Innovatie & Strategie

Branche
MyCom Haarlem

Eigenaar noemt failliet MyCom 'prehistorisch'

Elektronicawinkelketen MyCom is weer failliet: "Ingehaald door de werkelijkheid".

© MyCom
27 januari 2019

Elektronicawinkelketen MyCom is weer failliet: "Ingehaald door de werkelijkheid".

Elektronicaketen MyCom is opnieuw ter ziele. Eigenaar Kijk Up ziet er geen heil meer in en heeft faillissement aangevraagd voor MyCom, waar nog circa zeventig mensen op de loonlijst staan. "Het huidige businessmodel is definitief achterhaald", zegt directeur Marco Heestermans van MyCom-eigenaar Kijk Up.

In 2015 viel het doek ook al voor MyCom, dat toen nog rond de veertig winkels telde. Er volgde een doorstart met ruim twintig filialen. Begin vorig jaar kwam het bedrijf in handen van Kijk Up, oftewel de voormalige eigenaren van het al eerder op de fles gegane winkelketen Kijkshop.

'Optelsom van omstandigheden'

Heestermans wilde met extra investeringen uit Zweden de weg omhoog terugvinden. Maar in plaats daarvan liepen de marges verder terug. Intussen bestond MyCom nog maar uit veertien winkels. Daarvan werden er begin dit jaar in overleg met schuldeisers zeven gesloten. De resterende zeven filialen gingen deze week dicht. Het is nu ook niet meer mogelijk producten online te bestellen of te laten repareren.

Volgens Heestermans is er geen directe oorzaak aan te wijzen voor de val van MyCom. "Het is een optelsom van omstandigheden", zegt hij. Ook gebruikt hij termen als "prehistorisch" en "ingehaald door de werkelijkheid".

Wel toekomst voor winkels

De directeur gelooft overigens nog wel dat er toekomst zit in fysieke winkels. Maar dan niet als verkopers van producten, maar via dienstverlening. Dan zou een zaak nog wel producten kunnen verkopen, maar puur om klanten de winkel in te krijgen en niet meer voor de marge.

Ook voor KijkBijMij is faillissement aangevraagd. Dat is een door Kijkshop gelanceerd consumentenplatform dat door Kijk Up zelfstandig is voortgezet. Het is de bedoeling dat binnenkort voor zowel MyCom als KijkBijMij wordt bekeken of er op de een of andere manier nog toekomstperspectief zit in de merken, aldus Heestermans.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
1
Reacties
Rbx 02 februari 2019 19:29

Het probleem van retail is ook dat mensen online spullen kopen en geen BTW betalen waardoor online in het buiten land standaard alles 21% goedkoper is .consumenten die sjoemelen met de belastingdienst en buitenlandse bedrijven die hier mee helpen zorgen ervoor dat grote hoeveelheden goederen zonder BTW Nederland binnenkomen. Daar kan een winkel gewoon niet tegenop concurreren .daarnaast zijn de vastgoedprijzen achterlijk hoog en zijn kleine transacties niet interessant door hoge pinkosten. Vroeger konden winkeliers 40% marge maken op de meeste producten nu niet meer. En dan worden consumenten ook nog bestraft met super hoge parkeerkosten van qpark (pensioenfondsen) en gemeentes want het is goed voor de natuur als je lekker met je kinderen op de fiets naar de stad gaat om een computer te kopen

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.