Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook Australië helpt adverteerders met vinden labiele tieners

Facebook Australië helpt adverteerders met het vinden van labiele tieners voor specifieke advertentiecampagnes.
facebook logo

Dat bericht de Australische krant The Australian op basis van een gelekt rapport van Facebook Australië.

Medewerkers van Facebook promoten advertentiecampagnes die de emoties van gebruikers uitbuiten, stelt The Australian op basis van het rapport. ArsTechnica schrijft dat uit het rapport blijkt dat de algoritmen van Facebook adverteerders kunnen helpen inzien wanneer jongeren een ‘veer in hun kont’ nodig hebben.

Voor adverteerders wie het onduidelijk is wanneer een tiener een compliment of een opkikkertje nodig heeft, biedt het Facebookrapport een lange lijst met gemoedstoestanden aan. Als een tiener zich ‘waardeloos, onzeker, verslagen, angstig, gek, nutteloos, stom, overweldigd, gestresst en een mislukking’, voelt, zou hij volgens Facebook wel een ego-boost kunnen gebruiken.

Analyse

Volgens The Australian beschrijft het rapport tot in detail hoe jonge Facebook-gebruikers zichzelf uitdrukken. Aan het begin van de week schrijven tieners bijvoorbeeld vaak over omgaan met emoties en het opbouwen van zelfvertrouwen, in het weekend gaat het meer over het reflecteren op emoties en het delen van wat ze in de afgelopen week hebben bereikt.

Uit deze documentatie blijkt dat de ogen van Facebook Australië en Nieuw-Zeeland gericht zijn op jonge gebruikers. Maar Facebook Australië zelf ontkent – ook al bood het bedrijf eerder tegenover The Australian haar excuses nog aan – en laat in een statement weten dat ze adverteerders niet helpen met het benutten van gebruikers door middel van hun emotionele gesteldheid. Volgens Facebook werd de analyse uitgevoerd door een Australische onderzoeker die adverteerders hielp begrijpen hoe mensen zich uitdrukken op Facebook.

Manipuleren van emoties

Dat Facebook op slinkse wijze met persoonlijke informatie omgaat is niets nieuws – maar dit is de eerste keer dat het bedrijf zich zo specifiek op jonge gebruikers richt, schrijft ArsTechnica. Eerder manipuleerde het bedrijf al de emotionele gesteldheid van gebruikers, door aan berichten op de newsfeed van gebruikers te sleutelen. Sommige gebruikers kregen negatieve berichten te zien, andere positieve, om zo hun gemoedstoestand te beïnvloeden.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in