Google onder vuur om AdWords
Het bedrijf, Navx uit Parijs, spande een zaak aan bij de Franse toezichthouder voor mededingingszaken. Die oordeelde dat Google het abonnement van Navx onmiddelijk moest herstellen. Bovendien moet Google binnen 4 maanden een verklaring geven voor de gang van zaken. De toezichthouder oordeelde dat de procedures een gebrek aan transparantie vertonen.
Google heeft in Frankrijk een marktaandeel van 90 procent op de verkoop van zoekmachinegerelateerde advertenties. Sommige bedrijven zijn inmiddels sterk afhankelijk van dergelijke reclameuitingen geworden. Zo zegt Navx 60 procent van zijn omzet te zijn kwijtgeraakt nadat de AdWords-campagnes ongewild stokten. Navx heeft de afgelopen 3 jaar tot wel 40.000 euro per maand aan AdWords ingekocht.
Google zegt in een reactie de advertenties van Navx te weigeren omdat het bedrijf radarapparatuur verkoopt waarvan het gebruik in Frankrijk verboden is. Navx zegt echter deze appartuur niet te verkopen maar alleen informatie over de flitslocaties te verstrekken.
Het is volgens de Franse toezichthouder voor het eerst dat een toezichthouder buiten de Verenigde Staten het Amerikaanse bedrijf op de vingers tikt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee