Overslaan en naar de inhoud gaan

Greenpeace en Facebook begraven strijdbijl

Steen des aanstoots voor Greenpeace was de locatie die Facebook had gekozen: Pineville, Oregon in de Verenigde Staten. De elektriciteit ter plekke wordt geleverd door een kolengestookte energiecentrale, en dat levert volgens Greenpeace onnodig veel vervuiling op. Greenpeace startte in het kader van zijn acties tegen de plannen onder andere de campagne Unfriend Coal, op Facebook. In die campagne verzamelde de milieu-organisatie 700.000 handtekeningen.
facebook logo

Hoe vervolgens de opstelling van de partijen is gaan schuiven is onduidelijk. Facebook zal zeker onder de indruk zijn geweest van het aantal van 700.000. Anderzijds kon Facebook zich in de discussies met Greenpeace beroepen op de zuinige inrichting van het rekencentrum. Door slim ontwerp van hardware en datacentrum verbruiken koeling en overhead maar een kleine 7 procent van de totale elektriciteitsconsumptie; daarmee behoort het rekencentrum in Pineville tot de meest eficiënte ter wereld.

Schone energie criterium bij keuze vestigingsplaats

De gesprekken die kennelijk op gang zijn gekomen, hebben nu geleid tot een samenwerking om het gebruik van schone energiebronnen een impuls te geven. Facebook stelt zich voortaan ten doel zijn rekencentra met behulp van energiebronnen als wind, zon of waterkracht te laten draaien, en maakt beschikbaarheid van dergelijke bronnen een criterium bij de vestigingsplaatskeuze van nieuwe datacentra. Daarnaast gaat Facebook Geenpeace ondersteunen bij het bedenken en ontwikkelen van nieuwe campagnes voor schone energie via Facebook.

"De inzet van Facebook voor duurzame energie legt de lat hoger voor alle andere IT- en cloudcomputingbedrijven zoals Apple, IBM, Microsoft en Twitter", stelt campagneleider energie en klimaat Rolf Schipper van Greenpeace in het persbericht dat de samenwerking met Facebook wereldkundig maakt. ''Onze Facebook-campagne laat zien dat de mensen over de hele wereld willen dat hun sociale netwerken op duurzame energie draaien en niet op steenkool. Greenpeace blijft meten, vergelijken en campagnes voeren om deze sector te vergroenen."

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in