Overslaan en naar de inhoud gaan

Gevoelige gegevens bij bedrijfsites zelden in goede handen

Bijna 9 van de 10 Nederlandse bedrijfswebsites die privacygevoelige gegevens verwerken, heeft de beveiliging daarvan niet op orde.
winkelwagen
© CC0
CC0

Dat blijkt uit gecombineerd onderzoek van MKB Servicedesk en SIDN, de beheerder van het .nl-domein, na analyse van de bijna 780.000 zakelijke .nl-websites (exclusief webshops). Van de bijna 429.000 bedrijfswebsites die gevoelige data verwerken, deden iets meer dan 367.000 (85,6%) sites dat zonder enige vorm van SSL-encryptie. De overheidswebsites doet het met 44% SSL duidelijk minder beroerd.

SSL komt voor in 3 smaken:

  • DV SSL (Domain Validated SSL) Meest gangbare variant, tegenwoordig vaak gratis te krijgen. Beveiligt puur het verkeer tussen een website en een bezoeker.
  • OV SSL (Organisation Validated SSL) Gelijk aan DV SSL, maar met verificatie van de identiteit van de aanvrager.
  • EV SSL (Extended Validation SSL) Meest herkenbare variant, websites worden voorzien van een duidelijke groene balk en de bedrijfsnaam van de aanvrager is prominent in beeld. Tijdens het aanvraagproces worden diepgaande controles uitgevoerd naar de identiteit en tekenbevoegdheid van de aanvrager.

De iets meer dan 80.000 Nederlandse webshops gebruiken allemaal SSL-certificaten bij hun betaalfaciliteit. “De organisaties die hun betalingsverkeer verzorgen, eisen dat nadrukkelijk”, verklaart Michiel Henneke, marketingmanager van SIDN.  “Maar van hen gebruikt slechts 3,3% de uitgebreide variant met de bekende groene balk (EV SSL). We zien bij consumenten dat men gewend is geraakt aan het concept ‘de groene balk is veilig’ en dat men een voorkeur heeft voor webshops die deze variant gebruiken.”

Schadelijk voor vindbaarheid

Zoekmachine Google 'straft' websites zonder SSL-protocol al enige tijd door ze lager te rangschikken in zoekresultaten. Sinds 1 januari van dit jaar geven browsers zoals Chrome en Firefox een expliciete waarschuwing voor een ‘onveilige verbinding’. Veel sitebezoekers klikken dan weg.  “Steek je als ondernemer veel geld in je online vindbaarheid, dan is het wel heel zonde als je om deze redenen toch klandizie misloopt”, zegt Willem Overbosch van MKBServicedesk.nl. 

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in