Innovatie & Strategie

Klantinteractie
Facebook

Facebook wil crowdfunding en content naar zich toe trekken

Facebook aast op crowdfunding; met daarbij een hoger percentage en contentrechten.

© CC0 Pixabay geralt
27 februari 2019

Facebook aast op crowdfunding; met daarbij een hoger percentage en contentrechten.

's Werelds grootste social netwerk zet zijn zinnen op een rol als intermediair voor het vergaren van financiering voor content creators zoals journalisten en kunstenaars. Facebook wil voor zijn 'fan subscription service' dan 30 procent afromen voor zijn bemiddelingsrol én claimt rechten op de zo gefinancierde content.

Het bedrijf van miljardair Mark Zuckerberg is van plan een tegenhanger van crowdfundingsplatform Patreon te brengen. In tegenstelling tot die bekende site voor het belonen van schrijvers, grafische artiesten en andere makers van online-content wil Facebook een flink deel van de ingezamelde gelden. Het plan voor de zogeheten fan subscription service is om een afdracht van 30 procent te claimen. Patreon rekent 5 procent van de funding die mensen verstrekken aan de content creators die zij steunen.

Contentclaims

Daarnaast eigent Facebook zich indirect ook de betreffende content toe, zo meldt onder meer TechCrunch. Niet alleen voor het doel van de financiële bemiddeling of zelfs voor op Facebook-pagina's van betrokken gebruikers, maar zeer breed: voor Facebook zelf en diverse mogelijke partners.

In de gebruikerslicentie voor dit nieuwe crowdfundingsplatform eist het bedrijf namelijk een "non-exclusieve, overdraagbare, sub-licentieerbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie voor gebruik" van de content waar mensen dan financiering voor inzamelen via Facebook. Deze licentie blijft ook van kracht als een gebruiker niet langer meedoet aan de Fan Subscriptions, aldus de gebruiksvoorwaarden.

Of minder (of niets)

Ook geeft Facebook zichzelf het recht om content tegen kortingen of zelfs gratis ter beschikking te stellen, wat het bedrijf naar eigen inzicht en van tijd tot tijd mag doen. De inkomsten van content creators worden hierdoor automatisch verlaagd. De paar contentmakers die door Facebook alvast zijn benaderd voor 'early access' tot dit nieuwe crowdfundingsplatform reageren kritisch op deze en andere details in de voorwaarden.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
1
Reacties
John t H 27 februari 2019 22:13

'Smart' FUN. But, user, be smart or it hits your face.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.