Overslaan en naar de inhoud gaan

Elke Googleklant heeft in de toekomst een partner

In de toekomst moet elke Google Cloud-klant met een partner worden bediend. Tijdens de Partnersummit op Google Next 2018 zei CEO Diane Greene dat ze streeft naar een honderd procent partnerdekking.
Google Next 2018
© Google
Google

Een woordvoerder van Google laat weten dat die dekking wordt nagestreefd om te zorgen voor een betere flexibiliteit en stabiliteit. Partners spelen een belangrijke rol bij de begeleiding van bedrijven bij de implementatie van Googles Cloud of G-suite. Volgens CEO Greene is Google Cloud nu klaar voor zakelijk gebruik. “Twee jaar geleden werd ons nog verteld dat we niet klaar waren. Maar nu – twee jaar later – zijn we nummer drie in het Magic Quadrant van Gartner.”

Google werkt hard aan een betere dienstverlening voor zijn zakelijke klanten. Greene, die in 2016 bij Google startte, heeft daar topprioriteit van gemaakt. Die dienstverlening gaat nog niet altijd zonder problemen. Begin juli postte een beheerder van een systeem voor honderden windturbines en zonnepanelen op de website Medium dat zijn Google-abonnement plots was stopgezet. In 2016 gebeurde startup DocGraph hetzelfde. Beide zakelijke gebruikers hadden een Google-abonnement met een creditcard, er was geen partner bij deze contracten betrokken.

Naast de klantenservice die niet altijd goed verliep, ging het ook wel eens mis in de beloftes die het bedrijf deed aan klanten. CTO Brian Stevens zei daarover in een gesprek met AG Connect: “Voorheen stond Google bekend dat ze iets wel eens wat probeerden en als het niet helemaal werkte zoals gedacht, dan stopten ze ermee. Daar zijn mooie voorbeelden van. We doen nu beloftes aan klanten. We hebben een beleid dat zegt dat als we iets in alpha uitbrengen, dat we daar aan gebonden zijn. En dat geldt ook voor de producten die we in bèta of GA uitbrengen. Net als elk ander bedrijf.”

Uitbouwen gaat niet vlekkeloos

Een klant van Google vindt de focus op partners een goede ontwikkeling. “Laat het bedrijf maar concentreren op technologie, daar zijn ze goed in.” Iets dat CMO Alison Wagonfeld tijdens haar keynote op Google Next ook nog bevestigde.

Het uitbouwen van het partnerecosysteem gaat nog niet vlekkeloos, wat overigens vaker het geval is als leveranciers daar mee bezig zijn. Klanten zeggen dat het lang kan duren voordat Google een antwoord heeft op hun vraag. Het gaat dan om vragen die de partner niet kan beantwoorden en die moeten worden doorgestuurd naar de helpdesk van de leverancier. Bovendien groeit Google zo sterk dat de partnerorganisatie van het bedrijf de vragen van partners niet altijd aan kan. “De partnerorganisatie is te overwerkt. Ik heb Google gezegd dat ze daar aandacht aan moeten besteden”, aldus een van de partners tegen AG Connect.

Google Cloud is een belangrijke divisie voor Alphabet, het moederbedrijf. De afgelopen jaren werden miljoenen dollars in de divisie gepompt en dat lijkt nu geld op te leveren. In de kwartaalresultaten die begin vorige week werden bekendgemaakt, bleek dat een deel van de groei van 26 procent komt door de clouddivisie. Ook de gebruikersbijeenkomst Google Next groeit sterk. Dit jaar had het evenement 25.000 bezoekers, vorig jaar was dat nog de helft. In 2016 vond het evenement nog plaats in een tent met nog geen 1000 bezoekers.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in