Management

Zakelijke software

Heeft u uw 
learning nugget
 al gehad?

18 oktober 2013

“Van een uur training ben je een week later 80 procent vergeten”, stelt René Persoon, medeoprichter en directeur van aNewSpring, een van de innovatieve edustarters die in Nederland te vinden zijn. “Tenzij je gedurende de week steeds weer geprikkeld wordt op de punten die je dreigt te vergeten.” Dat is de essentie van adaptive learning. Elke dag krijg de cursist een brokje informatie (een learning nugget) en wat vragen, soms in een spelelement verpakt. Komen er goede antwoorden terug, dan concludeert het achterliggende algoritme dat de cursist vooruitgang boekt en komt de volgende keer nieuwe les- of trainingsstof aan bod. Gaat het niet goed, dan grijpt het systeem terug naar de behandelde stof, maar benadert het op een andere manier. “Op de klassieke manier heb je als het ware een weg door de leerstof naar het eindpunt, het examen. Adaptive learning vergelijk ik wel eens met een navigatiesysteem dat vele routes kent en voor jou de beste uitkiest en aanpast aan de omstandigheden”, legt Persoon uit.

Deze manier van leren is vele malen efficiënter. Persoon noemt een voorbeeld van de cursus Wet Financieel Toezicht (wft), die bij veel financiële instellingen verplichte kost is en regelmatig moet worden herhaald. Financieel dienstverleners gaan ervan uit dat een werknemer er gemiddeld 11 uur mee bezig is. De nieuwe aanpak bracht de cursustijd terug tot gemiddeld 4,3 uur. Hij geeft er wel eerlijkheidshalve bij aan dat de gemiddelde score ook een fractie terugliep, van 92,5 naar 92 procent. Dat komt echter omdat nog ervaring moest worden opgedaan met de kwaliteitsniveau dat aan de antwoorden moest worden gekoppeld. Een kwestie van de volgende keer beter inregelen, verwacht Persoon.

Al veel grote bedrijven slaan de nieuwe weg in. aNewSpring levert het adaptief leerplatform voor bedrijven als Nutricia, Randstad en bijvoorbeeld Elsevier Trainingen dat er een programma mee opzet voor de VCA veiligheidstraining in de bouw. Dat is een cursus die elke tien jaar moet worden opgefrist. In de nieuwe aanpak voert de cursist een examen­datum in en het systeem levert tijdig de stof, de herhaling en de toetsvoorbereiding. Persoon is ook in de weer met ANWB Media, dat de theorielessen voor het autorijbewijs (B) op die manier wil vormgeven.

Education-as-a-service

aNewSpring levert de technologie in de vorm van software-as-a-service. Iedereen kan zich op de site gratis registreren en een cursus opzetten. De betaling start pas wanneer er cursisten van die cursus gebruik gaan maken. Het omzetten van een grotere traditionele cursus met een dik papieren boek met lesstof naar een interactieve cursus vergt wel wat kennis en expertise, maar daar biedt het bedrijf hulp bij. Persoon: “Mijn droom is wel dat we de interactie met het platform zo gebruiksvriendelijk kunnen maken, dat mensen met alleen een didactische achtergrond er helemaal zelf mee aan de slag kunnen.”

De huidige vorm van aNewSpring ontstond in 2006 toen het gelijk­namige trainingsbureau van Persoon samenging met concurrent ­Memotrainer van Martèn de Prez, waar de technici van MemoTrainer al een begin hadden gemaakt met de techniek van het huidige platform. Inmiddels telt het bedrijf 19 werknemers, heeft het zo’n 250 actieve klanten en hebben al meer dan 10.000 bedrijven gebruik gemaakt van de trainingsmethodiek. “Het spijtige is wel dat de goede ervaring met de cursus vooral afstraalt op de partij die de cursus aanbiedt. De techniek erachter lijkt niet zo sexy, maar de ontwikkelingen daarin zijn heel spannend.”

Meer aandacht in de VS

Adaptive Learning is een snel ontwikkelende manier om leerdoelen te bereiken. Vreemd genoeg is er heel veel aandacht voor de ontwikkeling in de Verenigde Staten, maar niet in Europa. aNewSpring krijgt ­desondanks erkenning. Zo werd het bedrijf onlangs als enige Europees bedrijf genoemd in een onderzoek van Education Growth Advisors, dat in opdracht van de Bill Gates Foundation onderzoek deed. Maar zo’n onderzoek levert uiteindelijk niet de gehoopte erkenning, constateert Persoon nuchter. “Het leverde ons veel werk op. Zowel uit Amerika als uit Europa kregen we verzoeken om informatie en offertes. Maar uiteindelijk kiest iedereen toch voor een Amerikaanse partij omdat die blijkbaar vertrouwder zijn.”

Europa draagt daarentegen behoorlijk bij aan de ontwikkeling. In Nederland zijn bedrijven als TrainTool en EasyGenerator voorbeelden van bedrijven die deelaspecten van deze nieuwe mogelijkheden oppakken, bijvoorbeeld door technologie te ontwikkelen waarmee makkelijk online geautomatiseerde trainingsgesprekken voor de webcam zijn te ontwerpen.

“Een concurrent als Knewton in de Verenigde Staten krijgt dan alleen wel opeens de beschikking over 62 miljoen dollar geld voor ontwikkeling terwijl ze nog niets hebben laten zien.” Persoon en De Prez hebben de ontwikkeling vooral vanuit eigen middelen gefinancierd. “We hebben het gewoon te druk om op jacht te gaan naar investeerders”, zegt hij, maar tussen de regels door lijkt er ook wel een drempel bij hen te zijn om het bepalen van de koers gedeeltelijk uit handen te geven.

De markt groeit intussen gestaag. Edtech Digest van adviesbureau GSV Advisors verwacht dat de wereldwijde e-learningmarkt tussen 2015 en 2017 jaarlijks groeit met 23 procent en uitkomt op een jaaromzet van 255 miljard dollar.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!