Europese printermarkt nog niet uit het dal

5 maart 2010
Het blijft ook dit jaar kwakkelen op de markt voor printers, kopieermachines en multifunctionele apparaten in Europa en omstreken. Vorig jaar moesten de fabrikanten al een verkoopdaling met 21 procent incasseren. Ook in 2010 zit groei er niet in, denkt Gartner.

De totale bestedingen door eindgebruikers aan printers, copiers en multifunctionele producten (MFP’s) in Europa, het Midden-oosten en Afrika (EMEA) krompen vorig jaar met 21 procent tot 11,3 miljard euro. Zowel bedrijven als consumenten hielden de hand op de knip. Bovendien waren banken terughoudender met het verstrekken van kredieten voor dergelijke aankopen.

De verkoop van apparaten die geschikt zijn voor A3-papier nam sterker af dan die van A4-apparatuur. Gartner constateert dat organisaties de afdrukcapaciteit steeds beter afstemmen op hun printbehoefte. Alleen de verkoop van kleurenapparatuur nam vorig jaar toe, en wel met 5 procent. Dat kwam vooral doordat MFP’s voor A4-formaat papier het goed bleven doen.

Van de vijf grootste fabrikanten liep HP, gemeten in aantallen, de grootste averij op met een afzetdaling van 21 procent. Samsung wist de schade tot 2 procent te beperken (zie tabel).

Het ziet er niet naar uit dat de verkoop van printers, copiers en MFP’s in de EMEA-regio dit jaar weer boven de nullijn uitkomt. Er is relatief weinig vervangingsvraag, zowel van de kant van bedrijven als consumenten. Bedrijven kunnen hun geld maar één keer uitgeven en er zijn veel andere potentiële investeringen die om voorrang strijden.

De belangstelling voor managed printed services, die op lange termijn voordelen opleveren, is volgens Gartner-analist Sharon McNee voornamelijk beperkt tot grote ondernemingen. Leveranciers zouden volgens haar ook gerichte aanbiedingen van beheerde afdrukdiensten aan het midden- en kleinbedrijf moeten doen.

 

Verkoop printers, copiers, multifunctionals in EMEA, 2009 vs 2008 (in miljoenen stuks)

Fabrikant

Aantal, 2009

Aantal, 2008

Aandeel, 2009

Aandeel, 2008

Groei/krimp 2009 vs. 2008

HP

16,38

20,74

41,3 %

43,0 %

– 21,0 %

Canon

6,79

8,21

17,1 %

17,0 %

– 17,3 %

Epson

5,76

6,58

14,5 %

13,6 %

– 12,4 %

Samsung

2,77

2,83

7,0 %

5,9 %

– 2,0 %

Brother

2,72

3,31

6,9 %

6,9 %

– 17,6 %

Overigen

5,23

6,57

13,2 %

13,6 %

– 20,4 %

Totaal

39,64

48,22

100 %

100 %

17,8 %

Bron: Gartner, februari 2010

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.