Facebook lijkt met vuur te spelen

9 januari 2014

Advertenties, advertenties, advertenties. Dat werd Zuckerbergs mantra, toen de beursgang van zijn Facebook in 2012 minder rooskleurig verliep dan gedacht. Die conclusie dringt zich althans op bij het lezen van een terugblik in de Wall Street Journal op basis van gesprekken met Zuckerberg en medewerkers van Facebook. Waar het advertentiemodel aanvankelijk geen prominente rol speelde in de uitbouw van het sociale medium, veranderde dat snel toen Facebook de beloftes niet waar leek te kunnen maken en de beurskoers in de eerste tien dagen na de beursgang met 25 procent zag dalen.

Facebook zoekt daarbij doelbewust de grenzen op van wat binnen de kaders van de privacywetgeving mag. En wellicht schiet het daar ook overheen; wat de Verenigde Staten betreft zal dat blijken uit een rechtszaak over het scannen van privéberichten door Facebook. De inzichten in de interesses van gebruikers die het zo vergaart, verkoopt Facebook door aan derden, waaronder adverteerders. De eisers willen bereiken dat de rechter dit scannen van privé-berichten verbiedt.

Overigens blijkt Facebook te overwegen ook de berichten die niet geplaatst worden te scannen. Facebook kan – net als andere websites – via de browser alle toetsaanslagen van zijn gebruikers opslaan. Dat gebeurt om berichten te behouden als er plotseling iets mis zou gaan met de computer van de gebruiker of de internetverbinding. Twee Facebook-medewerkers analyseerden van 5 miljoen Engelssprekende Facebook-gebruikers, hoe vaak ze besloten een bericht waar ze aan begonnen waren niet te plaatsen. Te vaak, was hun conclusie, met daaraan verbonden het advies om het waarom van die zelfcensuur te onderzoeken. Wat vereist dat je de niet geplaatste berichten gaat lezen... iets dat Facebook dus kennelijk kan.

Mogelijke repercussies

Behalve de Amerikaanse rechter zouden ook de Europese privacy-instanties maatregelen kunnen nemen tegen dit soort gedrag. Maar Facebook kan er ook niet zonder meer op rekenen dat zijn klanten het gebruik van hun gegevens met hetzelfde gemak blijven accepteren als nu het geval is. Dankzij de berichten over de mate waarin Facebook hun privé-gegevens exploiteert, zetten steeds meer Facebook-gebruikers vraagtekens bij het publiceren van privé-informatie op de sociale-netwerksite, denken analisten. Voor Mike Elgan van Datamation is dat zelfs reden om te voorspellen dat dit jaar ‘de Facebook-zeepbel knapt’.

Mensen ervaren ook steeds meer de nadelen van sociaal netwerken, analyseert Elgan. De neiging van mensen om alleen de positieve aspecten van hun leven en hun successen te etaleren, kan bij vrienden tot stress leiden. Stokpaardjes van kennissen kunnen behoorlijk vervelend worden, vooral als ze over politiek of godsdienst gaan. En met name voor jongeren kan pesten via Facebook een groot probleem worden. Facebook levert vaak ook lastige keuzes op. Kun je je baas wel uitnodigen vriend te worden? Kun je het nalaten? Laat je iedereen weten dat je een nieuwe vriend(in) hebt? En wat doe je als het weer uit is?

Jongeren deserteren

Eén doelgroep lijkt Facebook in ieder geval al voor gezien te houden. Facebook boet in rap tempo aan populariteit in bij de doelgroep waar het het vroeger van moest hebben: jongeren op de drempel van volwassenheid. Voor 16- tot 18-jarigen is Facebook geheel passé, nu ook hun ouders en grootouders erop beginnen te converseren. In een recente studie naar gebruik van sociale media gaven veel jongeren in deze leeftijdscategorie aan dat ze zich zelfs opgelaten voelen als ze met Facebook in verband worden gebracht.

Die ontwikkelingen tellen niet op tot een spoedig omvallen van Facebook. Daarvoor is het bedrijf al veel te groot. Maar ze vergroten wel de kans dat Facebook zijn status als hét sociale netwerk waarop je aanwezig móet zijn, gaat verliezen. Organisaties met plannen op het gebied van sociale media zullen nauwgezet in de gaten moeten houden of die kans zich materialiseert, en naar welke sociale media hun doelgroep(en) in dat geval uitwijken.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!