Overslaan en naar de inhoud gaan

Grootste reclamezuil ter wereld telt 5,6 miljoen leds

Aanvankelijk was het de bedoeling het gebouw te slopen. Maar in 2007 besloot Bayer van sloop af te zien van dit voor de stad Leverkusen beeldbepalende gebouw, en koos het de alternatieve bestemming om ‘het innovatieve karakter van de onderneming Bayer’ te onderstrepen. Het chemieconcern gaf ag4 media opdracht het gebouw om te toveren in een reclamezuil.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Het systeem waarmee ag4 media de opdracht wist te veroveren, is gebaseerd op schermen die uit roestvrijstalen draden zijn opgebouwd. Daarop zijn groepjes van drie of vijf leds in de kleuren rood, groen en blauw aangebracht die als pixels fungeren. Men kan daarbij kiezen voor directe of indirecte verlichting. In de eerste variant, die Mediamesh heet, schijnen de leds richting toeschouwer; dat maakt het tonen van beelden bij daglicht mogelijk. Bij indirecte verlichting beschijnen de leds het staaldraadweefsel. Deze variant, Illuminesh gedoopt, is goedkoper en lichter, maar leent zich alleen voor gebruik bij nacht. Mediamesh en Illumesh zijn desgewenst te combineren; het enige verschil is de manier waarop de led-­armaturen aan de stalen mat worden bevestigd.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in