Focus van CIO verschuift

14 juni 2013

Fonstead en Deckers onderscheiden in het rapport Essentials for Digital Success [PDF] – dat ter gelegenheid van de verkiezing van de Europese CIO van 2013 werd gepubliceerd – een drietal types CIO’s, afhankelijk van de vraag waar zij de meeste tijd aan besteden. CIO’s die meer dan de helft van de tijd bezig zijn met het managen en innoveren van de levering van IT-diensten kwalificeren ze als technologiegeoriënteerd. CIO’s die daar minder dan de helft van de tijd mee bezig zijn heten businessprocesgeoriënteerd als ze meer tijd besteden aan het beheren en innoveren van bedrijfsprocessen dan aan het verbeteren en innoveren van producten en diensten voor externe klanten; in het omgekeerde geval kwalificeren ze zich als externe-klantgeoriënteerd.

De CIO’s zelf zien een verschuiving optreden in de verdeling van hun aandacht, blijkt uit onderzoek onder een 110-tal CIO’s dat INSEAD eLab heeft uitgevoerd. Met name de focus op technologie zal de komende jaren minder belangrijk worden. Anno 2013 besteedt nog ruim een derde van de CIO’s meer dan de helft van zijn of haar tijd aan het verbeteren van de IT-dienstverlening aan het bedrijf. Over drie jaar is dat aandeel geslonken tot 8 procent, verwachten de ondervraagde CIO’s.

De categorie bedrijfsprocesgeoriënteerde CIO’s is en blijft de grootste: het aandeel van de CIO’s die in deze categorie vallen, groeit in die drie jaar van 41 naar 51 procent. De snelste groei vindt plaats bij oriëntatie op de externe klanten. Nu al is bijdragen aan de klanttevredenheid voor een kwart van de CIO’s het voornaamste aandachtsgebied. Over drie jaar geldt dat naar verwachting voor 41 procent van hen.

Kwalitatief maken Fonstead en Deckers overigens geen onderscheid tussen de types: alle drie kunnen ze een belangrijke bijdrage leveren aan hun organisatie. Maar ze constateren zelf ook dat efficiënte en effectieve IT-systemen weliswaar een voorwaarde voor succesvolle organisaties zijn, maar dat die geen onderscheidend vermogen meer opleveren. Richting de toekomst groeit de behoefte aan CIO’s die met behulp van nieuwe technologie waarde kunnen creëren voor hun organisatie.

Het besef van de noodzaak van een verschuiving in de focus is in de beroepsgroep voldoende aanwezig, blijkt uit de verschuiving van hun aandachtsgebied die de ondervraagde CIO’s voorspellen. Maar dat garandeert niet dat het aanbod van deze breedgeoriënteerde CIO’s – die voldoende kennis van IT, van de bedrijfsprocessen en de data hebben en bovendien het voortouw kunnen nemen bij het aangaan van samenwerkingen over geografische, organisatie- en beroepsgrenzen heen – de vraag bijhoudt, waarschuwen Fonstead en Deckers.

Wat had u moeten presteren om Europees CIO van het jaar 2013 te worden?

 

Luc Verbist, CIO van Belgisch-Nederlands mediaconglomeraat De Persgroep

  • Efficiëntie van callcenter-processen met 80 procent verbeterd, waardoor de bemensing teruggebracht kon worden van 148 naar 86 voltijdsbanen.
  • Tijd voor het behandelen van abonnementsaanvragen verkort van 5 naar 3 dagen.
  • Deadline voor de kranten 30 minuten naar achter geschoven wat de actualiteit verhoogt en dus het lezersbelang dient.
  • Moment van vaststelling van de oplage teruggebracht van 3 dagen naar 1 dag van tevoren.
   

Bassim Haj, CIO van agro-chemische multi­national Yara International

  • IT-servicelevels verbeterd bij een besparing op jaarbasis van 19 miljoen euro door contracten te heronderhandelen.
  • Efficiëntie en effectiviteit van sleutelprocessen verbeterd bij fabrieksonderhoud (benodigde werkkapitaal voor onderhoud en reserveonderdelen verminderd), afhandelen van bestellingen (20 procent kleinere backoffice bij kortere afhandelingstermijnen) en stroomlijning van de inkoopfunctie (kosten met 10 procent omlaag).
  • Verbeteren van de integratie na overnames via grotere procesdiscipline en het mede ontwikkelen van een draaiboek.
   

Gerry Pennel, CIO London Organising Committee for the Olympic and Paralympic Games

  • Voor het eerst in de historie direct en rechtstreeks beschikbaar maken van 1,6 miljoen uitslagen van de sportevenementen via een variëteit van niet-digitale en digitale kanalen, waaronder zelf ontwikkelde apps voor vier smartphone- en twee tabletplatformen.
  • Ontwikkeling van robuuste IT-systemen op basis van bij aanvang incomplete functionele eisen in overleg met een zich steeds uitbreidende groep belanghebbenden, en dat bij een vaste deadline.
  • Op- en afbouw van een tijdelijke IT-infrastructuur met 110.000 componenten.
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!