‘Google zit ons dwars’

14 oktober 2011

"Dat Getjar open en gratis is, betekent niet dat er door niemand geld aan wordt verdiend”, zegt Laurs aan het begin van het gesprek op de Eday van Emerce in de Rotterdamse Van Nellefabriek. “De inkomsten komen niet van de gebruikers die bij ons apps downloaden. Apps die bij Googles Android Market of bij Amazon 1 of 3 of 5 euro kosten, zijn bij ons gratis te krijgen. Het geld komt van adverteerders, die ons betalen voor elke keer dat hun apps gedownload worden. Ze betalen om zichtbaar te zijn. Dat levert meer dan genoeg geld op om het Getjar-platform te runnen. De gesponsorde apps staan als zodanig herkenbaar tussen de overige apps. We bieden ook de gratis apps aan die in andere app stores gratis verkrijgbaar zijn. Daarnaast bieden we ongeveer vijftig apps gratis aan waarvoor wij de ontwikkelaars betalen voor elke keer dat ze door iemand gedownload worden. Ik noem het een betaald ‘idiscovery’-model.”

Kun je een voorbeeld van gesponsorde apps geven?
“Groupon, Zynga en eBuddy Messenger zijn voorbeelden. De laatste is van een Nederlands bedrijf dat bezig is een eigen sociaal netwerk op te bouwen. Daarvoor hebben ze gebruikers nodig. Die gebruikers zijn geld waard, kijk maar naar Facebook. Elke Facebook-gebruiker is, afgeleid van de waarde van het bedrijf, ongeveer 150 dollar waard. EBuddy betaalt ons een paar euro per nieuwe gebruiker, in de hoop dat het er veel worden die straks een heleboel geld waard zijn.”

Hoeveel betaalt Getjar aan de ontwikkelaars  van de groep van vijftig apps?
“Dat hangt af van het contract. We spreken dat in ieder geval apart af. Over bedragen kan ik niets zeggen, behalve dan dat het vergelijkbaar is met het bedrag dat een ontwikkelaar krijgt van consumenten via een betaalde app store. En de aantallen downloads via Getjar liggen substantieel hoger, soms wel het twintigvoudige of meer.”

Wat maakt Getjar anders dan de andere app stores?
“Getjar onderscheidt zich door zijn open karakter. We hanteren geen zakelijke beperkingen voor ontwikkelaars. We weigeren geen apps omdat we zelf een concurrerend product aanbieden. Dat doen Apple, Google en Amazon wel. Bij ons ook geen technologische beperkingen. Apple staat het gebruik van Adobe Flash niet toe, Google accepteert geen PayPal-betalingen. Ook Amazon staat geen betalingen via andere dan zijn eigen betalingsmethode toe. Ten slotte heffen we geen belasting op de inkomsten die ontwikkelaars of uitgevers via hun apps binnenkrijgen. Apple en Google vragen 30 procent van alles wat er met een app wordt verdiend.

De consumenten zijn blij omdat de apps allemaal gratis zijn en daar kan niets tegenop. Developers zijn blij omdat we cash betalen, omdat hun apps vaker worden gedownload en we geen deel van hun omzet voor onszelf achterhouden. Adverteerders zijn blij met traffic en de zichtbaarheid van hun product, resulterend in downloads.”

Maar het feit dat het geld kost weerhoudt bezoekers van Apples App Store er niet van betaalde apps te downloaden.
“Als betalen simpel is, wil de consument ook wel betalen. Het gaat de consument helemaal niet om die euro die hij voor een online product of content moet betalen. De pijn zit hem in de omslachtigheid en de moeite die hij moet doen om te betalen. Hij moet zijn creditcard pakken, een PayPal-account aanmaken of zijn PayPal-gegevens erbij pakken. Dan kost het soms tien minuten om iets aan te schaffen en dat is te veel. Apple heeft bewezen dat betalen door een wachtwoord in te vullen wel werkt. Apple vraagt eenmaal per sessie je wachtwoord, ook voor gratis apps, waardoor je het goed kunt onthouden. Ik heb mijn PayPal-gegevens wel ergens liggen, maar gebruik het niet vaak genoeg om het te onthouden. Apple dwingt me het appstorewachtwoord te onthouden. En het geld, het bedrag zelf is voor westerse consumenten ‘peanuts’.”

Apple staat geen concurrerende app stores op zijn platform toe. Hoe lang kan Apple dat volhouden?
“Ik haat Apple omdat ze geen third party app stores toelaten. Maar technisch gezien kunnen we er niets tegen beginnen. Ik denk dat ze het nog een jaar of vijf, misschien zeven kunnen volhouden. Zelf denk ik dat de ontwikkeling die zal komen veel zal lijken op wat er met Apple-computers in het pc-tijdperk is gebeurd. In eerste instantie wonnen ze marktaandeel omdat ze fantastische producten maakten. Het marktaandeel liep op naar ongeveer 30 procent in het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw. Toen het open model in de pc-markt opkwam, kromp Apples marktaandeel.

Zolang de marktaandelen van Android en de andere van vergelijkbare omvang blijven, is er voor Apple niets aan de hand. Maar als de Android-markt zeg tienmaal zo groot is als die van Apple, zullen steeds meer ontwikkelaars zich op het Android-platform richten en Apple gaan negeren. Dat zag je ook op de markt voor spelletjes voor pc’s en Macs. Als de consument ontdekt dat het ecosysteem van Google zoveel rijker en groter is dan dat van Apple, zullen ze overstappen. Apples marktaandeel zal krimpen naar 3 tot 5 procent.”

Zal Apple de switch naar een open model kunnen maken?
“Ik denk dat ze wel zullen moeten om te voorkomen dat ze te veel marktaandeel kwijtraken. Er is ook een technische trend die ze zal dwingen open te worden: de convergentie van HTML5-webapplicaties en native apps. Nu zijn de verschillen nog groot. Native apps hebben toegang tot de gps-chip, browsers hebben dat niet. Native apps kunnen wegschrijven naar het file-systeem, een browserapp kan dat niet. Browsers en HTML zijn in ontwikkeling en op een goed moment zal HTML precies dezelfde mogelijkheden bieden als native applications. Ik denk binnen drie tot vijf jaar. Dan is er voor Apple geen houden meer aan, want dan valt er niets meer af te schermen. Als Apple me niet toestaat een app voor iPhones te maken, doe ik het via de browser. En dat kan zelfs Apple niet tegenhouden.”

Ondertussen groeit Getjar snel. Wat is de grote uitdaging?
“Onze grootste uitdaging is Google zelf. Google noemt Android wel een open platform, maar dat is het totaal niet. Het is in zeer veel opzichten gesloten. Waar wij vooral last van hebben is dat Google downloads die niet bij de Android Market worden gedaan discrimineert. Als een gebruiker een Android-app van Getjar wil downloaden, krijgt hij een waarschuwing te zien dat hij probeert een app van een onbetrouwbare bron te downloaden. Je krijgt ook een bericht dat je gevaarlijk bezig bent. Ze doen dat om gebruikers af te schrikken, het zou een gevaar voor je toestel zijn. En de dreiging werkt, want ongeveer de helft van de Android-bezoekers op onze site laat zich erdoor afschrikken. Wie dapper genoeg is om door te gaan, moet ergens diep in het systeem een verborgen instelling opsporen en een vinkje zetten om downloads van onbetrouwbare bronnen toe te staan. Ik ben een professional en het koste mij tien minuten om de instelling te vinden. Wij noemen het de ‘fail-loop’, omdat er zoveel consumenten door afhaken. Gelukkig zijn er nog genoeg technisch onderlegde gebruikers die zich niet af laten schrikken. Maar dat is onze grootste uitdaging: Google zelf. Tenzij overheden Google verbieden dit op deze manier te doen, zal het ermee doorgaan om de eigen inkomsten te beschermen. Ik zie het als oneerlijke concurrentie. Apple pretendeert tenminste niet open te zijn en stelt heldere regels. Googles slogan ‘Don’t be evil’ is de grootste leugen die ik ooit in de IT-industrie ben tegengekomen.”

Apple controleert de apps die ontwikkelaars aanbieden voordat ze naar de app store gaan. Doet Getjar dat ook?
 “Ten eerste, Apples manier van controleren van de apps, met duizenden mensen die op de Filippijnen al die applicaties nalopen, is niet vol te houden. Het is geen schaalbare aanpak. Vandaag zijn er een miljoen applicaties, over een paar jaar zullen dat er tien miljoen zijn. Dan wordt het onmogelijk om de mankracht te vinden om elke app te controleren denk ik. Zeker weten doe ik het niet, maar ik denk dat Apple al het geld dat ze via de app store verdienen, uitgeven aan het in stand houden van die peperdure controle-infrastructuur. Het is een boude stelling, maar ik denk dat ze er vrijwel niets aan overhouden. Ik geloof dus helemaal niet in de handmatige controle van apps zoals Apple het doet.

Getjar is voortgekomen uit een community van bètatesters. We hebben honderdduizenden bètatesters en miljoenen actieve gebruikers die fouten en problemen in apps rapporteren, vaak rechtstreeks aan de developers. Dat is een crowdsourcingaanpak die we hanteren voor controle van de apps. Daarnaast gebruiken we de scanners die beschikbaar zijn om apps automatisch te controleren aan de serverkant op potentieel gevaarlijke code of ontoelaatbaar gedrag van de app.

We hebben een statistisch systeem dat meet hoe een app op de verschillende toestellen draait. Als een app honderd procent tevredenheid scoort op Sony Ericsson- en Samsung-toestellen, maar een scherpe daling laat zien op LG-toestellen, dan halen we de app voor LG-toestellen uit de store. Dan krijgt de ontwikkelaar bericht dat zijn app niet werkt op LG en dat hij dat moet repareren. Developers vinden dat geweldig, omdat het een gratis testservice voor hun is. Het testen van de werking van een app op alle toestellen wordt voor ontwikkelaars steeds lastiger.

Dus wij hanteren vier lagen van beveiliging. We testen niet zelf, bètatesters nemen via een CRM-systeem direct contact op met de ontwikkelaars, die gemotiveerd worden om problemen zelf op te lossen. De ontwikkelaar krijgt een ticket, lost het probleem op en rapporteert het terug aan de tester die het probleem vond. Dat is wel een schaalbare oplossing. Wij zijn klaar voor tien-, twintig-, vijftigduizend applicaties.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!