevoeging aan het 802.1p-protocol zorgt ervoor dat
de spraakkwaliteit sterk verbetert, zegt Lucent.
In de categorie ’aanpassingen’ op de huidige PBX-productlijn presenteert Lucent de Definity IP Solutions, een hard- en software-uitbreiding van Lucents vlaggenschip Definity PBX. Met deze toevoegingen ondersteunt de PBX Ethernet-telefoons en telefoonsoftware die op de individuele werkstations draait.
Als alternatief voor PBX introduceert Lucent IP-Exchange, een Lan-gebaseerd gespreksmanagementsysteem dat vooral interessant is voor gebouwen waar nog geen telefooninfrastructuur ligt. Voor het beheer van de complete spraak/data-infrastructuur over IP heeft Lucent de Realnet Rules Enterprise Policy Manager, die zorgdraagt voor Qos en beveiliging van het netwerk. Lucent levert ook Ethernet IP-telefoons en PC-gebaseerde Softphone.

Laatkomer
Nortel heeft zich tot nu toe vooral gericht op apparatuur en software voor belcentra en telecommaatschappijen. Nortels IP-telefonie-portfolio voor grote bedrijven bestaat voornamelijk uit aanpassingen van zijn Meridian PBX-en. Dat is niet verwonderlijk, want Nortel domineert daarmee wereldwijd de markt voor circuitgeschakelde telefonie.
Maar Nortel heeft ijzers in het vuur. Gezien de onvolwassenheid van de IP-telefoniemarkt is het maar de vraag of Nortel schade lijdt van het feit dat het bedrijf pas laat met een volledige IP-productstrategie komt.

Inca-architectuur
Die architectuur met de naam Inca moet volgend jaar zijn beslag krijgen met de introductie van het op Windows NT gebaseerde Inca Open telephony model 10. De huidige Meridian PBX-en en Accellar-schakeleenheden zullen worden geïntegreerd in de nieuwe Inca-architectuur. De apparatuur kan worden benaderd met standaard analoge telefoons, digitale toestellen, nieuw uit te brengen Ethernet-USB-toestellen en softwaretelefoons.
3Com annonceerde enkele weken geleden zijn NBX-netwerkgebaseerde telefoniesysteem dat werkt met een virtuele PBX,
die speciaal is ontwikkeld voor kleine bedrijven. Verder heeft 3Com zijn Pathbuilder-portfolio van schakeleenheden voorzien van mogelijkheden om spraak over Frame Relay, ATM en IP te leiden.

Zorgen
Microsoft heeft de afgelopen maanden zijn activiteiten in IP-telefonie nieuw leven ingeblazen. Zo heeft het bedrijf aangekondigd volgend jaar samen met Windows 2000 een telefonie-server te introduceren. Die zal sterk verweven zijn met Exchange 2000. De server is voorzien van versie 3 van Microsofts Telephony API (Tapi 3.0) waarmee de ontwikkelaars van Computer Telefonie Integratie (CTI)-software een scala aan nieuwe Java- en Visual Basic-mogelijkheden krijgen voor het bouwen van geavanceerde toepassingen.

Licentie
Microsoft heeft vooralsnog geen ambities om zich in het domein van de PC-gebaseerde PBX-en te begeven, maar wil Windows 2000 positioneren als het ideale platform voor CTI-applicaties. Softwareontwikkelaars uiten al geruime tijd hun zorgen over het feit dat Windows NT en Windows 2000 wellicht niet stabiel genoeg zijn voor bedrijfskritische telefonietoe-
passingen.
Microsoft heeft om zijn positie als leverancier van telefonieplatforms te verstevigen een investering van 24,2 miljoen dollar gedaan in CTI-specialist Dialogic in ruil voor een licentie op het verkopen van diens CT Media Server.

Automatisering Gids • tdo • 21-01-’00
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!