Goed opdrachtgeverschap gaat verder dan regels en audits
Het veranderen van de politiek of de ondernemers is geen optie. De enige weg die open staat is zelf te veranderen en een betere opdrachtgever te worden. Eén die de achterban duidelijkheid biedt, die sturing geeft aan leveranciers en die eigengereide belanghebbenden op één lijn weet te houden. Dat beeld komt althans naar voren uit de presentaties en koffieconversaties tijdens het drukbezochte seminar “Succesvol opdracht geven aan ICT-projecten bij de overheid”, onlangs in Den Haag.
Aanleiding voor het door DNV georganiseerde seminar was de beschikbaarheid van de eerste conclusies uit een onderzoek naar ‘good practices’ in IT-projectsturing bij de overheid. In totaal werden 38 functionarissen uit 27 organisaties bevraagd. Een silver bullet voor goed opdrachtgeverschap leverde het ‘verkennend’ ingerichte onderzoek niet op, maar wel een aardig inkijkje in de verscheidenheid aan denkrichtingen en een tentatieve weging van hun potentiële bijdrage aan een toekomstige IT-opdrachtgeverschapscultuur bij de overheid.