Overslaan en naar de inhoud gaan

Getronics rekent af met verleden

Getronics, met 350.000 beheerde werkplekken Nederlands grootste werkplekdienstverlener, gooit het roer om. De afgelopen kwart eeuw werden contracten voor werkplekbeheer gewonnen met het verkoopargument dat de ondersteuning minstens even gedifferentieerd zou zijn als die welke eindgebruikers van hun ‘eigen’ IT-afdeling gewend waren. Maar anno 2008 is werkplekbeheer een commodity.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Dat betekent keuze voor ‘industriële delivery’ met focus op de grootste gemene deler van eindgebruikerbehoeften. Individuele variatie wordt teruggedrongen binnen strikt gedefinieerde ‘eindgebruikerprofielen’. Enkele weken na de overname door KPN maakt Getronics al duidelijk dat het met zijn werkplekbeheer die kant op zou gaan. Deze week vond in Amsterdam de officiële introductie van het concept van de ‘Future-Ready Workspace’ plaats.
Getronics heeft zijn 150 grootste klanten de Future-Ready Workspace (FRW) op het lijf geschreven: “We hebben zorgvuldig gekeken hoe de meerderheid van de medewerkers bij onze grootste accounts zijn werkplek gebruikt en wat daarvoor de meest voor de hand liggende ondersteuning is. Wat daaruit kwam, dat is de FRW-basisconfiguratie. Op vergelijkbare wijze is nagegaan welke extra’s veelal nodig zijn. Die bieden we aan als add-on’s.” Door de FRW-basisconfiguratie op eindgebruikerniveau selectief te combineren met add-on’s kan binnen elke gebruikersorganisatie een beperkt aantal gebruikers­profielen worden gedefinieerd.
Drijfveer voor Getronics’ focus op ‘de grootste gemene deler’ is efficiëntie door economy of scale. Afhankelijk van de ‘scope’ van de oplossing meestal in de range van 10 tot 30 procent, geeft Getronics op.
Ondanks deze economische voordelen en de nauwgezetheid waarmee Getronics zijn Future-Ready Workspace definieerde, verwacht VP Marketing & Portfolio Coen Olde Olthof niet dat de grote accounts de komende weken staan te dringen om te mogen overstappen. “Voor de meerderheid van de accounts geldt dat eenvoudig is over te stappen. Maar dat betekent nog niet dat er niet het een en ander zal moeten veranderen. Vrijwel alle klanten hebben op de werkplek een aantal historisch gegroeide toepassingen, waar ze SEnD ook al heeft het in veel gevallen weinig of geen toegevoegde waarde voor de bedrijfsvoering SEnD kennelijk aan gehecht zijn.” Als voorbeelden van dat soort zaken noemt Olde Olthof het gebruik van Lotus Notes in plaats van Exchange, Dos-clients uit het client-servertijdperk en niet Windows-compatibele pda’s.
Klanten die willen overstappen, zullen zich van alle ‘non-Future-Ready’ voorzieningen moeten afvragen of ze vervangbaar zijn door standaard-add-on’s uit Getronics’ FRW-aanbod of dat ze het waard zijn om tegen meerkosten als ‘maatwerk’ in het contract te worden opgenomen. In de praktijk zal het er waarschijnlijk op neerkomen dat Getronics de meerderheid van zijn bestaande accounts pas bij contractverlenging volledig kan invoegen in het Future-Ready-concept. Wat Getronics er uiteraard niet van zal weerhouden om, onder verwijzing naar kostenvoordelen en flexibiliteit, te trachten accounts tot een snellere overstap te inspireren. Olde Olthof schat in met die aanpak de beste kansen te hebben bij de middenmoot van de grote accounts; bedrijven met door de bank genomen een dikke 10.000 werkplekken. Uiteindelijk hoopt Getronics, binnen een jaar of vijf, de overgrote meerderheid van de accounts met 2500 of meer werkplekken over te kunnen zetten op de Future-Ready Workspace. In totaal gaat het daarbij om naar schatting anderhalf miljoen werkplekken, oftewel driekwart van het wereldwijde portfolio van Getronics.
Voor bedrijven met minder dan 2500 werkplekken is de Future-Ready Workspace minder geschikt. Industrialisatie van werkplekbeheer van deze kleine en middelgrote bedrijven zal waarschijnlijk verlopen via werkplekken die volgens het SaaS- of ASP-concept online worden geleverd. De benodigde kantoorapplicaties draaien daarbij op een intranet van de dienstverlener en worden door de klant gebruikt via Citrix of via Internet Explorer. KPN ICT Services, dat nog dit jaar door KPN met Getronics wordt geïntegreerd, levert een dergelijke oplossing onder de naam ‘Workspace On-line’.
/r.zaal@sdu.nl

Basis, add-on’s en maatwerk
De Future-Ready Workspace bestaat uit een basispakket en een aantal add-on’s die naar behoefte kunnen worden bijgekocht. Het basispakket bestaat uit een Windows-Vista-configuratie met Microsoft Office. Dankzij het gebruik van zogeheten roaming profiles kan elke gebruiker op elke werkplek zijn eigen ‘desktop’ opvragen en toegang krijgen tot zijn bestanden, mits die zijn opgeslagen op de servers. Standaard krijgt elke FRW-gebruiker 100 gigabyte aan serverruimte tot zijn beschikking.
Het FRW-basispakket kan worden afgenomen op basis van drie verschillende beschikbaarheids-SLA’s: zijnde brons, met een uptime-garantie van 98 procent, zilver, met 99,5 procent, of goud, waarbij Getronics 99,9 procent beschikbaarheid belooft.
Andere add-on’s zijn onder meer: ▪ zwaardere toegangsbeveiliging op basis van een smartcard met PKI-versleuteling;
▪ beveiligde samenwerking op basis van Microsofts SharePoint-technologie SEnD e-mailarchivering;
▪ extra serverruimte;
▪ unified communicaties (met onder meer internettelefonie) SEnD laptop in plaats van desktopsysteem;
▪ ‘Mobile Executive’-profile; ondersteuning van een pda of smartphone op basis van Windows-CE;
▪ vrijheid voor individuele gebruikers om eigen hulpprogramma’s te installeren, zoals een handige file­launcer, een favoriete screensaver of een programmaatje dat anti-RSI-tips presenteert.
Standaardisatie betekent onvermijdelijk dat er zaken zijn die niet worden ondersteund. Voorbeelden daarvan zijn: ▪ ondersteuning van BlackBerrys, iPhones of Treo’s;
▪ gebruik van Open Document Format (ODF);
▪ support voor minder gangbare hulpprogrammatuur (bijvoorbeeld voor RSI-preventie) SEnD workflowomgevingen;
▪ dichtgetimmerde’ pc’s (zonder drives of USB-slots) SEnD koppelingen met legacyapplicaties;
▪ koppelingen met exotische randapparatuur.
Dat deze denkelijke wensen binnen het FRW-concept niet als add-on’s zijn gedefinieerd, betekent dat Getronics ze alleen nog als maatwerk tegen meerprijs ondersteunt.

FRW is geen eindstation
Getronics is niet de eerste werkplekdienstverlener die delivery industrialiseert. Andere partijen als EDS, HP en CSC bieden vergelijkbare concepten. Maar voor Nederlandse klanten neemt Getronics niettemin wel een aparte positie in, zegt analist Marco Gianotten: Het grote voordeel van Getronics is dat de besluiten hier worden genomen. Dat maakt Getronics aantrekkelijk voor middelgrote bedrijven die vastlopen op de internationale matrixstructuren van supermachten als IBM en HP. Getronics zelf moet wel stevig ontbureaucratiseren en zorgen dat ze echt ‘gaan’ voor de klant. Het bedrijf is nu nog te verzuild om de FRW tot een hit te maken.
Zo bespeurt Gianotten bij Getronics nog onvoldoende visie op productiviteit en kwaliteitsmanagement. Problemen van eindgebruikers worden naar zijn oordeel te vaak niet in een keer worden opgelost. “Het ‘first-time-right’ is bij de meeste grote werkplekdienstverleners doorgaans niet boven de zestig procent. In elke andere branche zou je failliet gaan wanneer je zulke baggerkwaliteit levert.”
Arno IJmker van adviesbureau Quint Wellington Redwood is vooral positief over de modulaire structuur van Getronics’ Future-Ready Wokspace; “Uitgangspunten van Getronics is dat de behoefte van de medewerker wat betreft zijn productivity suite meer werkprofiel- dan bedrijfsafhankelijk is, en dat is natuurlijk wel sterk. (…) De markttrend is richting commoditisation van de productivity suite. Oftewel Market Services: betrouwbare, kostengunstige en sterk te personaliseren diensten. Zie de ontwikkeling van Google Apps of het Microsoft Managed Services-pakket op de KPN Online-diensten. De onbekende is echter het tijdspad. (…) FRW is geen eindstation want IT-infrabeheer zal zich blijven ontwikkelen. Ik adviseer klanten te kijken naar de mate waarin een oplossing SEnD bijvoorbeeld FRW SEnD hun één- tot driejarenplan adresseert, maar ook of een continue evolutie van IT-beheer ondersteunt of borgt.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in