Overslaan en naar de inhoud gaan

Getronics biedt alternatief voor ontwikkeling midoffice

Getronics PinkRoccade, verre van gecharmeerd van inkoopcombinaties als Dimpact en GovUnited, heeft er met zijn gebruikersvereniging een antwoord op gevonden. Vorige week lanceerden zij hun ‘Midoffice Community’.
De Gebruikersvereniging Getronics PinkRoccade Local Government telt zo’n tweehonderd gemeenten als lid, die gemeen hebben dat ze, zoals voorzitter Helmer Koetje het zegt, “behoorlijk wat spullen van Getronics” in huis hebben.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Doelend op Dimpact (samenwerkingsverband van acht gemeenten rond midoffice), Gov­United (idem, met 69 gemeenten) en ANDEZ (vijftien gemeenten samen in twee midofficeaanbestedingen) zegt Koetje: “Bij onze leden leeft de vrees dat als ze meedoen met een ander initiatief, ze per definitie de hele boel moeten verbouwen en anders gaan doen. Wij hebben gezegd: laat ons kijken hoe ver we kunnen komen met onze eigen leverancier.” Directeur Bart Visser, ook verwijzend naar ANDEZ, GovUnited en Dimpact: “In plaats van in andere ontwikkelingen aan de gang te gaan met maatwerkoplossingen – de klantvraag standaardiseren bij een heterogene backoffice is ongelooflijk lastig – kiezen wij voor onze klanten.”
Getronics PinkRoccade had een achterstand op het gebied van midoffice. Toen midoffice-expert Wouter Keller bijna twee jaar geleden midofficeoplossingen in een laboratorium wilde testen, had Getronics nog niets af. Eerst wilde het bedrijf een vernieuwd backofficeaanbod op orde hebben. Vorig jaar konden aandacht en innovatiebudget verschuiven naar midoffice. Visser: “Ik ben nu twee jaar directeur en heb gemerkt dat een der belangrijkste en moeilijkste dingen is te bepalen wat de functionele eisen en wensen zijn bij gemeenten. Welke zaken moeten precies gebeuren?” Daarom is het contact met de gebruikersvereniging aangehaald. En omdat genoemde vraag op het vlak van de complexe midoffice extra klemt en niet los gezien kan worden van Haagse ontwikkelingen rond architecturen, standaarden, referentiemodellen en basisvoorzieningen, ontstond behoefte om op dit thema de interactie nog eens te intensiveren. Bij de GV had zich een soortgelijk besef ontwikkeld, waardoor aanbieder en afnemer elkaar een halfjaar geleden vonden in het voornemen een Midoffice Community op te richten. Vorige week werd het als een initiatief van de GV gepresenteerd, waarbij Koetje het naast GovUnited en Dimpact positioneerde als ‘de derde weg’.
Bedoeling is dat Getronics de komende jaren ‘De Complete MidOffice’ ontwikkelt in samenwerking met de communitygemeenten. Dat gaat stap voor stap, waarbij de eerste twee al zijn gedefinieerd. Stap 1 voorziet in digitalisering van vijf diensten van de afdeling Burgerzaken, een gegevensmagazijn en een voorziening voor gegevenssynchronisatie. Stap 2 richt zich op formulieren, waarin bekende gegevens zijn vooringevuld. Er is nog geen doorgeleiding naar de backoffice, maar dat neemt niet weg dat de gemeente qua e-dienstverlening bij burgers kan scoren. Meer gesofisticeerde afhandeling aan de andere kant van het e-loket is iets voor een later met gemeenten te definiëren stap. De eerste stappen zijn af en bijbehorende componenten worden nu geïmplementeerd. Stap 3 volgt eind 2007 en omvat een zakenmagazijn en voorzieningen voor zaakafhandeling en statusinformatie. Met dit alles zijn enkele kernelementen ingevuld, waarna de gebruikersparticipatie ten volle kan aanvangen om te bepalen voor welke sectoren ze vervolgens worden ingezet: dienstverlening rond belastingen of juist eerst verder met Burgerzaken of welzijn?
De community wordt bestierd door een ‘taskforce’ met Koetje als voorzitter, er is een adviesraad en in een ‘partnercouncil’ zitten bedrijven, waarmee Getronics op midofficegebied samenwerkt. Gemeenten kunnen kosteloos aansluiten. Ze moeten wel lid van de gebruikersvereniging zijn en deelnemen in een van de werkgroepen die zich richten op organisatieverandering, gegevensmanagement en publieke dienstverlening. Visser verwacht, als het om prioritering in de productontwikkeling gaat, “ingewikkelde botsingen”, maar: “Ik werk liever in partnerschap dan in een inkoop/verkoopachtige situatie, waarbij vooraf veel energie in het formuleren van eisen en wensen wordt gestoken, de klant achteroverleunt om als het komt gelukkig te worden en als het niet komt in een klant/leverancier-tegenstelling te belanden.” Communitygemeenten bepalen zelf of en wanneer ze producten afnemen, en ook of ze aanbestedingsplichtig zijn. Is dat het geval en komt er een andere aanbieder uit, dan zij dat zo. Visser: “We gaan het samen bedenken, maar Getronics gaat het bouwen en er is geen afnameverplichting.”


De Midoffice Community
gemeente inwoners
Boekel 9.503
De Ronde Venen 34.565
Edam-Volendam 28.494
Goes 36.600
Huizen 41.927
Kapelle 12.001
Leudal 36.818
Nunspeet 26.583
Son 15.306
Twenterand 33.461
Urk 17.585
Veere 21.950
Totaal 314.793

Samenwerking populair
Met gemiddeld 26.000 inwoners spreekt het Midoffice Community-initiatief vooral wat kleinere gemeenten aan. De alternatieven, Dimpact, GovUnited (met overigens zo’n twintig Getronics-klanten) en twee ANDEZ-aanbestedingen hebben deelnemers met gemiddeld 68.000 tot 91.000 inwoners. Alles bijeen doen in de samenwerkingsverbanden rond midoffice nu 104 gemeenten mee (bijna een kwart). Daar wonen zeven miljoen mensen (43 procent van Nederland).
Getronics PinkRoccade schreef in op de tweede ANDEZ-aanbesteding, maar werd niet geselecteerd. De derde ANDEZ-ronde is opgezet door GovUnited, dat op ASP-oplossingen aankoerst. Begin deze week besloot Getronics daaraan, net als bij de eerste ronde, niet mee te doen. Het wil zich richten op de eigen klanten, vindt de onzekerheid over wat daadwerkelijk afgenomen gaat worden te groot en denkt dat de impact van de ASP-variant wordt onderschat.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in