Een persoonlijk loket voor IT-diensten

21 maart 2013

Bedrijven en organisaties hebben de afgelopen jaren heel veel tijd besteed aan het automatiseren van IT-processen in de back-end, stelt Robin Verbeet, Area Vice President Centraal Europa van BMC Software. “Maar de afgelopen tijd is de focus op ‘mobility’ komen te liggen. En op ‘bring your own device’-strategieën. De eindgebruiker wil via elk apparaat de IT-services krijgen die hij of zij voor zijn werk nodig heeft. Op het moment dat het hem uitkomt, ongeacht waar hij op dat moment is. Via MyIT willen we IT-afdelingen de mogelijkheid geven alle medewerkers in de organisatie op een persoonlijk manier snel te bedienen. MyIT is een soort persoonlijke IT-assistent.”

Het idee voor MyIT komt van BMC’s CTO Kia Behnia. Toen hij geld wilde pinnen en voor een geldautomaat stond, besefte hij dat het verkrijgen van IT-services net zo eenvoudig zou moeten zijn. In eerste instantie zal MyIT geïntegreerd zijn met BMC’s Remedy Suite voor IT-servicemanagement. BMC verwacht voor het einde van het jaar meerdere systemen te ondersteunen. Gebruikers kunnen via MyIT hun standaard service requests indienen bij de IT-afdeling, die grotendeels automatisch worden uitgevoerd. Toegang krijgen tot een printer in het kantoor in Rome, waar de gebruiker op dat moment is. Of toegang tot een applicatie, een applicatie kiezen uit de bedrijfs-appstore, een wachtwoord laten resetten, een VPN-verbinding opzetten of het aanmelden van een RSA-token.

Verbeet: “Het gaat om de standaard service requests, de bulk van de momenten waarop een gebruiker hulp van zijn IT-afdeling nodig heeft. Dan hoeft de gebruiker geen collega’s van het werk te houden als hij iets gedaan wil hebben. Dat is goed voor de productiviteit van iedereen. Bovendien weet MyIT welke IT-diensten een gebruiker nodig heeft in zijn rol. Toegang tot applicaties als SharePoint, SAP, Siebel, Salesforce.com of CRM, kan via MyIT worden geregeld. Ook worden gebruikers op de hoogte gehouden van de status van services of applicaties waar hij gebruik van maakt. Hij kan zien of er onderhoud of updates uitgevoerd worden aan verschillende toepassingen. Daarnaast is het mogelijk om een afspraak met de IT-afdeling in te plannen, met een mechanisme dat lijkt op Apples Genius Bar Reservations System.”

Volgens Verbeet kunnen IT-afdelingen flinke kostenbesparingen realiseren met MyIT. Die besparing komt zowel voort uit de betere interactie tussen eindgebruikers en de servicedesk, als de automatische afhandeling van standaard services requests. “IT-medewerkers zullen het in hun takenpakket gaan merken. Het resetten van wachtwoorden en het vervullen van standaard service requests is niet het leukste werk. IT-medewerkers kunnen hun functie anders in gaan vullen, en meer bezig gaan met het bieden van nieuwe services, innovatief bezig zijn. De kosten per call of per service request kunnen naar beneden gebracht worden en er blijft tijd over.”

In weken geconfigureerd

Verbeet: “De eerste release staat gepland voor maart. Deze is gebaseerd op de integratie met onze eigen Remedy Suite. De architectuur van het MyIT platform is open geïmplementeerd zodat externe partijen hun producten aan MyIT kunnen koppelen.” Wel zullen IT-afdelingen het nodige werk moeten verzetten om MyIT goed te laten werken. Wil de oplossing goed omgevingsbewust werken, dan zullen bijvoorbeeld de plattegronden van alle kantoren, alle printers, vergaderruimten, VPN’s enzovoort in MyIT geconfigureerd moeten worden. Verbeet denkt dat die configuratie eerder een aantal weken dan enkele maanden in beslag zal nemen. “Dat is in elk geval de ervaring die we met acht mondiale pilotklanten hebben tot nu toe.”

Het prijsmodel is nog niet bekend gemaakt, zegt Verbeet. “Maar waarschijnlijk wordt het een abonnementsmodel, waarin er per gebruiker, per maand betaald moet worden. De doelstelling is dat iedere gebruiker in een organisatie ermee kan werken. Dus daar zullen we in ons prijsmodel rekening mee houden.”

BMC Software ontving in februari de Pink Elephant Global Innovation Award 2012 voor MyIT, als het product dat de grootste bijdrage aan IT-servicemanagement levert.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!